• jagäraf

Hjälp när jag ska klippa efter sömnadsmönster

Har tänkt mig att sy en klänning och köpt ett mönster. Då upptäcker jag att jag inte längre har en aning om hur man gör! Det var så länge sen sist.

Ska jag lägga till sömsmån när jag klipper ut efter mönsterbitarna? Eller är det inräknat? Mönster är från Newlook, simplicity.

Över allt på mönstret är det små trekanter i kanten. Är detta invikningar eller ska jag klippa där?

Jag ska läsa på mönster en gång till men jag tycker det är dåligt med info. Troligen är det väl ett mönster för vana "sömmerskor" men sån är inte jag

• Svar på tråden Hjälp när jag ska klippa efter sömnadsmönster
  • BuoBä

Här kommer några snabba tips:

* Klipp inte i originalmönstret utan rita av på mönsterpapper.
    * Se till att rita ut alla pilar och trekanter på mönstret.
    * Sömsmån är normalt inte inkluderat så det får du lägga till. (Om det inte står någonstans att det inte behövs, men det brukar bara vara inräknat på enkla mönster barn använder i syslöjden typ.)
    * Trekanterna i kanten visar var det är viktigt att de olika delarna ligger emot varandra. Om du kollar tex fram- och bakstycke hittar du troligen 2 trekanter som matchar varandra. Det kan vara tex vid höften, eller så ärmen hamnar rätt.
    * Om det ska göras invikningar (tex vid bysten) så är det oftast markerat med streckade linjer eller att mönstret är ritat så man klipper ur en bit där..
    * Var noga när du lägger mönstret på tyget så det blir rätt trådriktning (långa pilar på mönstret).

Lycka till!

• jagäraf

Tack så jättemycket för tipsen!

Nu ska här sys klänning.

• Lillfjant

Kolla jättenoga i beskrivningen om inte sömsmånen ingår, det har det nämligen gjort på dom simplicitymönster jag har använt.

• jagäraf
    Lillfjant skrev 2009-06-22 11:17:08 följande:
    Kolla jättenoga i beskrivningen om inte sömsmånen ingår, det har det nämligen gjort på dom simplicitymönster jag har använt.
    Du har rätt, lillfjant, sömsmånen ingår. Det upptäckte jag först när jag läst ditt svar och då hade jag redan klippt ut alla delar. Som tur är är det ju ingen fara åt det håller, tvärtom hade varit katastrof!

Att sömsmånen ingår är ju egentligen jättebra men det borde framgå lite tydligare, speciellt som sömsmån i princip aldrig ingick förr i alla fall.

Det går framåt med klänningen men jag måste till datorn då och då för att slå upp ord. Simplicity har en hemsida som tur är för vissa ord är mycket svåra att förstå, som t ex Stay-stitch, ett ord som inte går att slå upp men som finns beskrivet på hemsidan.
  • Lillfjant

Ja det är väldigt otydligt ibland om den ingår eller inte, men oftast verkar det vara medräknat i amerikanska (är det väl?) mönster som tex. butterick, mc calls och simplicity. Men i burda ingår det inte (är väl tyskt).

Skönt att det går bra att sy iaf och hoppas slutresultatet blir som du önskar

• BuoBä

Haha, då har jag nog sytt en klänning efter ett Simplicity-mönster med dubbel sömsmån. Men den passade bra.

Syr inte så mycket nu för tiden och tidigare var det mest från Burda och andra handarbetstidningar.

Svar på tråden Hjälp när jag ska klippa efter sömnadsmönster