• Anonym (FH)

Concerta ätare.. Se hit!!

Antar att du har ett funktionshinder om du äter dessa Jag äter dessa tabletter sen 4-5 månader tillbaka. Vissa biverkningar har man, t ex huvudvärk, humörssvängningar. En "bra" biverkning är att vikten rasat, har gått ner lite mer än 10 kg.

Tanken med tråden är att man ska kunna dela med sig av + och - med denna medicin, vilka biverkningar du upplever och dos.

Jag har just nu 54 mg dosen, men läkaren pratade om att man kan ev höja lite till.

Även nyfikna kan få ställa frågor, så svarar jag eller ev andra så gott vi kan.

• Svar på tråden Concerta ätare.. Se hit!!
  • Anonym (FH)

Ingen mer som äter dessa?

• Anonym (1)

Jag äter concerta sedan snart 3 månader tillbaka och min dos är 36mg på morron, 36mg på em och 18mg mot afton.
    Ska fortsätta höja och ger det inte så mkt mer så kommer jag få byta till ritalin.

Har rasat i vikt och blir muntorr. Det är nog dom mest "allvarliga" biverkningarna jag har just nu. Dock då jag var uppe på 54mg en gång på hela dagen och på morgonen så fick jag fruktansvärda ångestattacker så då fick jag börja dela upp dosen ist under dagen och ångesten försvann.
    hjärtklappning, huvudvärk, osv.
    Har blivit snurrig som sjutton. Ibland har jag ingen aning om jag precis tog dosen eller om jag bara tänkte att jag skulle ta den så det blir stora problem för mig :S

• Anonym (FH)
    Anonym (1) skrev 2009-06-24 00:49:38 följande:
    Jag äter concerta sedan snart 3 månader tillbaka och min dos är 36mg på morron, 36mg på em och 18mg mot afton.Ska fortsätta höja och ger det inte så mkt mer så kommer jag få byta till ritalin.Har rasat i vikt och blir muntorr. Det är nog dom mest "allvarliga" biverkningarna jag har just nu. Dock då jag var uppe på 54mg en gång på hela dagen och på morgonen så fick jag fruktansvärda ångestattacker så då fick jag börja dela upp dosen ist under dagen och ångesten försvann.hjärtklappning, huvudvärk, osv. Har blivit snurrig som sjutton. Ibland har jag ingen aning om jag precis tog dosen eller om jag bara tänkte att jag skulle ta den så det blir stora problem för mig :S
    Oj hur funkar det med sömnen när du får medicinen uppdelat så under dagen? Jag får stilnoct för att ens kunna somna, är uppe i varv hela dagen och kvällen men kan ändå inte slappna av och somna självmant. Det är ju ytterligare en liten nackdel, men jag vill inte vara utan medicinen, för den hjälper ju.
  • Anonym (1)
    Anonym (FH) skrev 2009-06-24 00:53:16 följande:
    Oj hur funkar det med sömnen när du får medicinen uppdelat så under dagen? Jag får stilnoct för att ens kunna somna, är uppe i varv hela dagen och kvällen men kan ändå inte slappna av och somna självmant. Det är ju ytterligare en liten nackdel, men jag vill inte vara utan medicinen, för den hjälper ju.
    Jag äter också stilnoct men det gjorde jag redan innan. enda skillnaden är att jag tar dom lite oftare än innan jag började med concertan.
    Jag var tvungen att dela upp concertan också för att den höll inte 12h för mig som den "ska" göra. Är rätt vanligt problem att den går ur kroppen för fort. Nu känns det mycket bättre dock för mig sen jag fick dela upp under dagen
  • Anonym (FH)
    Anonym (1) skrev 2009-06-24 00:57:39 följande:
    Jag äter också stilnoct men det gjorde jag redan innan. enda skillnaden är att jag tar dom lite oftare än innan jag började med concertan.Jag var tvungen att dela upp concertan också för att den höll inte 12h för mig som den "ska" göra. Är rätt vanligt problem att den går ur kroppen för fort. Nu känns det mycket bättre dock för mig sen jag fick dela upp under dagen
    Lite oftare, innebär det varje kväll eller flera ggr per dag? stilnocten alltså.
  • Anonym (1)
    Anonym (FH) skrev 2009-06-24 01:03:07 följande:
    Lite oftare, innebär det varje kväll eller flera ggr per dag? stilnocten alltså.
    Haha nej jag ska ju bara ta stilnoct vid behov Så flera gånger om dagen går det ju inte att ta den

