• LillaLinan

Ngn med erfarenhet kring FIP??

För en månad sedan var vi tvugna att avliva vår älskade perserkatt endast 2 år gammal, Det visade sig att hon bar på sjukdomen FIP. En smittsam och lömsk sjukdom. Vi misstänker att även vår första perserkatt bar på FIP och att han efter sin död smittade vår andra katt genom bakterier som levde kvar i lägenheten

Finns det ngn mer än jag som råkat ut för denna hemska kattsjukdom???

• Svar på tråden Ngn med erfarenhet kring FIP??
  • Havanna82

Jag kopierar in lite fakta från katter.nu åt dig (sorry, har lite för lite tid att skriva själv just nu, återkommer)

"FIP orsakas av ett coronavirus. Det är ett virus som de flesta katter bär på. Om FIP ska utvecklas eller inte beror framförallt på aggressiviteten hos virusstammen och kattens immunförsvar. Katter med ett starkt cellförmedlat immunförsvar kan bättre stå emot infektionen. Utbrott är vanligast hos katter mellan 3 månaders och 3 års ålder, dvs unga katter som inte längre har en skyddande immunitet från moderns mjölk och som ännu inte har ett fullt utvecklat eget immunförsvar. Efter 10 års ålder är katterna också mer känsliga, troligen på grund av att immunförsvaret då börjar bli sämre hos den åldrande katten. Infektion med FIPV kan få tre olika förlopp. Tillfrisknande Katter med ett mycket starkt cellförmedlat immunförsvar kan motstå infektionen och göra sig av med viruset. En del av dessa katter som tillfrisknar kan dock fortfarande bära på viruset. En sådan katt kan utveckla FIP om den utsätts för stress, eller någon sjukdom, som sätter ned immunförsvaret.

Behandling
    Det finns ingen effektiv behandling mot FIP. Även om understödjande behandling kan förlänga livet så leder sjukdomen så gott som alltid till döden.

Här kan du läsa mer!

www.katter.nu/katter/fip.htm

• LillaLinan
    Havanna82 skrev 2009-06-21 21:58:13 följande:
    Jag kopierar in lite fakta från katter.nu åt dig (sorry, har lite för lite tid att skriva själv just nu, återkommer)"FIP orsakas av ett coronavirus. Det är ett virus som de flesta katter bär på. Om FIP ska utvecklas eller inte beror framförallt på aggressiviteten hos virusstammen och kattens immunförsvar. Katter med ett starkt cellförmedlat immunförsvar kan bättre stå emot infektionen. Utbrott är vanligast hos katter mellan 3 månaders och 3 års ålder, dvs unga katter som inte längre har en skyddande immunitet från moderns mjölk och som ännu inte har ett fullt utvecklat eget immunförsvar. Efter 10 års ålder är katterna också mer känsliga, troligen på grund av att immunförsvaret då börjar bli sämre hos den åldrande katten. Infektion med FIPV kan få tre olika förlopp. Tillfrisknande Katter med ett mycket starkt cellförmedlat immunförsvar kan motstå infektionen och göra sig av med viruset. En del av dessa katter som tillfrisknar kan dock fortfarande bära på viruset. En sådan katt kan utveckla FIP om den utsätts för stress, eller någon sjukdom, som sätter ned immunförsvaret.BehandlingDet finns ingen effektiv behandling mot FIP. Även om understödjande behandling kan förlänga livet så leder sjukdomen så gott som alltid till döden.Här kan du läsa mer!www.katter.nu/katter/fip.htm
    Tack Har läst det där en massa gånger den senaste månaden Känner mig bara ensammast i världen, alla verkar tro att FIP är en myt men min katt hade verkligen det usch och nu måste vi vänta minst 6 månader innan vi skaffar ny
  • Havanna82

Jag tror FIP är vanligare än man tror, men eftersom många inte obducerar sina katter så får man inga klara tal på hur många katter som dör i det. FIP kan endast säkert diagnostiseras genom obduktion.

Coronaviruset är ju något nästan de flesta katter bär på. Det är när detta virus muterar som FIP uppstår. Detta kan bero på flera saker, men som visats här uppe så spelar kattens immunförsvar in. Det är även viktigt med nogrann katthållning. Dåligt rengjorda kattlådor, stress och högt smittotryck i kattgruppen är saker som kan utlösa FIP.

Jag tycker det är bra att man pratar om sjukdomen, eftersom många inte vet att den finns!

Om ni har kvar en katt i hemmet hade jag nästan bett veterinären testa titrarna på den, för att se om dens titrar ligger väldigt högt.

• Majsan70

Det är ju inte så att alla katter drar på sig FIP. Tar man en kull om 4 kattungar så kanske en utvecklar FIP, en blir smittbärande, en annan insjuknar av coronaviruset och den fjärde går ur det helt symptomfri.

