LillaLinan skrev 2009-07-12 08:21:10 följande:
Usch stackars stackars er Det är verkligen en lömsk sjukdom. Jag tyckte det va väldigt tråkigt att vi inte borde skaffa ny katt förrän det gått 6 månader...nu kommer ju den "lille" kissen va 6 månader när vi hämtar den. Vi hade ju bara en katt då den andra katten nyss dött...de träffade aldrig varandra men då vi inte visste att han ev hade FIP så var vi ju inte jättenoga när vi rengjorde bur/låda efter honom men nog tvättade vi med rengöringsmedel. Nu har vi slängt den gamla buren, klös ställningen mm mm där hon tillbringade mkt tid. Känns jätte konstigt att viruset skulle finnas kvar i luften eller på golvet men man vågar ju inte riskera att ytterligare en katt blir sjuk Jag har väldigt dåligt förtroende för veterinärerna dit vi körde henne...det va mkt som de sa som jag visste inte stämde och de var väldigt osäkra och förvirrade. Därför har jag kollat mkt på nätet sedan det hände och på EN sida om FIP står det att det ska vara en karantäntid på 6 månader.
Som du ser i utklippet som jag har lagt in så överlever viruset endast 6 veckor i en dåligt rengjord miljö. 6 månader är rekomendationen om man har flera katter eller uppfödning. Då kan man under tiden ta avföringsprover på sina katter för att se om de smittar/bär på viruset.
Och som jag skrivit innan så är inte alla katter mottagliga utan det beror på generna tror dem.
jag klipper här från en text hos SVA:
14) Vad skall man göra om en katt dött i FIP och man vill ta hem en ny katt?
Om man bara haft en katt och den har dött i FIP, är det helt enkelt noggrann rengöring av miljön som gäller för att få bort coronavirus från omgivningen. Vanliga rengöringsmedel är effektiva mot viruset. Kattlådan behöver rengöras extra noga eftersom kattens coronavirus sprids genom avföringen. Kattens coronavirus kan leva i upp till sex veckor i dåligt rengjord miljö. En del väljer därför att dessutom vänta sex veckor innan man tar hem en ny katt.
Det är värt att tänka på att den kattunge man tänker tar hem redan kan vara smittad av coronavirus hos uppfödaren. Det är heller inte säkert att den katt som dog i FIP spred någon smitta under sjukdomstiden. De flesta katter som sprider coronavirus är inte sjuka, så om man har flera katter hemma kan de vara smittspridare av coronavirus utan att man vet om det.