• Bullan1978

Foglossning EFTER förlossningen, vad har ni för erfarenhet?

Hej, min dotter är nu 3 månader och hon förlöstes med akut kejsarsnitt. Jag har foglossning och ischias fortfarande EFTER min förlossning. För tillfället är foglossningen i svanken värst. Men ischiasen är för djävlig när den kommer starkare. Jag hade foglossning i svanken under mitten av graviditeten men sen försvann den och nu har den alltså kommit tillbaka. Någon som vet varför det är så? Har det med amning att göra? Kommer foglossningen kanske att sluta när jag slutar amma?

Undrar också hur länge foglossningen höll i sig för andra drabbade?
    Vad gjorde ni åt saken? Hur blev ni hjälpta? Har beckenbottenträning hjälpt vid foglossning?
    Foglossningen känns starkare när jag promenerat vilket är dumt för när man har ischias ska man röra sig... Det är verkligen jättejobbigt att ha så ont i rygg med alla lyft av dottern som krävs.

Foglossningen och ischiasen går hand i hand för mig. Jag har ätit Diklofenak vid otaliga tillfällen efter förlossningen framförallt för ischiasen. Fick magkatarr och blödningar av tablettformen men stolpiller har fungerat bättre även fast jag känner mig dålig i magen nu efter 8 dagar med Diklofenaken och har idag slutat med att ta smärtstillande och lider rätt friskt idag även fast det känns bättre än på länge. Får akupunktur mot ischiasen och den hjälper efter några behandlingar men sen kommer ischiasen tillbaka.

Det är verkligen ett helvete och ta mig tusan värre än min förslossning med en latensfas på 3 dygn! Då kanske ni förstår hur plågsamt det här är... Så snälla hjälp! Tips, råd, erfarenheter!!!???

Tack

• Svar på tråden Foglossning EFTER förlossningen, vad har ni för erfarenhet?
  • Hanna36

Fick foglossning efter mitt andra barn. Den höll i sig ända tills jag blev gravid med trean, och släppte efter förlossningen denna gång. Så jag hade alltså foglossning i ca 3 år efteråt.

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Bullan1978

HannaPanna:
    Åh nej!! 3 år??!! Men hur starkt kändes det under de tre åren? Kan nog själv uppleva att det känns mer eller mindre i omgångar... hur påverkade det dig i vardagen? Var det en relativt lindrig foglossning du hade? För om du hade som jag skulle du nog inte ens ha fixat att "göra barn"

För mig är det ibland ischiasen som är värst och ibland foglossningen. Just nu foglossningen. Gör ont när jag nyser/hostar, rör mig, ligger på sidan i sängen, reser mig upp. Det gör ont när jag trycker lätt på området och på ena höftbenet. Jag orkar inte ha det så här i flera år...! Kunde du göra ngt för att mildra folossningen (förutom allt det där man får råd om under graviditeten). Fick du någon behandling av sjukgymnast? Mediciner? Träning?

Mkt frågor men jag är lite smått desperat här...

• Hanna36

Jag hade ont ungefär som när jag var gravid, men inte lika illa.. det gjorde ont tex när jag städade, vände mig hastigt om, vände mig i sängen osv.
    Fick ingen behandling eller så.. är iaf besvärsfri nu, 8 månader sen den sista förlossningen. Kan bara hugga till ibland om jag gör någon oväntad rörelse, men det är ytterst sällan!

~ Mamma till 3 goingar ~
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Kunde knappt ta mig framåt vissa dagar denna graviditet och efter förlossningen blev det värre första tiden,de sa att det var pga av aming och de hormonerna. Nu efter 4mån börjar jag känna mig <OK. men kan ju inte leva normalt ändå pga av denna skit rygg

• Bullan1978

Jag hittade själv ett väldigt utförligt svar på mina problem:

"Hur blir det efter förlossningen?

Om du känner att dina besvär fortfarande är kvar efter förlossningen, så är det bra att fortsätta med samma regler och skötsel som under graviditeten. Har du ett stödbälte kvar, använd det också, särskilt om du vet att du måste stå, gå, belasta bäckenet längre tid än du brukar göra. Om du sköter om dig så bra det går under graviditeten får du betydligt mindre besvär efter förlossningen.

