• Fru Björn

steka fläsk i ugn?

Någon som har erfarenhet av att steka fläsk i ugnen?

Brukar steka i panna men det tar tid och sölar och imellan varven blir de inte alls bra!

Så hur gör man i ugnen!?

• Svar på tråden steka fläsk i ugn?
  • Isnogood

Jag brukar lägga dem i ugnsform (inget smör el dyl) o in i nedre delen av ugnen i ca 175 grader , nu är min ugn nästan antik...så det är lite si o så med gradantalet...
    Sen beror det ju på hur länge men har dom inne...hur "välstekta" dom ska bli..det får man kolla ibland...

• Fru Björn
    Isnogood skrev 2009-06-21 12:24:51 följande:
    Jag brukar lägga dem i ugnsform (inget smör el dyl) o in i nedre delen av ugnen i ca 175 grader , nu är min ugn nästan antik...så det är lite si o så med gradantalet... Sen beror det ju på hur länge men har dom inne...hur "välstekta" dom ska bli..det får man kolla ibland...
    Behöver inte vändas eller nått?

min ugn är också gammal
  • Isnogood

Nja...har gjort det någon gång...men oftast så "glömmer jag bort" dem efter en stund o när jag kommer på att jag ska kolla så brukar de vara klara...

Så det är nog valfritt

• Fru Björn
    Isnogood skrev 2009-06-21 12:29:14 följande:
    Nja...har gjort det någon gång...men oftast så "glömmer jag bort" dem efter en stund o när jag kommer på att jag ska kolla så brukar de vara klara... Så det är nog valfritt
    okay tack
  • JKnas

Är det bara jag, men visst steker man inte i ugn...? :s

• Fru Björn
    JKnas skrev 2009-06-21 12:35:31 följande:
    Kan göra det tydligen
  • juchia

det går bra, jag höjer dock tempen lite högre till 200-225 och vänder dem så de får bra färg på båda sidorna, gör så med bacon också.

• Isnogood
    JKnas skrev 2009-06-21 12:35:31 följande:
    Det brukar jag göra
    Fläsk, bakon, köttbullar mm
    -Japp, är ganska slö...o i ugnen så "sköter dom sig själv"
  • Fru Björn
    juchia skrev 2009-06-21 12:43:07 följande:
    det går bra, jag höjer dock tempen lite högre till 200-225 och vänder dem så de får bra färg på båda sidorna, gör så med bacon också.
    okay! ska hålla ett litet öga på dom
    Isnogood skrev 2009-06-21 12:43:16 följande:
    Det brukar jag göra Fläsk, bakon, köttbullar mm -Japp, är ganska slö...o i ugnen så "sköter dom sig själv"
    bacon i ugnen har jag faktiskt inte testat! Men köttbullar mm tycker de blir saftigare då på nått sett
Svar på tråden steka fläsk i ugn?