• Svanflikkan85

40g feber, 4½ månaders bebis!

Min lilla bebis fick igår feber. Då va den 39.8 och jag gav alvedon. I morse vid 3tiden var den uppe i 42g. och nu 39.

En fråga... När blir febern farlig för bebisar?? jag vet att det klarar mkt. men ajg vill ändå veta "taket".

Min snutt har iaf vart med oss hela tiden och gallskrikigt m.m. Jag vet att jag ska kontakta sjukvården då han blir helt borta... Men finns det ngn grad-tak som man ska kontakta på??

• Svar på tråden 40g feber, 4½ månaders bebis!
  • ebben

nä,inget gradtak-men gallskriker han så ring in!!
    det är allmäntillståndet som avgör...

• ebben

o så pass små barn som under 6mån-bör inte ha så hög feber alls tycker jag-då ringer man!

• Spexig

Precis, blir han slö, eller om febern håller i sig mer än tre dagar (eller om du är väldigt orolig) kontakta bvc. Annars kör på med Alvedon och svala bad och ha inte för mycket kläder på honom.

• Lillatroll

Som som du beskriver det så hade jag kontaktat sjukvården direkt. Feber i sig är ju inte farligt men blir dom allmänpåverkade och som du skriver gallskriker så ska man kontakta sjukvården. Om du ska vänta tills han är helt borta så tycker jag att det är försent. Kontakta nu och får råd.

• LindaHirvonen

Ring in!!
    Vår dotter fick hög feber utan anledning och var slö skrikig å allmänt slö.
    Hon hade Njurbäckeninflammation...
    RING!!!

(¯`°?.¸ ♥Melissa, Nova & Cornelia/ ♥ ¸.?°´¯)
  • Morran09

Håller med föregående skrivare: alltid ringa när så små har feber, BVC eller 1177.

• Förväntansfull0406

du ska alltid ha koll om febern går ner av alvedon, hur många dagar ect som febern hållt i sig. Feberkramper e inte helt ovanligt, jag tycker du ska åka till vårdcentralen eller ringa till bvc för fråga vart du ska vända dig. Det e ganska hög feber ändå, 41 är deffenitivt tak enligt mig.

• Busbellan

Om så små barn får så hög feber har jag fått lära mig att man ska kontakta sjukvården.
    Under tiden ta av honom så han bara ligger i blöja, det ska vara svalt.

Vad taket går för vad som är farligt varierar nog väldigt mycket mellan olika barn och hur hög normaltemp de har.

Min son som har låg normaltemp är riktigt sjuk vid strax över 38 grader, minstingen däremot får 41 graders feber varje gång hon är sjuk

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

Ang. feberkramper förresten. Hade hon/han haft lätt för att få det så hade det nog redan kommit eftersom det kommer när febern stiger fort

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svanflikkan85

Inatt då han gallskrek.. jag fick han lugn och han log mot mig då jag tröstade. Så jag ansåg att de inte var ngn fara.
    Alvedonen hjälper mot febern då den var nere i 39 nu för en timme sen.. då gav jag en till alvedon så jag pressar den ännu mera.
    Han är med och skrattar mellan varven åt en.
    Lite smågnällig men det är man ju då man har feber.

Men jag ska hålla koll. Jag misstänker 3-dagars feber elle tänder...

• Svanflikkan85

kan tillägga att min son alltid ligger i blöja... nu i värmen frår han svala handdukar på sig!!

• ebben

min son hade väldigt hög feber vid ett tillfälle..visst han var rosig om kinder,het,o så-men var inte så lessen,o han drack massor o åt o var ändå pigg. jag ringde inte läkare då.
    men jag satte tempen i rumpan,o hann bara ha några sekunder så ökade den.39,5 .......40,0.................40,5 .................41,0 ...............41,5 Då drog jag ut snabbare än ögat. Då fattade jag att det var hög feber-o hur hög ville jag inte alls veta ,hua,läskigt!
    men han var ju som sagt hyfsat nöjd,o feber gick ner då han fick febernedsättande,å sen blev det ju bara bättre succesivt.
    så det är ju skillnad på feber o feber.

• Svanflikkan85
    ebben skrev 2009-06-22 09:31:41 följande:
    min son hade väldigt hög feber vid ett tillfälle..visst han var rosig om kinder,het,o så-men var inte så lessen,o han drack massor o åt o var ändå pigg. jag ringde inte läkare då.men jag satte tempen i rumpan,o hann bara ha några sekunder så ökade den.39,5 .......40,0.................40,5 .................41,0 ...............41,5 Då drog jag ut snabbare än ögat. Då fattade jag att det var hög feber-o hur hög ville jag inte alls veta ,hua,läskigt!men han var ju som sagt hyfsat nöjd,o feber gick ner då han fick febernedsättande,å sen blev det ju bara bättre succesivt.så det är ju skillnad på feber o feber.
    Max äter iaf som han ska. 165ml var 3e timma. Precis som han brukar. Han skrattar då jag pratar med honom. men han gnäller då jag inte är vid hans sida, på toa eller i köket. Men som sagt varm är han.
Svar på tråden 40g feber, 4½ månaders bebis!