Besvären försvinner tyvärr inte alltid meddetsamma efter förlossningen. Så länge du ammar intensivt fortsätter din kropp att producera relaxin, vilket fördröjer återbildningen av ligamentens normala styvhet. Ändå tillfrisknar många ganska snart efter förlossningen och efter 3 månader är 90 % återställda. Resterande behöver hjälp på grund av kvarstående besvär eftersom spontant tillfrisknande är sällsynt efter 3-6 månader. Du behöver då hjälp av sjukgymnast, gärna samma som skötte dig under graviditeten. Smärtorna består inte av någon låsning i bäckenet utan felaktig/otillräcklig muskelfunktion. Nyckeln till rehabilitering är träning av koordination och styrka i ryggens och bäckenets muskler i den takt bäckenet tillåter. Sjukskrivning som enda åtgärd är sällan motiverad och vila förlångsammar tillfrisknandet. Det är därför viktigt att du får intensiv hjälp av sjukgymnast.

Mycket få kvinnor har besvär efter 6 månader men för dem kan tillfrisknandet ta lång tid ? ibland kan det ta ett års träning innan du kan förvänta dig att återgå till normalt arbete på heltid."

Källa: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Så det är väl bara att hålla tummarna för att det ska försvinna rätt snart då. Jag måste träna bäckenet och röra på mig. Och det var som jag anade; att amningen var en bidragande faktor... Det här kändes lite mer hoppfullt än om det skulle bli för mig som för HannaPanna med 3 års foglossning. Hujj!!

• Bullan1978

Tack för svar!

Det är väldigt tungt att ha ont i ryggen när man måsteta hand om och bära sitt barn. Helst ska man inte bära över 5 kg med foglossning läste jag. Min dotter är tre månader och väger redan 6700 gram! Fatta att jag sliter hårt. Faller nästan ihop ibland när ischiasen är som värst. Det har tagit mig över en kvart bara att resa mig upp. Otaliga sjukhusbesök. Mycket tårar och tunga stunder. Nä fy vad det här är jobbigt!! Men jag ska nog bli bra snart... Hoppas jag. Och i andra också hoppas jag!

• Ord blind
    Hanna36 skrev 2009-06-21 22:55:10 följande:
    Fick foglossning efter mitt andra barn. Den höll i sig ända tills jag blev gravid med trean, och släppte efter förlossningen denna gång. Så jag hade alltså foglossning i ca 3 år efteråt.
    Å, det finns alltså hopp om att slippa den! :) 5 månader sedan förlossningen...
    Släppte den när du blev gravid och den kom tillbaka eller hade du den hela tiden?
  • Hanna36
    Ord blind skrev 2009-06-22 00:34:54 följande:
    Å, det finns alltså hopp om att slippa den! :) 5 månader sedan förlossningen...Släppte den när du blev gravid och den kom tillbaka eller hade du den hela tiden?
    Nej, den släppte inte, den blev VÄRRE till att börja med... sen blev den lite bättre under den senare delen och försvann sen helt på slutet..
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Bullan1978

Hej idag igen,
    min sambo är på väg hem från jobbet nu eftersom jag i princip är oförmögen att ta hand om mitt barn. Eller... det går okej så länge jag är uppe och rör mig. Men lägger eller sätter jag mig ner (ex: för amning eller återhämtning av nattsömnen) och ska röra mig efter det så smärtar det något oerhört. Det är helt sjukt att min dotter ligger och gråter och det ska behöva ta fem minuter innan jag kan undsätta henne bara för att det gör så ont!! Hon märker ju dessutom på mig att jag gråter och inte är som vanligt vilket oroar henne, jag ser ju det.

Jag undrar över smärtstillande. Jag har ju tagit Diklofenak i 9 dagar men slutade igår då jag mådde dåligt i tarmarna av den plus fick blodblandade flytningar. Dessutom går det över till min dotter och jag vet inte egentligen hur det påverkar henne... Men om jag tar smärtstillande så tar det bort symptomen för foglossningen. Kan det göra att jag överrör mig?? Att jag fövärrar min foglossning?

Jag undrar om det är någon som tvingats sluta amma bara för att överhuvudtaget kunna bli bra?

Åh, suck vad det här här jobbigt!

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Nån som vet om foglossningen blir bättre när man slutar amma?

