• Fru Wirenborg

    slipa plåtrent eller inte

    Vi håller på att rostlaga och lacka om våran Thunderbird -62. Rosten hade börjat komma och lacken flagnade loss.

    Nu har jag börjat slipa på den och den har ett par lager färg på sig...

    Vi kommer inte att vara toknoga vid lackning...bilen ska inte ställas ut eller så utan det är vi, en trebarnsfamilj som ska använda den att cruisa lite i. Känns inte som det är ide att vara galet noga då eftersom barnen med all största sannolikhet kommer att ge den nån repa.

    Men. Jag är för att slipa plåtrent eftersom vi ändå håller på men min man är av en annan åsikt.

    Min fråga är...

    Är det idé att slipa plåtrent eller sliter vi ut oss i onödan?

    Vilket alternativ är bäst?

  • Svar på tråden slipa plåtrent eller inte
  • Ulf Harrys Farsa

    Plåtrent (eller bort med all rost) pensla på rostskydds färg (spackla eventuellt) slipa slipa lacka.

    Rost"ätare" är crap

    Åk och köp en vinkelslip på ÖoB (billigt) slipa med trissa, handjaga suger ju...

  • Fru Wirenborg

    Lämnar inte vinkelslip grova märken i plåten som ev kan synas vid lackning?

  • Ulf Harrys Farsa

    Fru Wirenborg skrev 2009-06-22 11:24:00 följande:


    Lämnar inte vinkelslip grova märken i plåten som ev kan synas vid lackning?
    därav spackla, slipa bort 3 lager färg och sen måla kommer ju inte att bli snyggt
  • Ulf Harrys Farsa

    Alternativt, borrmaskin med sliptrissa (tänk rund stålborste) är ju annars bra.
    Fast tar ni inte bort all rost kommer den tillbaka på ett par veckor.

  • Fru Wirenborg

    All större rost är borta! Om vi nu inte hittar nåt mera under slipningen...för all rost ska väck.
    Ska det göras så ska det göras ordentligt.

    Spackla hela bilen?! ursäkta mig..är ju inte mekaniker så man får liksom tala tydligt med mig {#lang_emotions_wink}

    Min man menar på att det ska räcka att slipa bort färgen som lossnar lätt, i detta fallet har det varit det allra yttersta. Och sen spackla ev ojämnheter.

    Och så förstårs slipa,slipa slipa...slipa....Lacka. {#lang_emotions_tongue_out}

  • Isfjord

    Jag har jobbat som bilplåtslagare, och man ska absolut undvika att slipa plåtrent i onödan.
    Blästra eller kör med skotterondell där det är rostigt. ALL rost måste bort, ner i minsta por. På äldre bilar med lite tjockare plåt kan man tennspackla, det är mycket bättre än plastspackel. Slipar du bort för mycket tenn kan du inte lägga på ett lager till, utan antingen får man värma och torka bort allt tenn, eller fylla med plast utanpå. Det senare är vanligare, och du har kvar tennet innanför, som ger pra rostskydd och stabilitet där plåten eventuellt är tunn. Är det hål rakt igenom måste det svetsas igen, inte bara spacklas över. Men gärna tennspackel som första lager. Var försiktiga så att inget börjar brinna på andra sidan plåten om ni tennspacklar! Absolut ingen färg eller annat under tennspacklingen, plåtrent och på med flussmedel, värm och spckala ut det varma tennet.
    Där det inte är rostigt kör ni med oscillerande slipmaskin, inte vinkelslip, bandslip eller borrmaskin. Slipa ner till originallacken, men inte genom den. Där den är fin får den ligga kvar, men är det blåsor, rost eller andra skador fortsätter ni ner till ren plåt. Sedan bör ni så fort som möjligt ha på en tvåkomponent etsande grundfärg över ren plåt.

    Men, men, men. Har ni aldrig gjort det, bör ni ta hjälp av någon erfaren som kan lära er på plats. Fråga runt bland släkt, vänner och grannar om någon kan visa er. Eller gå med i någon lokal motorklubb. De kan även hjälpa till med att hitta reservdelar, vilka hantverkare som är bra och så vidare. Laga rost och lacka en bil lär man sig knappast i en forumtråd.

    Exempel från Biltema, finns givetvis på andra ställen också.
    Skotte www.biltema.se/products/product.asp
    Tar rost och färg, men inte frisk plåt. Kan bli varmt om man kör hårt på samma ställe. Tänk på rotationsriktningen vid kanter. Den ska gå innifrån och ut, annars blir plåtkanten som en osthyvel och kör slut på skotten direkt.

    Oscillerande slipmaskin.
    www.biltema.se/products/product.asp&iItemId=153668
    www.biltema.se/products/product.asp&iItemId=91726

  • Isfjord

    En sak om lack, moderna lacker kan lösa upp gamla lacker till en geggig massa. Ett sätt att gå runt det är att slipa plåtrent. En bättre metod är att börja med försegligslack, en sorts grundfärg som lägger sig mellan och håller isär lacklagren.

  • Fru Wirenborg

    Tackar för alla svar!!!

    Nu är det ju så att min man absolut inte är tappad bakom en vagn vad gäller bilar och traktorer..tja allt som har ratt har han bra koll på. Så det här med rostlagning är en lätt plätt för honom.

    Min erfarenhet av bilar och traktorer?! Det ska vi verkligen inte gå in på ..hahaha {#lang_emotions_wink} Men jag vill lära mig! Är inte främmande för att greja med bilarna.

    MEN ingen av oss har ägt en jänkare förut så det känns lite som ny mark. Kan ju säga att våran svensson bil INTE får samma uppmärksamhet som denna pärla.

    Vi har en sån däringa oscillerande slipmaskin. Bosch nånting.

    Ok. Jag ger mig. Vi kör inte plåtrent. Låter som överkurs kanske för oss?!

    jaja. Nu har jag iallafall fått klart motorhuven som vi hittat lite rost i kanten på som ska fixas. Då är det "bara" resten av bilen kvar att slipa då..haha..men sååå värt det. Hellre fräsch bil än att den slutar som ölhäck nånstans.

  • Isfjord

    Jag har inte heller jobbat så mycket med jänkare, men plåt och lack är lika. Äldre bilar har tjockare plåt som man kan svetsa i och knacka på. Eller sitta två personer på motorhuven och käka pizza.
    På en nyare bil är det så tunn plåt att man knappt kan svetsa i den eller knacka med hammare, ställer du pizzakartongen på motorhuven medan du öppnar dörren blir det en buckla. Lite överdrivet, men ni fattar?
    Mer det än tillverkarland som har betydelse. Och jänkarna var nog knappast först med tunn plåt. Sedan finns det glasfiber, aluminium, trä, rostfritt, kolfiber mm. Då är det andra metoder...

Svar på tråden slipa plåtrent eller inte