• fenomena83

e det svårt att installera en bilstereo?

det va nån idiot som snodde min bilstereo så jag får väl vackert ta å köpa en ny... ska på långresa med bilen i morn så jag måste köpa en fort fort....
    min gamla stereo va det mitt ex som installerade han va elektriker så det gick på ett kick...

men nu va frågan bara sådär e det jättesvårt att fixa det själv om man är lite halvdum i huvet som jag (men jag kan läsa en bruksanvisning)? jag e inte superteknisk precis men jag har klarat av att installera andra manicker...

ska köpa en Pioneer DEH 1700r, en ganska enkel skitsak, om det e nån som vet snälla svara då å hjälp mig...
    klarar inte att åka bil utan musik........!

• Svar på tråden e det svårt att installera en bilstereo?
  • giz
    hur ser det ut där den andra satt?? bara lösa kablar eller sitter kablarna i en svart grunk?
    idag så är det snabbkoppling på de flesta så man sätter ihop den klumpen som sitter i bilen i den klumpen som sitter i sterion (hahahaha världsbästa förklaringen)
    anyway det följer med ett kopplings schema annars....... men räkna med lite pyssel å plock
  • fenomena83

alltså kan ju tillägga å puffa lite att jag ska inte köpa ett helt kit med slutsteg å extra högtalare å skit utan bara en liten cd som ska in i hålet jämte instrumentbrädan....

• giz

oj det kan vara vita klump pjåpar å fast i vår bil var dom svarta........

• fenomena83

nej det är bara en massa lösa kablar!!!! den blev ju snodd så dom bara ryckte bort den! *puckon*

klump???

• fenomena83

fan ja hoppas att jag inte måste lämna in den nånstans å betala massa extra pengar.......

• giz
    hmm kunde dom inte bara vart snälla å plockat isär kontakten dååååååå.
    men iaf det följer med instruktioner med sterion....... å blinkar man riktigt inne på butiken å ser oooooootroligt hjälplös ut så finns det en stor chans att killen går ut å petar i den
  • fenomena83

jadu om dom är dumma nog att sno en stereo så kan dom ju knappast va snälla nog att plocka isär den fint........................ =(
    kopplings-scheman e inte riktigt min grej.
    får väl ta å se ut som en dum bimbo å prata fånigt så kanske dom hjälper mig istället ja det va en bra idé! tack tack!

• Isfjord

Jag har nyligen skrivit en del här.
    www.familjeliv.se/Forum-5-84/m4451179.html

Tyvärr har jag aldrig varit med om att tjuvar lossat kontakterna, de sliter eller klipper. Kan tillägga att jag på tidigare arbete reparerat ganska många stöldskadade bilar...

Ni behöver då någon av följande, vilken beror på vad ni har för bil.
    www.biltema.se/products/product.asp
    www.biltema.se/products/product.asp

Kablarna är märkta med
    Högtalare vänster bak +
    Högtalare vänster bak -
    Jord
    Batteri minne + (Alltid ström)
    Batteri Tändning + (Ström när tändningen är påslagen)

Osv.

Sedan måste man klura ut vilka kablar som är vilka i bilen. Det är enklast med en digital multimeter. De ser ut så här: www.biltema.se/products/product.asp

Och till sist ska kablarna skalas ca 5mm utan att kardelerna (koppartrådarna) skadas och kabelskorna klämmas med en kabelskotång. Den bör vara av modellen www.biltema.se/products/product.asp och INTE av modellen www.biltema.se/products/product.asp
    Beroende på bilmodell och var de har klippt kablarna är det mer eller mindre frusterande att komma åt. Har man tur kan man riva bort en mindre del av instrumentbrädan och få ett större hål, tex demontera värmereglagen. Ibland kan man tillfälligt dra in kablarna i handskfacket och montera kontakten där, för att sedan trycka tillbaka dem. Men oftast får man köra in händer och verktig i det lilla hålet med skarpsår som minne

Hur kom de in i bilen? Krossade de en ruta eller bröt de upp låset?
    Ska en verkstad reparera detta på försäkringen ingår kontakten i reperationen. Hade du bara trafik och får betala själv tar de inte mycket extra för att koppla in kontakten också.
    Men är det bara kotakten som ska dit behövs knappast någon verkstad eller elektriker. Känner du ingen som kan hjälpa dig kan även fordonstekniska utbildningen på gymnasiet ta en del jobb. Men de brukar inte ta jobb som konkurerar med verkstäderna.

• Isfjord

Hu vad illa jag stavar, ska nog lyfta undan katterna och krypa ner i sängen

Svar på tråden e det svårt att installera en bilstereo?