Tar inte varje natt heller men några gånger i veckan kanske. Ibland 5ggr på en vecka och sen ingen på hela veckan efter tex. Jätteolika Har ätit den i flera flera månader och ännu inte höjt dosen heller och ibland håller jag upp med den ett tag. (har otroligt stor rädsla för att bli fast i tablettmissbruk så jag har så stor koll som jag kan ha för att förebygga det )
  • Anonym (FH)
    Anonym (1) skrev 2009-06-24 01:06:39 följande:
    Haha nej jag ska ju bara ta stilnoct vid behov Så flera gånger om dagen går det ju inte att ta den Tar inte varje natt heller men några gånger i veckan kanske. Ibland 5ggr på en vecka och sen ingen på hela veckan efter tex. Jätteolika Har ätit den i flera flera månader och ännu inte höjt dosen heller och ibland håller jag upp med den ett tag. (har otroligt stor rädsla för att bli fast i tablettmissbruk så jag har så stor koll som jag kan ha för att förebygga det )
    Vet tyvärr vad stinoct kan ställa till med, har en vän som kan ta 6 tabletter per dag och inte känner av dom så även jag är försiktig där, äter visserligen 1,5 vid behov, men ska försöka undvika mer.
  • Anonym (FH)

Jag måste ju fråga, vad för FH har du? Jag själv "lider" av add

• Anonym (moa)

Jag äter concerta 54 mg på morgonen + 18 mg tidig eftermiddag. Har precis börjat med den dosen och tycker den funkar bra, men är samtidigt orolig för att den verkar så hög...

• Anonym (moa)

Har adhd förresten, även om just h:et sitter mest inombords.

• Anonym (FH)
    Anonym (moa) skrev 2009-06-24 01:42:58 följande:
    Jag äter concerta 54 mg på morgonen + 18 mg tidig eftermiddag. Har precis börjat med den dosen och tycker den funkar bra, men är samtidigt orolig för att den verkar så hög...
    Hur har erat blodtryck varit på kontrollerna? Vikt? Hjärta/lungor?

Kanske det min läkare menar med ev doshöjning sen, 1 tab på eftermiddag med. Måste fråga det vid nästa besök.
  • Anonym (1)
    Anonym (FH) skrev 2009-06-24 01:20:05 följande:
    Vet tyvärr vad stinoct kan ställa till med, har en vän som kan ta 6 tabletter per dag och inte känner av dom så även jag är försiktig där, äter visserligen 1,5 vid behov, men ska försöka undvika mer.
    Jag äter 10mg vid behov. Dock känner jag att jag inte behöver så mycket numera så jag ska sänka till 5mg så jag äter väldigt lite säger min läkare som tycker att jag är lite för nojjig i detta haha Han tycker jag har bra koll

Jag har add
  • simbagurlx

hej jag använder 54 milligram. väger 47 och mina kompisar säger att man igentligen inte ska äta mer än vad man väger. och jag har gått på 54ml i två veckor nu. och mina biverkningar är att jag blir torr i munnen, åksjuk väldigt lätt, och huvudvärk på kvällarna, och sen så fort jag typ springer eller stressar så slår mitt hjärta 60% mer än vad de brukar göra och jag blir genast torr i munnen och min andning bara slutar och jag känner att jag är nära på sty varenda gång. 
    men samtidigt hjälper den min väldigt mycket i skolan osv...
    jag undrar mest om de ska vara så? 

MVH: Pernilla 18 år! :)

hålt på med hela prosesen i snart två månader 

Svar på tråden Concerta ätare.. Se hit!!