• lill66

Hjälp!!!

Hjälp!!!

Jag har precis fått reda på att min dotter snattat!! Hon och två kompisar snattade och åkte fast.Jag är arg, ledsen och skäms.
    Vet inte riktigt hur jag ska ta det med henne, vad som är smartast. Just nu känns det som om jag skulle vilja låsa in henne för resten av året. Hon är tretton år.
    Är det någon som har något bra tips. Snälla hjälp!
    Hon blev hämtad av sin far och vi har en väldigt frostig relation.

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Fridolino

Jag tror att mååååånga har snattat nån gång i sitt liv, tyvärr. Jag snattade också en gång i den åldern och åkte fast, gjorde aldrig om det. Men det är klart att man som förälder blir förbannad. Huvudsaken är att din dotter fattar att det är fel och att hon inte snattar igen. Jag fick prata med polis osv när jag hade snattat och det räckte för att skrämma upp mig även om mina föräldrar vad RAAAAAASANDE!

• lill66
    Fridolino skrev 2009-06-22 16:51:24 följande:
    Jag tror att mååååånga har snattat nån gång i sitt liv, tyvärr. Jag snattade också en gång i den åldern och åkte fast, gjorde aldrig om det. Men det är klart att man som förälder blir förbannad. Huvudsaken är att din dotter fattar att det är fel och att hon inte snattar igen. Jag fick prata med polis osv när jag hade snattat och det räckte för att skrämma upp mig även om mina föräldrar vad RAAAAAASANDE!
    Jo jag vet att många har snattat och det var bra att hon åkte fast. Sitter här och laddar för att hon ska komma hem, måste få reda på om det hänt innan, utan att hon åkt fast.
  • hymafr

Förklara för dottern att det inte är ok att snatta. Att det är någon som äger affären och att de måste få betalt för sina varor för att ha råd att betala löner till sina anställda. Om folk snattar till höger och vänster så kommer det inte finnas tillräckligt med pengar till löner och då kommer hon ha bidragit till att någon inte får lön/blir av med jobbet.

Hoppas hon fattar då.

• Mattean

Gå med henne tillbaka till butiken hon snattade i och gå till butikschefen och be om ursäkt för vad hon har gjort.

• MichelleoStefan

Ja du,, håller med er allihopa, men tyvärr så är det inte alla gånger som barnen blir skrämda av polis m.m. Min dotter upprepade sin snattning efter ett tag, jag blev då måttligt glad!! Hon är 13. Första gången var jag lugn, försökte prata mycket osv.. tog bort internet och mobilen och hon fick inte vara med kompisar utanför vårt bostadsområde.. Så häromdagen gjorde hon det igen när hon var hos sin pappa. Jag tror jag blir tokig. Så nu har hon suttit på sitt rum i ett och ett halvt dygn, (kommer bara ner för att äta å gå på toa så klart)jag är för arg för att prata just nu. Tyvärr så är det så med tonåringar att det inte TÄNKER!! Det ser allt för stunden och tänker inte på konsekvenserna, och grupptrycket är så otroligt starkt. Vi som föräldrar kan ge konsekvenser naturligtvis att det inte är OK, vi ger åxå bra värderingar, men barnen måste lära sig att allt de gör har de ett val att göra och därefter kommer en konsekvens, det är ju en träning inför livet.
    Men visst är det så mammor: att man många gånger har tänkt att om det är så här att vara tonårsförälder så vill inte jag vara med nå mer!!

• anna klara

Min dotter stal när hn var 13 år. Hon bad att få pengar av mej...
    JAG SKA HA 30 SPÄNN!!!! Det fick hon naturligtvis inte.

Då gick hon till rusta med en kompis o snodde smink.... Dom ringde hem från butiken, och hon kom hem med polisen...

Trodde jag skulle döö.... Ringde hennes pappa som kom samtidigt som polisen (han var här på 2 röda..)

Hon ljuger o säger att det var 2 tjejjer som hotade henne med kniv o sa att hon skulle stjäla smink åt dom..

Hon höll på detta tom när polisen kom.. Gahh, det va så jävla pinsamt...Allt för att hon betedde sig och "skulle ha" 30 kr..

Vad jag vet så har hon inte stulit efter det....

• Pomea

Ojojo vad jag snattade mycket i den åldern. Högvis med kläder och smink, böcker, mat. Allt jag ville ha...

En dag tog en civilare mig på HM när jag plockat på mig en ansiktsmask. Så jävla förnedrande. Så sen snattade jag aldrig mer, för det var inte kul längre. Tror din dotter kommer göra så också. Du är inte misslyckad som förälder, hon är inte nödvändigtvis påväg att spåra ur, hon är antagligen bara 13 år och lite spänningssökande.

Svar på tråden Hjälp!!!