• Muneca

En fråga till er frisörer ang permanent

Hej!
    Jag undrar om det är ett måste att ha dessa klassiska spolar när man permanentar håret:

femtiotalsjakten.blogg.se/images/2008/papilljotttbeauty-016_20715696.jpg

Kan man inte istället sätta in dessa spolar eller liknande i håret och hälla permanentvätska på? :

www.veckorevyn.com/_internal/cimg!0/8kb2ydlpctms6r00ngf6rqv2wjptp3p

www.swenninger.se/gallery/Photo/128_large.jpg

Jag tänker mest på att det borde väl vara ok så länge det är hårdplast på papiljotterna?
    Om det inte går, vad är anledningen då, dvs, vad är det som händer/inte händer med håret?

Skulle bli jätteglad för svar!

• Svar på tråden En fråga till er frisörer ang permanent
  • gagge

Självklart kan man använda typer av dessa stora spolar.
    Det du ska tänka på är där inte får vara någon metall på dom, inte ens en liten skruv.
    Permanentvätskan reagerar då på detta och metallen avger en lila färg.
    Kan sluta med att du får lila skiftningar i ditt hår.

Lika så när du ska skölja ur vätskan innan fixen ska på får du vara attans noga så spolarna inte lossnar. Om du har långt hår skölj lääääng och torka det upprillade håret på spolarna noga, gärna med torktpapper som suger upp fantastiskt bra.

Hoppas du fått klarhet i dina svar annars får du skriva igen

Mina älskade två prinsessor!
  • Samsmamma

Får jag sno tråden och fråga vad frisörerna säger om permanenter nu för tiden? Det har ju sagts att det sliter så hemskt på håret, osv. Är det så fortfarande? (jag pratar inte hemmapermanent utan hos frisör)

• gagge

Beror på vad du har för hår som ska permanentas.

Jag permanentar aldrig hår som är blekt/blonderat för det blir inte bra.
    Rekomenderar hellre mina kundera tt köpa en locktång.

Men visst sliter det på håret precis som vilken annan kemisk behandling.
    Sen är det mkt upp till kunden hemma hur man sköter om sitt hår.
    Inpackningar MINST 1 ggr/vecka och någon vårdande leave in produkt är A&O.

• Muneca

Gagge: Tack så jättemycket för ditt svar! Nu blev jag litet klokare
    En annan fråga är, hur länge efter att man gjort en permanent kan man lägga en ny?

Tutity: Självklart får du det

• Samsmamma
    gagge skrev 2009-06-22 14:13:08 följande:
    Beror på vad du har för hår som ska permanentas. Jag permanentar aldrig hår som är blekt/blonderat för det blir inte bra. Rekomenderar hellre mina kundera tt köpa en locktång. Men visst sliter det på håret precis som vilken annan kemisk behandling. Sen är det mkt upp till kunden hemma hur man sköter om sitt hår. Inpackningar MINST 1 ggr/vecka och någon vårdande leave in produkt är A&O.
    ok, tack! hur är det med klippning då? Bör man ha uppklippt för att lockarna ska hålla, osv?
  • Muneca

Jag hade varken klippt mig eller färgat eller nått i ca 1½ år.. sedan besökte jag en salong och sa att de fick klippa bort allt det slitna (så det såg bra ut då förståss) och permanenta stora lockar... jag blev slarvigt klippt, och fick små vågar i håret.
    Hade bokat tid sedan 2 veckor innan då hon tittat på mitt hår och sa att det gick att göra.
    Men så hade hon glömt bort att hon hade tiden med mig så när jag satt i frisörstolen så kom hennes kompis som hon lovat att klippa, som hon sa till att hon bara skulle fixa detta snabbt (mig).. vilket resultera i att hon var jätteslarvig.
    Vart så ledsen då jag varit gravid och fött barn och inte kunnat unna mig ngt upp"piffande" eftersom min graviditet var väldgt tung. Men jag orkade inte säga ngt, vart så besviken.

• Samsmamma
    Muneca skrev 2009-06-22 14:19:25 följande:
    Jag hade varken klippt mig eller färgat eller nått i ca 1½ år.. sedan besökte jag en salong och sa att de fick klippa bort allt det slitna (så det såg bra ut då förståss) och permanenta stora lockar... jag blev slarvigt klippt, och fick små vågar i håret. Hade bokat tid sedan 2 veckor innan då hon tittat på mitt hår och sa att det gick att göra. Men så hade hon glömt bort att hon hade tiden med mig så när jag satt i frisörstolen så kom hennes kompis som hon lovat att klippa, som hon sa till att hon bara skulle fixa detta snabbt (mig).. vilket resultera i att hon var jätteslarvig. Vart så ledsen då jag varit gravid och fött barn och inte kunnat unna mig ngt upp"piffande" eftersom min graviditet var väldgt tung. Men jag orkade inte säga ngt, vart så besviken.
    Herregud vilket dåligt bemötande! Dit går du väl aldrig igen får jag hoppas? Jag är så glad över min frisör som jag haft i flera flera år. hon lyssnar på vad jag vill men säger ifrån om det inte passar min hårtyp eller mitt ansikte. Gör ALLTID ett jättebra jobb. Vill aldrig gå till någon annan, jag är känslig när det gäller håret. Mår riktigt dåligt om jag inte trivs i min frisyr. Det kostar närmare 400kr per klippning men det är det värt eftersom jag vet att det blir bra varje gång.
  • gagge
    Muneca skrev 2009-06-22 14:14:48 följande:
    Gagge: Tack så jättemycket för ditt svar! Nu blev jag litet klokare En annan fråga är, hur länge efter att man gjort en permanent kan man lägga en ny? Tutity: Självklart får du det
    Lika så här hur pass mkt "förstört" ditt hår blev förra gången.
    Svårt att råda över nåtet, hade jag varit dig hade jag gått in på en salong sagt att jag har perm en gång tidigare, hur länge sen det var osv. och ta då gärna med en blid på hur du vill att det ska se ut när det är klart

Och japp, uppklippt är verkligen att rekomendera för att överhåret inte ska bli för tungt och lockarna dra ut pga tyngden i håret.

Lycka nu till med ert lockande
  • Muneca

Tutity: Ja det var verkligen inge trevligt alls, det var första och sista gången.
    Jag hade en frisör som jag gick till regelbundet sen jag var 3 år gammal och som jag alltid blev nöjd hos, men han gick dessvärre bort. Ända sedan dess har jag inte hittat någon jag riktigt trivts hos.

Gagge: Tycker mitt håre känns ovanligt oförstört, men jag gjorde permanenten för ca 1 vecka sedan så jag misstänker att det är alldeles för tidigt, men kanske om en månad då?
    Tog med mig bild till frisören, hon kasta ett snabbt öga på det och sa "jaja" och sedan slängde hon ihop soppan på mitt huvud =/

Tack för dina tips, du jobbar inte möjligtvis i Stockholm?

• Samsmamma

om du bor i sthlm så kan jag rekommendera Mirre's. Kolla på eniro. De är jätteduktiga där tycker jag, har varit en gång.

Svar på tråden En fråga till er frisörer ang permanent