• Zabw

Vad är bäst mot ogräs bland jordgubbar och smultron?

Jag har ett litet land med jordgubbsplantor och ett med smultronplantor. Problemet är att det växer otroligt mycket ogräs mellan plantorna så nu måste jag helt enkelt lägga något mellan dem innan jag blir tokig på allt rensande.

Men vad är då bäst?
    Bark säger en del, nån säger kutterspån/sågspån, några säger att jag bör gräva upp plantorna och lägga nån matta där under så ogräset inte tar sig igenom...

Vad är bäst? Nån som vet?

• Svar på tråden Vad är bäst mot ogräs bland jordgubbar och smultron?
  • frökenanna

lägg på gräsklipp, det ger både näring och minskar ogräs

• mlsa

Jag tror också på gräsklipp. Alla våra jordgubbsplantor har blivit rådjurskäk i år så tyvärr behöver jag inte bekymra mig över ogräset där...

• Ariel o Melodys Mom

Jag har lagt på ett tjockt lager gräsklipp i både potatislandet och trädgårdslandet där jag har bla jordgubbar. Helst färskt gräsklipp som får ligga o torka. Dödar och kväver ogräs.

• ALJO

Absolut bästa är ju att sätta dom i duk, men då måste du ju gräva upp dom och det är kanske inte aktuellt förräns till hösten. Annars är tisningar med valfritt material ovanpå bra.

• EMBLA1

Kolla på ett trädgårds program. Ogräs kan inte växa genom tidningar. Deras råd var. Tidningar sedan halm eller gräsklipp så pappret ligger kvar och ser trevligare ut. Lycka till!

Svar på tråden Vad är bäst mot ogräs bland jordgubbar och smultron?