• Tintene

Du som fått testa ditt TNF-Alfa värde......

Undrar lite hur d kom sig att du fick göra det?
    Några symptom/speciella anledningar?

Har aldrig hört nån läkare ens nämna detta men undrar lite varför man inte tar detta prov i samband med ivf elle så? Om d nu e så att ett för högt TNF-alfavärde kan ställa till det så att embryot inte fäster...?!

Har gjort 2 misslyckade ivf-försök och vill inför kommande försök se till att ha bästa möjliga förutsättningar för att lyckas.....

• Svar på tråden Du som fått testa ditt TNF-Alfa värde......
  • Lillsnörpa

Tyvärr är det svårt att få läkarna att ta provet för de vet inte vad de ska göra med resultatet. I Sverige har man inte kommit så långt på området immunlogiska orsaker till fertilitetsproblem.

För att svara på din fråga; jag misstänkte högt TNF-alfa, detta för att jag har svajig sköldkörtelfunktion och har svårt att bli gravid. Jag fick tag i en av få svenska läkare som är speciliserad på såna problem och fick ta provet hos honom. Tyvärr har han gått i pension och jag vet ingen ersättare.

Läkare som nämns i dessa sammanhang är en Leif Mathissen och xxxx Blomkvist, den ena håller till i Borås och den andra i Helsingborg men jag är inte säker. Hoppas att någon annan kan ge dig de fullständiga namnen.

• Tintene
    Lillsnörpa skrev 2009-06-22 10:37:52 följande:
    Tyvärr är det svårt att få läkarna att ta provet för de vet inte vad de ska göra med resultatet. I Sverige har man inte kommit så långt på området immunlogiska orsaker till fertilitetsproblem.För att svara på din fråga; jag misstänkte högt TNF-alfa, detta för att jag har svajig sköldkörtelfunktion och har svårt att bli gravid. Jag fick tag i en av få svenska läkare som är speciliserad på såna problem och fick ta provet hos honom. Tyvärr har han gått i pension och jag vet ingen ersättare.Läkare som nämns i dessa sammanhang är en Leif Mathissen och xxxx Blomkvist, den ena håller till i Borås och den andra i Helsingborg men jag är inte säker. Hoppas att någon annan kan ge dig de fullständiga namnen.
    ok, tack.
    Så det finns ett samband mellan högt TNF-alfa och sköldkörtelvärden???
    Har precis testat mina sköldkörtelvärden o de var helt normala......
  • Lillsnörpa
    Tintene skrev 2009-06-23 09:43:15 följande:
    ok, tack.Så det finns ett samband mellan högt TNF-alfa och sköldkörtelvärden???Har precis testat mina sköldkörtelvärden o de var helt normala......
    Ja, det finns ett samband. För min del är det underfunktion & högt TNF-alfa. Kan tillägga att mina "vanliga" sköldkörtelvärden var helt normala när vi gjorde vår utredning. Tog inte TNF-alfa då. Vi tog nya prover när vi började försöka med syskon o då visade värdena på underfunktion samt högt TNF-alfa. Men jag är helt säker på att jag hade högt TNF-alfa redan vid utredningen men att mina svajiga sköldkörtelvärden råkade ligga inom normalspannet just då.
  • Tintene
    Lillsnörpa skrev 2009-06-24 07:40:36 följande:
    Ja, det finns ett samband. För min del är det underfunktion & högt TNF-alfa. Kan tillägga att mina "vanliga" sköldkörtelvärden var helt normala när vi gjorde vår utredning. Tog inte TNF-alfa då. Vi tog nya prover när vi började försöka med syskon o då visade värdena på underfunktion samt högt TNF-alfa. Men jag är helt säker på att jag hade högt TNF-alfa redan vid utredningen men att mina svajiga sköldkörtelvärden råkade ligga inom normalspannet just då.
    ok. Tack för att du delar med dig!
Svar på tråden Du som fått testa ditt TNF-Alfa värde......