• Lilla V

Klarar man att jobba som bildlärare utan lärarutbildning?

Hej!

Vad tror ni...?
    Jag funderar på att söka ett vik. Jag är inte lärare men har läst ganska mycket konst och designutbildningar. samt ett halvår kommunikation och konflikthantering. Har också en del arbetserfarenhet både som egenföretagare inom illustration o design men också inom vården (människor alltså).

Men jag funderar på hur krävande ett sånt jobb är. Kanske man inte pallar högstadielever utan utbildning?

• Svar på tråden Klarar man att jobba som bildlärare utan lärarutbildning?
  • PortobelloRoad

Jo, det gör du Det mest krävande kanske är att sätta sig in i skolplanen och vad du behöver följa inom bildundervisningen för att den ska vara godkänd. Är det ett vik kan det vara så att det redan finns "kriterier" uppsatta av tidigare lärare som du kan ha använding av. Möjligen blir du mest trött av klassrumsklimatet (allt låter )...men det är övergående

Högstadieelever är som tonåringar är mest - lynniga - men inte omöjliga!

Lycka till!

Jag är ingen ledartyp. Jag är nöjd bara jag får bestämma.
  • Lilla V

Ja det verkar lite tufft. Men ändå bra att det finns en sådan så man får veta lite vad man ska göra. E lite skraj för om man ska glömma nåt viktigt, samt hur man ska handskas med eleverna så man inte blir nån slags vante de inte har respekt för eller tyå kommer med spydiga kommentarer...men men det kanske vanliga lärare har lite svårt med oxå:) Nu e det ju inte ens säkert jag får jobbet, men men man vill ju fundera lite. E du lärare?

• PortobelloRoad

Ja jag är lärare. Men jag började min bana som dramalärare även om jag inte var utbildad lärare - då. Så fråga på om du undrar nåt

Jag är ingen ledartyp. Jag är nöjd bara jag får bestämma.
Svar på tråden Klarar man att jobba som bildlärare utan lärarutbildning?