• Lily Liam

hjälp vad ska man göra???

Hej! vi har en sistuation som vi behöver hjälp att hantera, vi har en 5årig kille och en 1,5 åring flicka. under vår sons uppväxt så har hans farmor sakt upp bekantskapen 2 gånger med oss, nu senast så har farmorn inte hört av sig på över tre år inte skickat pressenter eller julkort och i dec förra året så fick vi vårt andra barn och även där så har hon inte ringt eller gratta eller brytt sig på något sätt. Nu så börjar vår son (5 år) att fråga om han har en farmor och vi vet inte vad vi ska svara ska man säga sanningen att hon inte vill veta av oss, men då kanske det kommer frågor som vad har jag och Lily gjort ?varför får vi inga pressenter? jag vill inte såra barnen och behöver hjälp med hur kan jag förklara för mina barn. Pappan till barnen vill inte ha någon kontakt med \"farmorn\" och jag känner att hon har gjort sitt det blir för många vänder med så många blandade känslor, för jobbigt för vår familj :(
    //Marina

• Svar på tråden hjälp vad ska man göra???
  • Henrik33

Säg att hon är död eller bor långt borta.

• bubbelmaja

Jag tror mer på något som liknar sanningen. Saker och ting kan ändras med tid, så att säga att hon är död kan ju skapa problem för er sedan, sonen tillit till er.

Vi har haft väldigt dålig kontakt med vår mormor (hon är död nu) när jag var liten. När mamma väntade min yngsta syster sa mamma i princip upp kontakten eftersom mormor sa så elaka saker och betedde sig så otrologt dumt (min egen erfarenhet också, jag var 17 år då och minns....)

Min yngsta syster har alltid vetat att hon har en mormor. Vi har sagt till henne att mormor inte är som andra och att vi därför inte träffar henne. De träffades någon gång när syran var riktigt liten, på studentfirande hos en kusin.

• nano

Det är bättre att säga att det är "fel" på farmor än att försöka vifta bort det, risken blir ju då att barnet tror att det är fel honom och undrar varför han är så hemsk om farmor nu inte vill träffa honom.

Jag skulle försöka säga att farmor är konstig och inte mår bra, därför orkar hon inte träffa sin familj

• älvanpurjo

mina söners farfar får je träffa dom för isn kärring.

min sotra 3 som träffat farfar någon gång.. frågar offta vem den långa manen är på gammla bilder med pappa på.
    jag svarar din farfar som ej vill träffa dig. för han gillar inte din mamma.
    sonen säger då det gör inget öfrj ag älskar dig.
    kommer aldrig låta mina barn få kalla honom farfar eller vara jsälva med honom... jag vaktar dom som en hök på dop,bröllop,högtider.

när sonen frågar varför är din pappa brun mamma.. och morfar vit... så svarar jag för mammas pappa är lite egen och vill ej resa till oss. men morfar vill gärna leka med dig.

livet är hårt. barn klarar saningen.

• Lily Liam

Jag tror nog att det kan vara bra att säga nåt sånt, tack för rådet :)

• Lily Liam

Har nån av er samma problem eller liknande med era barns farmor,farfar, mormor eller morfar

• redneck girl

jag hade försökt hålla mig till en sanning.lite inlindad kanske...

• Lily Liam

men vad tycker ni ska jag säga till mina barn, farmor när jag pratar om henne eller ska jag säga hennes namn.
    För att för mig så känns hon inte som en farmor för barnen, så jag kan gärna säga hennes namn istället, men vet inte hur sambon reagerar då? eller barnen för den delen. Fan vad allt blir jobbigt när familjen inte bara kan hålla i hop, jag har så svårt att förstå vissa människor ibland..

• nano

Jag tycker du kan säga "Namn", tillägga att hon är farmor men bara prata om henne med namnet. Då får de ju reda på att hon är farmor men att du/de inte behöver kalla henne det. Men prata igenom det med din sambo så ni är överens.

Svar på tråden hjälp vad ska man göra???