• Frågvis

Hur länge innan bonus kom efter förlossning?

Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör!
    Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår.
    Begär jag för mycket?

• Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?
  • Rockenrola

säg ifrån va du känner att du klarar .. när ja kom hem från bb hade ja redan mina 2 bonusar hemma...

dom är 4,5 år o 6 år...

de blev för mkt för mig så ja överansträngde mig o de ledde till inflamation i livmodern o att ja o tösa fick ligga på sjukhus...

du måste få lugn o ro i början.. o de e ju stort att bli förälder o de tar tid att komma in i .. nu e min tös 12 veckor o pojkarna är här varannan vecka veckovis....

nu först börjar de fungera o ja orkar mer...
    men har kolikbarn me ...

men e sjä'lv me alla barnen då gubben jobbar 06.30-16.00

• Juno

Eftersom jag inte har bonusbarn och inte ens fött mina barn själv så borde jag väl inte uttala mig. men jag undrar bara vad du gjort om 9-åringen bott hemma hos er permanent. skickat bort henne två veckor? Jag förstår att din man vill ha sin familj samlad och att flickan vill träffa sin syster.

• guldplutt

Hmm, det är en lite klurig situation... Jag förstår er båda. Jag mådde själv ungefär som du beskriver i början, och det var verkligen urjobbigt. Samtidigt så kan jag förstå att han vill att storasyster ska få träffa sitt syskon så fort som möjligt. Går det kanske att kompromissa? Att hon får komma och hälsa på lite då och då på dagtid, och sedan komma som det varit tänkt?

• SaramedM

Vad hade du gjort om du hade haft en 9 åring hemma?

Låt henne komma

• Trollet Ludenben

Jag tycker att det låter konstigt. Vi har just fått barn, skulle jag skicka iväg min son då bara för att min sambo ville att vi skulle vara ensamma?? Alla tillhör ju samma familj...
    Din sambos barn blir väl inte mindre viktigt för att ni fått ett gemensamt?? tror att detta är ett bra sätt att odla rejäl syskonsvartsjuka på, plötsligt när pappa får ny familj får man inte träffas på lika villkor längre.

• Undret Gilan

Tycker du ska låta henne komma, kanske bara ett par timmar om dagen i början. Men att putta bort ett syskon för att man fått ett nytt, bonus eller ej skapar enbart avundsjuka hos barnet. Då i detta fallet, pappa inte vill ha henne där som vanligt eftersom att han fått en till dotter.

Hade det varit samma regel om det hade varit din dotter och inte hans??

~~¤*Förlovad*¤~~
  • pyretochbönan0809

Jag förstår dig helt...Var i samma sits som dig förra sommaren då vi skulle ha min bonusson här i 3 v och lilltjejen föddes lördagen innan han skulle komma. Jag visste att det inte ar så mkt diskussion i frågan om han skulle komma så jag tog inte ens upp det m min sambo visste hur jag egentligen kände...Jag tyckte iaf att det var jättejobbigt dom förstra veckorna och först när han åkt till sin mamma kunde jag börja komma ifatt...Prata m din sambo...m i värsta fall tycker jag du ska åka till din mamma om du har möjlighet!!!

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 30/8-09
  • malinkat

Mådde precis som du , med nr ett, i flera månader... jag grät och bebbe skrek, ville bara vara ensam. Trots detta tror jag det är superviktigt för bonusdottern att få komma! Annars känner hon sig nog inte delaktig, och hon måste få känna sig viktig och välkommen.

Kan du inte se till att stjäla dig ensamtid även om hon är där? Gå iväg för dig själv med bebisen in i ett annat rum, eller på promenad ibland? Och kanske kan du eller din sambo prata med bonusen om hur du känner - hon är ju rätt stor och förstår säkert en hel del - och kan då kanske ge dig lite utrymme. Hon behöver ju inte vara "på" hela tiden?

Hoppas det löser sig! Kram!

• SaramedM

Din sambo känner att du tvingar honom att välja, då tycker jag svaret är självklart

Var tredje helg plus lov är inte ofta, han längtar väl ihjäl sig liksom dottern

• Bite me
    Frågvis skrev 2009-06-22 15:42:27 följande:
    Min sambo har en dotter på snart 9 år som vi har var tredje helg + lov. Nu har vi fått en gemensam dotter för en vecka sedan och innan hon föddes så lovade han att vi skulle vara ensamma i två veckor innan hans dotter kom på sommarlov hos oss. Nu blir det inte så för han vill ha hit henne så snart som möjligt och jag känner mig inte riktigt redo. Det här är mitt första barn och jag kan säga att känslorna och hormonerna flödar. Som ni alla med barn vet att de gör! Är det inte rimligt att få de två första veckorna själv? Han tycker att jag försöker hindra honom från att träffa sitt första barn och att jag tvingar honom välja mellan sina döttrar. Det är absolut inte så. Det handlar varken om honom eller dottern. Det handlar om mig och min kropp. Amningen fungerar inte riktigt och jag gråter för allt. Han sitter i sin gamla kropp och det enda som förändrats är att han fått en underbar liten tjej och förstår inte alls hur jag mår. Begär jag för mycket?
    Enligt mig så begär du för mycket, ja. Du kräver av honom att han ska välja mellan sin äldre dotter o sin yngre dotter, det beskriver du ju i TS. Han vill umgås med båda sina barn, vilket är helt narurligt, och du tillåter inte det av själviska skäl, om jag uppfattat TS rätt. Vad säger att din amning kommer att funka inom två veckor? Det kanske tar en månad, om det funkar alls, ska hans barn hålla sig borta tills du är redo? Är det rätt enligt dig? Att din man ska prioritera dig framför sin dotter?
Svar på tråden Hur länge innan bonus kom efter förlossning?