• september76

Vilken a-kassa för ljustekniker?

Är det någon som har något tips på en a-kassa för min man som jobbar med ljus-, ljud- och scenteknik? Han arbetar alltså inte på en teater, utan på ett bolag som tillhandahåller dessa tjänster över hela Sverige. Han är idag med i Alfakassan, men den kostar ju "skjortan".

• Svar på tråden Vilken a-kassa för ljustekniker?
  • september76

Tack, priserna har jag koll på. Problemet är att jag inte hittar någon a-kassa som kan passa min man. (Han är ju inte teateranställd så teaterverksammas stämmer ju inte riktigt.)

• lia76

Spelar nog ingen roll vilken akassa man är med i

Grå grár grey szary gris cinzento
  • lia76

Det bolaget han jobbar för, är inte det anslutet till något fack eller akassa?
    Annars kanske de kan rekommendera någon

• september76

Jo, man måste vara ansluten till någon a-kassa som har med det område man jobbar med att göra. Jag är t ex med i Finansförbundets a-kassa, men där får han inte vara med.
    Om bolaget hade haft kollektivavtal eller hängavtal hade det ju varit enkelt, men det har de inte... (Ännu kanske ska tilläggas. Jag jobbar på att maken även ska gå med i facket. (Men vilket?) A-kassan är ett steg på vägen. )

• lia76

Kanske arbetsförmedlingen vet eller alfakassan
    Eller om ni ringer till

• lia76

Jahopp skickade för fort
    Om ni ringer till Teaterverksammas a-kassa (TAK) kanske de vet

• september76

Ja, får nog kolla med Teaterverksammas trots att han ju inte är teateranställd.

• lia76
    september76 skrev 2009-06-23 11:33:56 följande:
    Ja, får nog kolla med Teaterverksammas trots att han ju inte är teateranställd.
    Nä, men de kanske kan föreslå en annan akassa
    De borde ju veta tycker jag
  • september76
    lia76 skrev 2009-06-23 11:36:21 följande:
    Nä, men de kanske kan föreslå en annan akassa De borde ju veta tycker jag
    Har precis mailat dem så får vi se. Tack för ditt stöd!
Svar på tråden Vilken a-kassa för ljustekniker?