• Jackass

Donering av bröstmjölk??

Hej!

Sitter med tankar på att donera bröstmjölk då jag har en hel del till övers. Sökt runt litet på nätet och funnit en del information om det hela samt vart jag kan vända mig, men nu undrar jag så smått:

Varför måste man ta om blodprover för hepatit och HIV när man rätt nyligen tagit dom i samband med sin graviditet??

Känns som lite dubbelarbete.

Sedan skulle jag gärna vilja vet lite mer om rutinerna kring det hela, om någon gjort det rätt nyligen.

Är det så pyssligt som det verkar?

Tacksam för svar!

(¯`°?.¸ ღ♥ My 070206 & Ida 090617 - mina ögonstenar och mitt allt ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Donering av bröstmjölk??
  • Blå Flygare

Ang test för HIV etc så kan man ju smittas närsomhelst, och HIV smittar genom bröstmjölk.
    Har inte donerat mjölk, så resten kan jag inte svara på.

• Jackass
    Blå Flygare skrev 2009-06-21 17:36:29 följande:
    Ang test för HIV etc så kan man ju smittas närsomhelst, och HIV smittar genom bröstmjölk. Har inte donerat mjölk, så resten kan jag inte svara på.
    Ehm ja....? men tycker ändå det känns som dubbelarbete, samt finns juingen garanti om du nyligen blivit smiitad att det ger utslag på blodprovet.
  • Umetjejen79

Jag donerade för ett år sedan här i Umeå och då gjordes en lungröntgen och jag fick fylla i ett hälsoformulär. Lungröntgen gjordes inte i Sundsvall där min väninna donerade. Det var lite pyssligt och många storkok av trattar och flaskor för det är superviktigt med hygienen. Jag fick 150 kr/liter och man får donera till barnet är 3 månader.

• Linnispinnis

Hej. jag har donerat två gånger nu och tog blodpriv båda gångerna även fast det bara var 3 veckor mellan gångerna. ena gången gjorde jag det i uppsala och andra i gävle. anledningen till att man måste göra det även fast man nyligen gjort det är bara en säkerhetsåtgärd. så dom är säker på att det är gjort. och det är väl bra...bättre att vara lite för försiktig än för lite. tänk om ditt eget barn skulle smittas av mjölk från sjukhuset.
    ett blodprov går ju på en minut så de spelar ju inte direkt nån roll.

utöver det så är det inget mer du behöver bekymra dig över. dom tar ett prov på mjölken också och du får bara donera tills ditt barn är 3 månader. så pyssligt är det absolut inte. lättjänade pengar och en otrolig insats för barn som verkligen behöver varenda droppe dom kan få.

• Jackass

Mmmm tänkte ringa och höra imorgon.

• Written Fiction

Jag är prematurförälder och därför var det extra viktigt för mig att donera det jag hade över när sonen började helamma. 9 liter blev det och jag fick 125 kr litern. Min mjölk är vad jag under 3 månader pumpat ut var tredje timme då min son sondmatades (f ödd i vecka 27) Ersättningen är olika för olika kommuner, dock gäller alltid att ditt barn ska vara under 3 månader.

Mjölken skall även förslutas i speciella förpackningar och det är ytterst viktigt att hyginen sköts fläckfritt. Det görs även bakterieodling på mjölken.

Ang HIV så är det givetvis viktigt att alltid ha helt klara och nya svar. HIV är inte å leka med och även om du tagit provet en gång innan så är det ingen garanti för att du inte blivit smittad senare. Det vet ju inte personalen. Det är samma rutiner som när man lämnar blod etc. Och sjukhuset blir ansvariga om något barn skulle blivit smittat via donerad bröstmjölk. Så det är ren säkerhetsåtgärd. För allas bästa.

Det är en MYCKET god sak att donera bröstmjölk så jag blir alltid lika glad när jag ser folk som är villiga att göra det.

• Smulan 1

Hej!

Vet inte så mycket om rutinerna angående donering av mjölk men somprematur förälder vill jag bara säga att om du bestämmer dig för att donera så är det värt otroligt mycket för de små barnen. Och allra helst då mammans mjölk inte räckte till själv vilket var fallet för mig :(
    Ha en trevlig dag!

• hannaliza

Reglerna är de samma som vid all donation av levande vävnad (blod, organ, ryggmärg osv). Det kanske kan kännas som lite dubbelarbete vid just mjölkdonation, men det är som sagt samma regler för alla oavsett vad som doneras.

Fantastiskt med människor som donerar. En stor eloge till er!

• Jackass

Kom på en fråga till:

Eftersom jag redan pumpat ut mjölk nu som ligger i frysen, dvs innan jag ens kontaktat ett sjukhus/avdelning. Kan dom testa den mjölken och använda den fast den är urpumpad innan proverna eller är den redan kasserad???

kan ju självklart spara den till min lilla tös i fall det skulle behövas vid något tillfälle i så fall, men en undran bara.

• Umetjejen79

Min son föddes 10 veckor tidigare än beräknat så jag pumpade till honom från första början. Det var först när vi flyttat hem och amningen fungerade som jag bestämde mig för att donera mjölk. (Den var iofs kanske redan testad eftersom han var prematur). Då donerade jag mjölk som jag pumpat ut tidigare, tester togs ur 3 brukar. Jag var redan informerad om hygienregler, så det var inga problem. Man skulle sprita händer och torka av brösten med blöta tvättlappar, steriliserade trattar och burkar vid varje pupmtillfälle. Inte hälla ihop nypumpad varm mjölk med kall mjölk. Frysa in mjölken inom ett dygn.

Svar på tråden Donering av bröstmjölk??