• sunshine82

Matstol ikea spoling? är den bra?

Hej

Ska inhandla en matstol till våran son.
    Den ska inte kosta så mkt, så priset är viktigt.

Har tittat på Antilop på ikea, men nu såg jag även att en ny stol har kommit som heter Spoling http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20145059

Den är lite dyrare än Antilop http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00069725 
    Någon som har någon av modellerna? Vad tycker ni?

Spoling har ju fördelar med att den går att fälla ihop (vi har litet kök), nackdelen är att man inte kan ha en "bricka" på den som på antilopen. Men däremot så har vi ju som sagt litet kök så kanske är lättast att ha stolen intill bordet ändå.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Matstol ikea spoling? är den bra?
  • Hemlighet

Jag har också kollat på spolings matstol, för den är ju snyggast.
    Men jag kommer nog att ta en Antilop, för den är lättare att göra ren, det finns ett bord man kan köpa till och den är mycket stadigare.

• sunshine82

Spoling stolen kan man ju också göra ren, tvätta tyget kan man göra.
    Synd att det inte går att fälla ihop antilop stolen..

• Finesse
    sunshine82 skrev 2009-06-21 23:06:05 följande:
    Spoling stolen kan man ju också göra ren, tvätta tyget kan man göra. Synd att det inte går att fälla ihop antilop stolen..
    fast du kan lätt plocka bort benen på den så tar den liten plats
  • ploten

Om du har ett barn som bankar med besticken och muggen i bordet är det bra att ha antilopens plastbord. Det har räddat vårt matbord (i trä) från många fula jack (även om han lyckas pricka det ibland också...). Tycker att det är guld att antilopen är i plast, för den är så lätt att rengöra. Visst kan man tvätta tyget på den andra, men då får man nästan räkna med att göra det varje kväll, eftersom det landar många kladdiga fläckar av gröt, ketchup och annat på den varje dag (åtminstone i vårt fall).

Men jag håller med om att spoling är mycket snyggare.

• sunshine82

någon som använt spoling?

• ToZa

Vi har spoling och antilop :)

Just nu använder hon antilopen för hon var så intresserad av mönstret på spoling så hon smakade på det hela tiden vilket resulterade i mindre ätande då annat var mer intressant ;) Så vi väntar lite tills det inte är lika intressant , sen är spoling lite högre också när hon sitter i , så kanten kommer högre upp o då blir det mer pill på kanten =) . (Usch va svårt o förklara)

Annars är det toppen att den går & fälla ihop , lätt o ta av klädseln . Mycket som spills går att torka bort direkt på stolen . Men jag tror att spoling är bättre när man är lite äldre. Min dotter är 6mån o då är antilop perfekt

Fråga om det är något du undrara =)

• lövet

Vi har både spoling och antilop och båda har ju för och nackdelar. Antilopen är bra, stadig, lätt att torka av, smidigt med extrabordet om barnet kladdar mycket, men lite platskrävande och klumpig. Spoling är mindre platskrävande och smidigare att ha i köket. Den är superenkel att fälla så man kan göra det varje dag om man vill. Nackdelar med spoling är enligt mig att man inte kan sätta på kladdbord om man vill och hos oss att 1-åringen gillar att pilla på säkerhetsspärrarna på sidan (nyhetens behag kanske för hon gör det mindre nu och det är ingen säkerhetsfara alls - bara irriterande) + att 3-åringen har fått för sig att stå på tvärslån bak.
    Vill du ha en lite nättare stol köp spoling men antilop är verkligen kanonbra (men klumpig). Till båda stolarna tycker jag att man behöver stöddyna eftersom dom är rätt vida - vår tjej tar upp fötterna hela tiden annars.

• sunshine82

Ni som har spoling, är stolen högre än matbordet? Eller i samma höjd?

• ToZa

Våran är inte högre än matbordet :) Tror dom är ganska jämna , kan tyvärr inte kolla då stolen är hos min mamma för tillfället =/ Men 100% på att den inte är högre iaf :)

Svar på tråden Matstol ikea spoling? är den bra?