• Lovable

För sent för fästingvaccin?

Som rubriken lyder - Är det försent att vaccinera sig mot TBE den här tiden på året?

Jag har redan hunnit få 2 st fästingar och har bestämt mig för att vaccinera mig, men ger det något skydd nu eller kan jag lika gärna vänta? Dessutom undrar jag om jag borde vaccinera mina döttrar som är 1 resp. 3 år gamla? Läste någonstans att bar i den åldern sällan drabbas av TBE, eller rättare sagt inte blir så sjuka. Hur skullle/har ni gjort med vaccinet?

• Svar på tråden För sent för fästingvaccin?
  • Rosenöga

Själv kan du vaccinera dig men inte dina barn. De brukar inte vilja vacinera barn före 7-årsåldern.

• Flurran

Det är aldrig för sent att börja! Man kan även vaccinera små barn, hör efter med din läkare!

Dom säger att små barn blir inte LIKA sjuka som oss vuxna utan vaccinet men vem vill att barnet ska bli sjukt överhuvudtaget??!!

• Flyssel

TBE-vaccinet är godkänt från 1 års ålder (tidigare var det 7 år).
    Enligt BVC är det onödigt att vaccinera små barn eftersom komplikationer är ovanligt, men enligt läkare så kan de bli enormt sjuka av TBE och i dessa untantagsfall så hade vaccinet kunnat rädda barnet.
    Eftersom vi har typ sju miljarder fästingar på vår tomt så valde vi att vaccinera sonen, jag vill inte tänka att jag hade kunna förhindra en allvarlig sjukdom. Men det är som sagt väldigt liten risk att barnet blir allvarligt sjukt i låg ålder.

• Rosenöga

Min kusin ville vaccinera även barnen eftersom de bor i ett område med mycket fästingar. Men fick nej till att vaccinera barnen som är i 3- och 5-årsåldern.

Vart ska man söka sig i så fall om man ska få vaccinera dem? Gäller det bara att bråka och inte ge sig?

• Flyssel
    Rosenöga skrev 2009-06-22 14:40:31 följande:
    Min kusin ville vaccinera även barnen eftersom de bor i ett område med mycket fästingar. Men fick nej till att vaccinera barnen som är i 3- och 5-årsåldern. Vart ska man söka sig i så fall om man ska få vaccinera dem? Gäller det bara att bråka och inte ge sig?
    Konstigt, vilka sa nej till det? Vi har varit både på Fästingbussen (www.fasting.nu) och på Länsvaccinationer (kan vara ett lokalt företag) utan några problem.
  • guldplutt

Vi har precis vaccinerat både min man och vår dotter (hon är 3 år), bl.a. eftersom vi ska tillbringa vår semester på en ö i skärgården söder om sthlm, där det finns tjockt med fästing och TBE. Det var inga frågetecken alls kring att vaccinera henne. Över ett är även den åldersgräns som de vi ska besöka har fått rekommenderat för sina barn.

Normalt ska man ju inledningsvis ta två sprutor med ca en månad emellan, men jag läste att man tydligen även kan ta med två veckor emellan om det är bråttom.

• Rosenöga
    Flyssel skrev 2009-06-22 15:55:55 följande:
    Konstigt, vilka sa nej till det? Vi har varit både på Fästingbussen (www.fasting.nu) och på Länsvaccinationer (kan vara ett lokalt företag) utan några problem.
    Frågade inte vart hon hade ringt men hon sa att de sa nej. Man skulle vänta tills skolåldern. Kanske det kan vara så att det inte är så vanligt med TBE i den trakt där de bor. De bor inte vid kusten utan inåt landet.
  • guldplutt
    Rosenöga skrev 2009-06-22 17:13:56 följande:
    Frågade inte vart hon hade ringt men hon sa att de sa nej. Man skulle vänta tills skolåldern. Kanske det kan vara så att det inte är så vanligt med TBE i den trakt där de bor. De bor inte vid kusten utan inåt landet.
    fast vi bor i malmö, och här finns inte TBE. förvisso ska vi åka en vecka till nynäs skärgård där det finns massor m TBE, men de hade ju lika gärna bara kunnat avråda oss från det. men det var ingen som frågade ens. det satt posters uppe om fästingvaccin och allt.
  • Lovable

åh, såg att enda chansen att vaccinera ig på fätingbuen för mig innan vi åker var idag. och jag har världen förkylning. Får man vaccinera då tro?

• Lovable

Dessutom har jag feber, är trött och har huvudvärk....dock är jag även förkyld...kan det vara TBE tro??
    Det är exakt 4 dagar sen jag blev biten.

• Flyssel

Lovable: Borrelia kanske? Men njäe förresten, det brukar ta längre tid. Kolla på ww.1177.se om du känner igen symptomen.
    Jag skulle tro att det beror på hur illa förkylningen är om du ska vaccinera nu eller inte. Immunförsvaret bör ju vara i hyfsat god kondition för att orka med att bilda antikroppar även mot vaccinet.

Svar på tråden För sent för fästingvaccin?