• Smileyclown

ngn mer som är sängliggande?hu får ni dagarna att gå??

är gravid i v:26+3 med tvillingar o sängliggande då min livmodertapp bara är 27mm. kommer troligtvis få ligga såhär fram till v:32 om läget inte stabiliserar sig. har även legat inlagd på sjukhus o fått bricanylsprutor mot sd.

finns det ngn mer här ute som befinner sig i samma situation? vad gör ni för att inte deppa ihop helt nu när det är sommar o allt...
    självklart förstår jag att detta är det allra bästa för bebisarna då vi vill ha dem inne i magen så länge som möjligt men,vissa dagar känns outhärdliga
    sängen är inte alls bekväm längre o det gör ont i rygg o ben.

någon som kan muntra upp mig?!

• Svar på tråden ngn mer som är sängliggande?hu får ni dagarna att gå??
  • JennyLS

Hej Hopp!
    En till inlagd här, fick tappen undersökt i vecka 31+0 och den var tydligen mjuk och öppen för fingret men inte förkortad. Hade dock SD så jag fick flyga helikopter från Visby till Linköping och ligga där en vecka då man inte kan ta emot så pass prematura bebisar här i Visby.
    Allt lugnade sig och jag flög hem dagen innan midsommar och ligger nu här på Visby BB. Knaprar bricanyl 3 ggr/dag och väntar nu på ny undersökning av tappen och besked om hur länge jag blir liggande.
    Det enda jag vet är att i vecka 34+0 gör man inte längre ngt för att stoppa och man kan få gå hem.

Dock har jag en dotter på 14 månader sedan tidigare så hon är här några timmar/dag och förgyller tillvaron tillsammans med sambon.
    Sen läser jag böcker, massor!
    Löser korsord.
    Pratar med andra i samma situation på nätet.
    Bloggar om tillståndet.
    Sen har man ju mattiderna som små milstolpar under dagen
    Planerar inför bebis ankomst och eftersom jag inte vet om jag hinner hem och förbereda mer skickar jag sambon på allehanda ärenden.
    Eller så shoppar jag lite på nätet, bebiskläder, amningskläder.

Men visst det är segt också när man ser hur varmt det är ute, jag har dessutom havsutsikt så man dregglar ju efter ett bad J Ä M T.
    Det var ju inte såhär sommaren skulle bli, eller hur?

• Fröken Susidus

Jag kan inte kalla mig helt sängliggande, vilket jag är tacksam för och jag lider med er andra, stackare :-S

Men jag fick sluta jobba efter april på grund av jobbiga sd och vidrig foglossning som gör det i princip omöjligt att aktivera mig så i snart två månader har jag gått hemma och knappt kunnat göra något alls...

Jag fördriver tiden med familjeliv så klart men även tv3.se play med gamla program och 5:an har många av sina gamla program uppladdade för gratis tittning.
    Sen blir det mycket vanlig läsning samt gravid-planering

Hoppas det går bra för er bebis

• JennyLS

Åh, det där med tv3play var en bra idé!!

Lider med dig för din foglossning också!
    Jag hade gryn sådan innan jag blev sängliggande, nu har den smygit tillbaka till blygdbenet men hu, så det kan göra ont när man är aktiv!

Har du glidlakan i sängen? Annars är det ett HETT tips!

• Diorlover

Jag fick sängliggandes i sista månaden. jag låg och mest och kolla på tv. surfa på internet och tog det lugnt.

passade på att kolla på alla filmer min sambo inte ville se. och att måla, internet shoppa. en del kom på besök och pysslade om mig. speciellt mamma. de städade och bakade och laga mat.

• Ullerull

Å..det finns flera stillasittande!

Är i v 35 och sitter här med brutet ben och fotled!

Har suttit här i 3 veckor nu och har tre veckor kvar...

I mars tom början av maj hade jag vansinnig foglossning, jobbade halvtid och tog det lugnt resten, blev lite bättre, skulle gå på hp, första dagen hemma ramlar jag och bryter benet...aaaj, säger jag bara, vansinnig smärta. Har varit inne på operation och fixat til ledbandsfästet. Fick bara alvedon mot smärtan och gissa hur mycket det hjälpte...

I och med olyckan har jag börjat få förvärkar och MASSOR molvärk och det märks att kroppen tar skada av att bara vila och vila. Sitter mest i soffan med lappen i knät, har även suttit vid symaskinen lite. Men jag måste ha foten i högläge, eller i alla fall rakt fram, annars svullnar den massor och . Nu har dock smärtan gett med sig och jag har fått ett lättare gips.

