• summertime123

Känd engelsk poet?? HJÄLP!!!

Behöver hitta en känd engelsk poet vars dikter är ganska lätta att tolka. Nån som kan ge mig nåt tips??

• Svar på tråden Känd engelsk poet?? HJÄLP!!!
  • sherlock

Klassiska:

John Keats

William Wordsworth

Elizabeth Barret Browning

Robert Burns

William Blake

Moderna:

Carol Ann Duffy

Simon Amitage

Gillian Clarke

Seamus Heaney

• summertime123
    sherlock skrev 2009-06-21 12:52:59 följande:
    Klassiska:John KeatsWilliam WordsworthElizabeth Barret BrowningRobert BurnsWilliam Blake Moderna:Carol Ann DuffySimon AmitageGillian ClarkeSeamus Heaney
    åh TUSEN TACK! vad snällt, nu ska jag googla ihjäl mig
  • grönräv

John Byron är en engelsk poet som mest skrev romantiska dikter.
    Tyvärr kan många dikter vara svåröversatta pga de äldre orden som används..
    men " When we two parted " är nog ganska lätt att översätta.
    Får man fråga vad du ska ha den till?
    Lycka till!

• summertime123
    grönräv skrev 2009-06-21 12:55:54 följande:
    John Byron är en engelsk poet som mest skrev romantiska dikter.Tyvärr kan många dikter vara svåröversatta pga de äldre orden som används..men " When we two parted " är nog ganska lätt att översätta.Får man fråga vad du ska ha den till? Lycka till!
    tack ska kolla in den! Har en uppgift i Engelska B där jag ska skriva om en känd engelsk poet och analysera texten.
  • summertime123
    grönräv skrev 2009-06-21 12:55:54 följande:
    John Byron är en engelsk poet som mest skrev romantiska dikter.Tyvärr kan många dikter vara svåröversatta pga de äldre orden som används..men " When we two parted " är nog ganska lätt att översätta.Får man fråga vad du ska ha den till? Lycka till!
    läste den nu och den va ju väldigt enkel att analysera men eftersom det är en massa thy & thee så blir den lite svårare att läsa upp haha om du förstår vad jag menar. Måste skicka in en oral presentation så då kanske jag behöver en mer modern dikt
  • sherlock
    summertime123 skrev 2009-06-21 12:58:24 följande:
    tack ska kolla in den! Har en uppgift i Engelska B där jag ska skriva om en känd engelsk poet och analysera texten.
    Carol Anne Duffy har det skrivits mycket om i britiska tidningar just nu efttersom hon är "poet laureate" alltså hon är numera anställd av staten att komponera dikter till tillställningar och liknande. Många poeters dröm!
  • summertime123
    Carol Anne Duffy har det skrivits mycket om i britiska tidningar just nu efttersom hon är "poet laureate" alltså hon är numera anställd av staten att komponera dikter till tillställningar och liknande. Många poeters dröm!
    jag sökte på Gillian Clarke från din lista och hon hade en skitbra hemsida med en länk för studenter där hon gav svar på frågor om dikterna m.m hittade oxå en perfekt dikt som kommer att bli intressant att analysera! Babysitter hette den.

Tack snälla för hjälpen, svårt att komma igång när man inte har någon koll på poeter
  • StilaM

Måste det vara en "engelsk" poet, eller räcker det att den är skriven på engelska? Det finns ju ett gäng amerikanska poeter, exv Maya Angelou, Walt Whitman, Emily Dickinson och Langston Hughes som har en fin produktion.

• sherlock
    summertime123 skrev 2009-06-21 13:13:36 följande:
    jag sökte på Gillian Clarke från din lista och hon hade en skitbra hemsida med en länk för studenter där hon gav svar på frågor om dikterna m.m hittade oxå en perfekt dikt som kommer att bli intressant att analysera! Babysitter hette den.Tack snälla för hjälpen, svårt att komma igång när man inte har någon koll på poeter
    Vad bra, jag undervisar engelska i england och just den dikten andvänder brukar vi analysera. Min favorit rad är "her hot midnight rage".

Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med den dikten
  • summertime123
    Vad bra, jag undervisar engelska i england och just den dikten andvänder brukar vi analysera. Min favorit rad är "her hot midnight rage". Hör gärna av dig om du vill ha hjälp med den dikten
    Ska sätta mig ner m dikten ikväll så jag hojtar till om jag fastnar på nåt TACK sherlock!!!
Svar på tråden Känd engelsk poet?? HJÄLP!!!