Mig veterligen måste man inte vänta i 6 månader innan man skaffar en ny..det är väl bara katterier som är drabbade som skall vänta med att ta nya kullar?!

Hur smittar coronavirus?

Kattens coronavirus är mycket smittsamt. Smitta sprids framförallt via infekterad avföring. Viruset kommer in via kattens mun- och näshåla.

Coronavirus sprids oftast snabbt i en kattgrupp som lever inomhus. En del katter är kroniska utsöndrare, det vill säga virus under lång tid (i upp till flera år). De flesta katter blir dock fria från virus inom några månader. När en katt gjort sig av med coronavirus kan den snabbt bli infekterad igen: infektion med coronavirus leder inte till varaktig immunitet (skydd mot nyinfektion) hos katten. En katt kan därför bli infekterad många gånger under sitt liv, om den lever i en kattgrupp där smitta finns.

Genom att katter i en grupp kan återinfekteras av varandra om och om igen kan coronavirus-smitta kvarstå i en besättning i många år. Ofta är man som ägare inte medveten om det, eftersom katterna oftast inte visar några symtom på sjukdom.

Kattlådor är en mycket viktig smitthärd. Viruset kan överleva i dåligt rengjord omgivning i upp till sex veckor. Viruset är känsligt för vanliga rengöringsmedel, det vill säga inte några ovanliga, speciella desinfektionsmedel när man rengör miljön för att få bort just detta virus.

• Casper och Novas mamma

Kontaktade veterinären för 1½ år sedan för jag tyckte min hankatt blivit så smal..dom tog prover och sa att det kunde vara FIP!
    men han lever än och mår bra så jag tvivlar på det!

• LillaLinan

Hej igen! Nu är jag tillbaka efter en välbehövd semester. Tack för alla era svar...det va veterinären på djurkliniken i Karlstad som sa att vi skulle vänta 6 månader innan vi skaffade en ny katt. Vi var ju i princip påväg att hämta en ny när vår gamla insjuknade... Veterinären tror även att FIP bröt ut pga att vi bytte mjukmat, det kunde tydligen räcka och dete var i det sambandet som hon blev sjuk Känns väldigt tragiskt alltihopa och man är ju givetvis rädd att även nästa katt ska dra på sig den här sjukdomen

Casper och Novas mamma: Va skönt att er katt återhämtade sig från sin åkomma

• Majsan70
    LillaLinan skrev 2009-07-11 22:09:14 följande:
    Hej igen! Nu är jag tillbaka efter en välbehövd semester. Tack för alla era svar...det va veterinären på djurkliniken i Karlstad som sa att vi skulle vänta 6 månader innan vi skaffade en ny katt. Vi var ju i princip påväg att hämta en ny när vår gamla insjuknade... Veterinären tror även att FIP bröt ut pga att vi bytte mjukmat, det kunde tydligen räcka och dete var i det sambandet som hon blev sjuk Känns väldigt tragiskt alltihopa och man är ju givetvis rädd att även nästa katt ska dra på sig den här sjukdomen Casper och Novas mamma: Va skönt att er katt återhämtade sig från sin åkomma
    Njae jag tror väl inte så mycket på att det var maten.

FIP utvecklas ju pga att virusen muterar och det gör den oftast på en katt som är svag av någon orsak. Tex. stress eller fysiska ingrepp osv.

Och om du läser ordentligt i det jag skrev så tror jag du finner trygghet. Tyvärr är många veterinärer dåligt pålästa o säger saker som inte stämmer, men som stressar djurägaren.

Har själv läst oerhört mycket i ämnet eftersom en av våra kattungar dog i sjukdomen endast 7 månader gammal.
  • LillaLinan
    Majsan70 skrev 2009-07-11 23:11:24 följande:
    Njae jag tror väl inte så mycket på att det var maten. FIP utvecklas ju pga att virusen muterar och det gör den oftast på en katt som är svag av någon orsak. Tex. stress eller fysiska ingrepp osv. Och om du läser ordentligt i det jag skrev så tror jag du finner trygghet. Tyvärr är många veterinärer dåligt pålästa o säger saker som inte stämmer, men som stressar djurägaren. Har själv läst oerhört mycket i ämnet eftersom en av våra kattungar dog i sjukdomen endast 7 månader gammal.
    Usch stackars stackars er Det är verkligen en lömsk sjukdom. Jag tyckte det va väldigt tråkigt att vi inte borde skaffa ny katt förrän det gått 6 månader...nu kommer ju den "lille" kissen va 6 månader när vi hämtar den. Vi hade ju bara en katt då den andra katten nyss dött...de träffade aldrig varandra men då vi inte visste att han ev hade FIP så var vi ju inte jättenoga när vi rengjorde bur/låda efter honom men nog tvättade vi med rengöringsmedel. Nu har vi slängt den gamla buren, klös ställningen mm mm där hon tillbringade mkt tid. Känns jätte konstigt att viruset skulle finnas kvar i luften eller på golvet men man vågar ju inte riskera att ytterligare en katt blir sjuk