• Smileyclown

men åh vad "trevligt" att det faktiskt finns andra i samma situation!
    det där med brutet ben o fotled lät inte så trevligt dock. man blir som sagt helt knas i kroppen av att bara vara still! skönt att du kan sitta upp ialf.

att kolla gamla program på tv3 play var ju ett jättebra tips! shoppa på nätet är oxå en bra idé

ibland kan jag faktiskt tycka att dagarna på sjukhuset gick fortare då man som du sa JennyL S att man hade mattiderna som milstolpar. sen kom de även in o lyssnade av hjärtljuden ca 5 ggr per dag. här hemma har man ingen social kontakt förrens sambon komer hem.

vet ni vad som räknas som för kort tapp? det verkar vara så olika från en läkare till en annan. jag blev inlagd när den var 26 mm men förra veckan då den var 27 räckte
    det med att jag var hemma.

jag har som tur är ingen havsutsikt där jag ligger. vilken tortyr du

• JennyLS

Gomorron!
    Jag är undersökt igen och fortfarande ingen förkortad tapp 3,5 cm. Dock är den mjuk och påverkad och slemproppen går hela tiden.
    Mina bricanyl har slutat verka så nu är de borttagna och sätter det igång stoppar de med spruta.
    Är jag oförlöst efter denna vecka i säng får jag åka hem!!
    Så nu känns det faktiskt ganska okej att ligga här .

Förstår att det måste vara tystare hemma Smileyclown!
    Under 3 cm har jag hört räknas som förkortad men det verkar skilja mycket mellan olika landsting.

Lika bricanyltabletter. Här i Visby sätter man sällan ut dem eftersom det finns belägg för att de gör varken till eller från och dessutom slutar verka efter en tids användande.
    Andra landsting skriver ut dem..

Nu ska jag se om gårdagens program sjukhuset kommit in på 3play, det var tydligen en förlossning.
    (jag har bara 1,2 och 4:an på tv:n här..)

• Ullerull

Så jobbigt för er alla som måste ligga stillaför att bebisen inte ska titta ut förtidigt. Jag må va sängsittande men det är ju ingen fara för prematur i alla fall, om inte förvärkarna har någon effekt vill säga, det är det ju ingen som har kollat. Men snart är jag ju ganska långt gången, 35 fulla imorgon, så snart kan den ju för göra det utan problem, men jag vill inte föda barn med gips, får ju inte ens stödja det lilla minsta. Undra om man får bli snittad om det skulle starta.

• Smileyclown

snälla förklara hur allt funkar (om ni kan jag fattar ärligt talat inte. kan man ha en tapp på 3,5 cm,som ju låter riktigt bra men, ändå vara risk att förlossning startar då tappen är mjuk. min läkare har inte sagt om min är det så det måste jag kolla upp på torsd. hur ser slemproppen ut? jag har som mjölkaktiga flytningar vissa dagar men så ser väl inte den ut? även om man har en lång tapp så sitter man lixom inte säkert för det eller?
    jag fick tabletter utskrivna (bor i växjö) men,jag ska bara ta dem i nödfall eftersom jag kan bli immun mot dem omjag skulle behöva åka in på sjukhus igen. de där sprutorna är verkligen ingen höjdare.fick en hemsk hjärtklappning av dem o huvudvärk. det positiva var att man blev så trött att det inte va ngr problem att sova bort dagen

tror mina sd avtagit ngt faktiskt. magen kan få onormala proportioner o bli hård då bebisarna bullar ihop sig...

här i växjö hade de faktiskt god sjukhusmat!hr ser det ut i visby? de kommer in med brickor till dej då? kom ihåg att jag tyckte det kändes lite jobbigt att behöva ringa på dem för ett glas vatten tex.kändes som de hade viktigare saker för sig.. men men,är man sängliggande så är man. skönt att du ev får åka hem snart ialf o det måste vara härligt att ha en liten dotter som lyser upp tillvaron !

att föda med gips låter ju lite komplicerat faktiskt. du måste ha benet helt rakt nu va? då borde dom ju nästan snitta dej..hur känner du för det? är detta ditt första barn? jag bara längtar tills jag själv gått 35 hela veckor. vilken härlig känsla! men som sagt,målet nu är v:32 o sen gör de inget åt det om det skulle köra igång.

jaha,lite lunch kanske.det är ju helt otroligt att man kan vara så hungrig trots att man bara ligger det är väl bebisarna som suger ur en all näring kan jag tro..

• Ullerull

Nej, jag har inte benet rakt, är bara gipsad upp till knät, men jag ska helst ha det i högläge, eller i alla fall rakt fram så det inte sväller så mycket. Syr lite varje dag och då har jag nere foten ibland och vipps ser den ut som en ballong.

Det är mitt andra, blev akutsnittad med första så därför vill jag helst inte bli snittad den här gången för om vi ska ha en trea så blir det väl lätt snitt då också och jag vill inte det. Min första är 2,4 år och totaltrotsig..inte lätt med gipst ben!

Jag tror faktiskt inte att de snittar bara för att jag är gipsad, då får jag nog helt vacker bara ligga i sängen och kämpa mig igenom värkarna. Med dottern stod jag vid svävaren och hoppade mig igenom 9 tim värkar. Det lär det inte bli den här gången, men jag hoppas attt jag ska få bort gipset och vara hyffsat iform innan så jag i alla fall kanske kan få stå på båda benen, även om hoppa blir svårt.

Svar på tråden ngn mer som är sängliggande?hu får ni dagarna att gå??