6:e dagen i veckan jag dricker vin..
Behöver jag oroa mig?
Jag super ju mig inte redlös och jag
kan ju köra till jobbet på morgonen..
Har kanske druckit 3 glas varje kväll.., så inte så mycket.
Vad tänker ni?
Behöver jag oroa mig?
Jag super ju mig inte redlös och jag
kan ju köra till jobbet på morgonen..
Har kanske druckit 3 glas varje kväll.., så inte så mycket.
Vad tänker ni?
Uppenbarligen oroar du dig själv eftersom du ber om andras åsikter.
Jag anser att det är lite väl att dricka 3 glas varje dag 6 dagar i rad.
Anser att vin är en alkis dryck, blir allt för full för fort .. helt okontrollerbart.
Jag gillar juice
Ja, alkohol är ett gift, och att du ens ställer frågan visar på att du har ett problem. Lycka till!
Jag tänker ju på något sätt att jag kan låta bli,
men samtigt så tycker jag att det är gött och avslappnande
då man har jobbat som tusan.
Så länge man dricker det utan att köra bil är det ju
kanske inte så farligt, tänker att det är en mer sommargrej
som man inte gör på hösten direkt.
Anonym (Vinpimplare) skrev 2009-06-21 02:54:34 följande:
Jag dricker också mycket vin på sommaren. Men om du ligger i riskzonen kan bara du själv svara på. Kanske läge för en vit vecka från imorgon, så kan du känna efter.
Att dricka tre glas vin per kväll under en vecka eller två är nog inte farligt alls - i längden. Men det som du inte vill är ju att bli beroende. Där verkar olika personer vara olika känsliga. Och du vet nog inte hur känslig du är. Så var försiktig. Prova att inte dricka alls på en vecka och kolla hur jobbigt du tycker det är. Själv älskar jag vin och dricker i vanliga fall tre glas i veckan (fredag, lördag och söndag). Men jag skulle lätt kunna dricka ett glas till varje middag. Men jag tror inte det är så bra så därför har jag satt upp denna regel för mig själv (om det är fest dricker jag ju mer).
Finns det inte andra saker som kan få dig att varva ner? Det handlar ju mest om att komma i stämning, liksom. Gillar du té eller kan du sätta på någon viss sorts musik eller nått.
att du skrivit det här inlägget talar ju för att du inte känner dig helt bekväm med detta.
Jag har varit där .... Jag tror inte att några glas vin om dagen i sig betyder att man har problem med alkohol, men om man måste ha vin varje dag då ringer varningsklockorna.
Ställ dig frågan, om du inte skulle dricka vin hur skulle det kännas då? Jag kunde på morgonen vara hur pigg som helst och intala mig själv att jag behöver inte alls dricka, men när kvällen närmade sig fick jag panikkänslor om jag visste att jag inte skulle få möjlighet att dricka något och då drack jag ändå sällan mer än 1-3 glas vin.
Nästa fråga, döljer du att du dricker? Jag kom på mig själv att hälla vin i vanliga dricksglas så att sambon trodde jag drack vatten och att gömma flaskorna.
Hur tänker du när du tänker på att du ska dricka vin? Själv kan jag sitta och närmast drömma om när jag ska dricka. T.ex. är min sambo inte hemma en kväll så har jag flera dagar i förväg tänkt på att då ska jag plocka fram vinet.
Jag tror man innerst inne vet om man har problem, men man vill inte alltid inse det. Jag kan fortfarande inte tänka mig ett liv utan vin. Jag vet att jag har latenta problem. Idag dricker jag enbart vin till helgen. Min räddning är min sambo. Han började kommentera när han kände att jag luktade och jag insåg att jag inte kunde dölja det. Jag har också insett att om jag inte gör något när jag kommer hem utan enbart fixar mat och sen sätter mig framför TVn eller datorn blir suget värre. Ser jag till att hitta på något, typ träna eller fixa i trädgården försvinner suget inom någon timme. Jag har tvingat mig själv stå ut med suget. Samtidigt är jag medveten om att mina problem inte på något sätt är borta. Skulle jag och sambon separera skulle jag troligtvis falla tillbaka i att dricka varje dag.
Jag är som TS, men har bestämt mig att nu får det vara nog! Mår ju inte bra av detta, rent psykiskt. Fysiskt märks ju inget än, men jag stoppar nu innan det går för långt. För MIN skull.
Vilket bra beslut! Lycka till!
ett glas om dagen inte mer.
för mycket, påväg till alkohlist är första tanken..
Jag tror man ska vara lite försiktig. Har själv alkoholism i släkten och när jag dricker några dagar i rad får jag snabbt ett sug. Vi var i Turkiet för en vecka sen och då drack vi vin typ varje kväll. När jag kom hem kände jag absolut ett sug och kom på en massa anledningar, inte så svårt en ljus och varm sommarkväll, att öppna en flaska. Då får man ta en vit vecka eller månad eller vad som krävs för att suget ska försvinna. Nu har jag inget sug längre, efter en vit vecka.
Lycka till och ta tag i problemen innan de blir för stora är mitt tips!