Jag har väldigt dåligt förtroende för veterinärerna dit vi körde henne...det va mkt som de sa som jag visste inte stämde och de var väldigt osäkra och förvirrade. Därför har jag kollat mkt på nätet sedan det hände och på EN sida om FIP står det att det ska vara en karantäntid på 6 månader.
  • Majsan70
    LillaLinan skrev 2009-07-12 08:21:10 följande:
    Usch stackars stackars er Det är verkligen en lömsk sjukdom. Jag tyckte det va väldigt tråkigt att vi inte borde skaffa ny katt förrän det gått 6 månader...nu kommer ju den "lille" kissen va 6 månader när vi hämtar den. Vi hade ju bara en katt då den andra katten nyss dött...de träffade aldrig varandra men då vi inte visste att han ev hade FIP så var vi ju inte jättenoga när vi rengjorde bur/låda efter honom men nog tvättade vi med rengöringsmedel. Nu har vi slängt den gamla buren, klös ställningen mm mm där hon tillbringade mkt tid. Känns jätte konstigt att viruset skulle finnas kvar i luften eller på golvet men man vågar ju inte riskera att ytterligare en katt blir sjuk Jag har väldigt dåligt förtroende för veterinärerna dit vi körde henne...det va mkt som de sa som jag visste inte stämde och de var väldigt osäkra och förvirrade. Därför har jag kollat mkt på nätet sedan det hände och på EN sida om FIP står det att det ska vara en karantäntid på 6 månader.
    Som du ser i utklippet som jag har lagt in så överlever viruset endast 6 veckor i en dåligt rengjord miljö. 6 månader är rekomendationen om man har flera katter eller uppfödning. Då kan man under tiden ta avföringsprover på sina katter för att se om de smittar/bär på viruset.

Och som jag skrivit innan så är inte alla katter mottagliga utan det beror på generna tror dem.

jag klipper här från en text hos SVA:

14) Vad skall man göra om en katt dött i FIP och man vill ta hem en ny katt?
    Om man bara haft en katt och den har dött i FIP, är det helt enkelt noggrann rengöring av miljön som gäller för att få bort coronavirus från omgivningen. Vanliga rengöringsmedel är effektiva mot viruset. Kattlådan behöver rengöras extra noga eftersom kattens coronavirus sprids genom avföringen. Kattens coronavirus kan leva i upp till sex veckor i dåligt rengjord miljö. En del väljer därför att dessutom vänta sex veckor innan man tar hem en ny katt.

Det är värt att tänka på att den kattunge man tänker tar hem redan kan vara smittad av coronavirus hos uppfödaren. Det är heller inte säkert att den katt som dog i FIP spred någon smitta under sjukdomstiden. De flesta katter som sprider coronavirus är inte sjuka, så om man har flera katter hemma kan de vara smittspridare av coronavirus utan att man vet om det.
  • LillaLinan
    Majsan70 skrev 2009-07-12 10:56:35 följande:
    Som du ser i utklippet som jag har lagt in så överlever viruset endast 6 veckor i en dåligt rengjord miljö. 6 månader är rekomendationen om man har flera katter eller uppfödning. Då kan man under tiden ta avföringsprover på sina katter för att se om de smittar/bär på viruset.Och som jag skrivit innan så är inte alla katter mottagliga utan det beror på generna tror dem. jag klipper här från en text hos SVA:14) Vad skall man göra om en katt dött i FIP och man vill ta hem en ny katt?Om man bara haft en katt och den har dött i FIP, är det helt enkelt noggrann rengöring av miljön som gäller för att få bort coronavirus från omgivningen. Vanliga rengöringsmedel är effektiva mot viruset. Kattlådan behöver rengöras extra noga eftersom kattens coronavirus sprids genom avföringen. Kattens coronavirus kan leva i upp till sex veckor i dåligt rengjord miljö. En del väljer därför att dessutom vänta sex veckor innan man tar hem en ny katt.Det är värt att tänka på att den kattunge man tänker tar hem redan kan vara smittad av coronavirus hos uppfödaren. Det är heller inte säkert att den katt som dog i FIP spred någon smitta under sjukdomstiden. De flesta katter som sprider coronavirus är inte sjuka, så om man har flera katter hemma kan de vara smittspridare av coronavirus utan att man vet om det.
    tack tack Detta har verkligen gjort min dag Har faktiskt tom bestämt mig för att hämta hem kattungen denna vecka! Som du säger så kan den redan vara smittad...att den skulle smittas här hos oss känns minimalt!
Svar på tråden Ngn med erfarenhet kring FIP??