Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mamma till 2

Varför?

Varför får man hicka när man är full?

• Svar på tråden Varför?
  • Airlee

Önskar jag visste. Får alltid det.

• mamma till 2

Ja men eller hur! Fattar inte vad som triggar det... Blir galen. Tecken på att man ska sluta dricka?

• Airlee

mamma till 2 skrev 2009-06-21 03:27:08 följande:

Ja men eller hur! Fattar inte vad som triggar det... Blir galen. Tecken på att man ska sluta dricka?
    Nahh, snarare ett tecken på att man bör dricka lite till. Antingen försvinner hickan eller så blir man så full att man slutar störa sig på det.
  • mamma till 2

Ok, kör på det då! SKÅL! *hick*

• Airlee

mamma till 2 skrev 2009-06-21 03:33:33 följande:

Ok, kör på det då! SKÅL! *hick*
    Skål!
  • mamma till 2

Jo men visst... Nu har alla dött här! Inte en jävlel uppe eller en enda tråd som är vid liv! Man kanske ska sova nu eftersom alla andra verkar göra det, man måste ju vara som andra

• Nicke

Jag har ett knep som funkar på de flesta.
    Om man får hicka.. håll andan.. så länge det går.
    När man väl verklige MÅSTE andas så göra man det genom munnen med djupa andetag.. gärna lite längre än vad man känner att man behöver... då brukar det gå över. Det blir lite extra roligt på fyllan också.

• mamma till 2
    Nicke skrev 2009-06-21 04:07:15 följande:
    Jag har ett knep som funkar på de flesta.Om man får hicka.. håll andan.. så länge det går.När man väl verklige MÅSTE andas så göra man det genom munnen med djupa andetag.. gärna lite längre än vad man känner att man behöver... då brukar det gå över. Det blir lite extra roligt på fyllan också.
    Fan, vill du att jag ska svimma eller? Det gick över när jag koncentrerade mig på annat, märkte jag nu. Ha ha!
  • Nicke
    mamma till 2 skrev 2009-06-21 04:12:01 följande:
    Fan, vill du att jag ska svimma eller? Det gick över när jag koncentrerade mig på annat, märkte jag nu. Ha ha!
    Så länge ska man inte hålla andan men jag tror fan att en avsvimning också hjälper mot hicka.
  • mamma till 2
    Nicke skrev 2009-06-21 04:14:03 följande:
    Så länge ska man inte hålla andan men jag tror fan att en avsvimning också hjälper mot hicka.
    Ja för fan! I och för sig. Svimma måste ju va bra för att få hickan att sluta
  • mamma till 2
    Pallas skrev 2009-06-21 04:40:36 följande:
    Alkoholen irriterar diafragman.
    jasså!? här kommer du alltså med riktiga fakta? kan du förklara mer?
  • mamma till 2

ja men tack för länken! men tycker ändå inte att det förklarar VARFÖR jag får hicka av alkohol, npnting med inandningen bla bla bla, men jag andas inte annnorlunda för att jag dricker ju... Och varför förlåt?

• Pallas

För att jag kom med fakta helt plötsligt.

Det är inte inandningen som ger hickan, det är diafragman (den stora muskeln vid magen). När du dricker alkoholen kan diafragman bli iriterad och drar då ihop sig hastigt. När den gör det drar du in en massa luft automatiskt. Själva hickan kommer av att struphuvudet och stämbanden slår igen passagen för luften.

• mamma till 2

Shit! här var det nån som kunde nåt TACK! nu lärde man sig nåt oxå! haha

• Von Ellsen

Tänk att det är nästa min 6 år sedan den gör tråden startades! Jag är llite rund under fötterna och hickig, och googlade "hicka av alkohol och kom hit.

Puss på er, hickisar!

Svar på tråden Varför?