Aggresiv 5-åring
Hej!
Jag och min sambo har lite problem med vår 5-årige sons betéende och behöver höra andra föräldrar och få veta hur ni hanterar detta.
Hans problem är att när hans 4-årige bror eller vi (mamma och pappa) inte gör som han säger så slår han eller slänger saker på oss. Han vrålar och blir helt ursinnig. Han tappar kontrollen och verkar inte kontaktbar. Vi säger till honom att han ska sluta och förklarar för honom att han inte kan bestämma över andra men det verkar inte som om han tar det till sig. Det är precis som om han inte lyssnar på vad vi säger, trots att vi försöker få ögonkontakt och sitter ner på huk och förklarar.Vi försöker prata med honom och försöker få honom att förstå vad det innebär att slå någon eller slänga saker. Vi känner att vi inte kan lämna honom ensam med brorsan för man vet inte vad som händer härnäst.
En annan sak som känns lite lustigt är att om vi ber honom ta på sig kläderna t.ex så säger han till oss att göra något först....? han säger " Om du hämtar sakerna så tar jag på mig".....eller....ta min hand så tar jag på mig". Det blir nästan som en tvångsgrej....?
Vad gör man då???? Ska man ge mig sig.....eller .....Han blir helt extas om vi inte gör som han säger. Om vi gör som han vill så blir han lugn på DIREKTEN.....
Det är mycket jobbigt det här....
När han blir så här så tar vi alltid bort honom och låter honom vara på sitt rum, men han försöker ta sig ut trots att vi sitter vid dörren....(öppen dörr) Han sparkar och slår oss på armarna coh bara gråter och skriker. till slut så blir han så trött så han slutar......
Han verkar inte må bra själv när det blir så här...
Förövrigt så är han en jätte go liten kille...omtänksam, duktig, hjälper till med småsysslor, tycker om att gå i skogen och lyfta och bära grenar. (Så skulle han kunna göra hela dagarna.)
På dagis säger de att han är en jättefin kille som är mycket mogen för sin ålder....
Finns det någon som vet eller tror sig veta hur man ska hantera situationen??