• snillis

Med andra barnet höll det i sig i 6 månader men nu, två år efter känner jag ingenting.
    Jag gjorde inget mer än att lyssna på kroppens signaler. Tränade inte, gick mycket men inte för fort och inte för långt.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    snillis skrev 2009-08-14 10:42:30 följande:
    Med andra barnet höll det i sig i 6 månader men nu, två år efter känner jag ingenting.Jag gjorde inget mer än att lyssna på kroppens signaler. Tränade inte, gick mycket men inte för fort och inte för långt.
    Men jag vill ju rida nu!!! Hur ska jag kunna ta hand om min häst
  • Dr Mupp

Jag hade foglossningn med trean. Var mer eller mindre bra med lindriga återfall efter förlossningen. När han var lite drygt två började jag jobba och efter två månader sjukskrevs jag för foglossning. I mitt fall så hade jag hållit mig smärtfri tack vare att jag inte jobbat men så fort jag började jobba (uska på äldreboende med mycket lyft och vridningar) så uppkom problemen. Problemen uppstod ca 2 veckor in i jobbet och jag stod ut i 6 veckor till, sen var det så illa att jag knappt kom upp ur sängen. I samma veva (strax innan) hade vi bestämt oss för att skaffa en fyra. Jag sjukskrevs 3 dagar innan jag testade positivt. Blev lite bättre när jag sjukskrevs eftersom jag inte belastade bäckenet på samma sätt men sen ca vecka 12-14 har jag använt kryckor.

Nu är jag vecka 20 och om en vecka kommer min rullstol. Räknar kallt med att inte bli helt återställd.

• terkan

Jag hade problem med svår foglossning i graviditeten. Idag är vår tjej 9 månader o jag har fortfarande ont. Inte lika ont, men det gör så ont att det stör mig. Jag slutade amma efter 7 månader för att se om det vart bättre, det vart det inte. Så nu är jag ledsen över att jag slutade. (ja hon var ju ändå 7 månader, mend et hade vart skönt att sluta för en annan anledning än foglossning då det ändå inte hjälpte) Det är skönt att läsa om andra som har samma problem. Känns som om bara läkare o sjukgymnast säger till mig att det inte borde finnas där punkt slut...
    Nu ska ajg banne mig ligga på om sjukgymnastik!!!

• Hansebasse

Jag fick halta runt med kryckor under den senare delen av graviditeten, hade så jäkla ont så jag grät. Började med akupunktur, och det försvann efter några "behandlingar" det rekommenderar jag starkt.... !
    Fick akupunktur behandling regelbundet tills det var dags för förlossningen, sen försvann det på en gång.. tack gode gud =)

• Getz

Hejsan,

Är ju träkigt att behöva läsa om alla som fortfarande känner av foglossningen. Min dotter blir 17 månader idag och jag känner fortfarande av min foglossning.
    Hade den under hela graviditeten i stort sett. Blev sjukskriven i v. 17, 19. Slutade amma när hon var 6 månader blev lite bättre sen har jag känt av den i omgångar. Nu ska jag börja jobba heltid den 1 september. Har jobbat 75% sen i april. Får se hur det blir...
    Känns som att det första tecknet på att jag är gravid nästa gång kommer vara foglossningen, då är det bara att köpa ett grav. test...

Ha det bra o hoppas att ni blir bättre!

• Cesso

Jag hade grym foglossning från v.25. Den blev lättare i slutet när bebin fixerat sig. Sen helt bra efetr förlossningen MEN kom tillbaka med råge när jag slutat amma. Helt skumt. Måste vara hormonomställningen. Nu känns det dock mkt bättre igen.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min foglossning har blivit bättre nu när jag bara ammar morgon+kväll. Däremot har jag fått mera ont i resten av ryggen. Ska till sjukgymnast nästa torsdag. Undra vad man får för besked då.

• victoria p

Hade foglossning också efter förlossningen jag med. Den försvann aldrig riktigt. Sen blev jag gravid igen rätt snart (när lillen var 1 år) och nu när jag fött bebbe nr 2 är foglossningen faktiskt MYCKET bättre! Kände att det blev bättre de sista månaderna i denna graviditet, precis tvärt om från första graviditet! Så håll hoppet uppe!

• PeGw

Min foglossning försvann samma dag som min lille gosse föddes!

Svar på tråden Foglossning EFTER förlossningen, vad har ni för erfarenhet?