• Danitra

Vet du hur man ger dricks när man betalar med kort?

Vet du hur man gör för att lämna dricks när man betalar med kort. Alltså för att öka på summan som ska dras från kortet, inte genom att lägga kontanter.

Frågan gäller oavsett om du brukar lämna dricks eller inte.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du hur man ger dricks när man betalar med kort?
  • HOCHM

Nuförtiden så brukar det stå dricks på kvittot som man ska skriva i summan om man ska ge dricks.

• Danitra
    HOCHM skrev 2009-06-22 19:00:09 följande:
    Nuförtiden så brukar det stå dricks på kvittot som man ska skriva i summan om man ska ge dricks.
    "Extra" är vanligare att det står.
  • norgesessan

Jag har inte gett personligen, men den som har betald har sagt att hon skulle ta det på tex. 500kr om det kostade 450....(Har inte koll på vad man ger!!)

Har inte varit med om att man skriver tipset på kvittot.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Lalalong

Japp det vet jag.
    Jag vet också att om jag inte vill ge någon dricks så ska jag göra ett streck där det står extra och skriva summan på "summa".
    Eller ska och ska, det gör man ju som man vill. Men vill vara lite säkrare på att inte bli blåst så

• Danitra
    norgesessan skrev 2009-06-22 19:03:43 följande:
    Jag har inte gett personligen, men den som har betald har sagt att hon skulle ta det på tex. 500kr om det kostade 450....(Har inte koll på vad man ger!!) Har inte varit med om att man skriver tipset på kvittot.
    Betalar du aldrig själv med kort på restaurang/café?
  • Danitra
    Lalalong skrev 2009-06-22 19:05:24 följande:
    Japp det vet jag. Jag vet också att om jag inte vill ge någon dricks så ska jag göra ett streck där det står extra och skriva summan på "summa". Eller ska och ska, det gör man ju som man vill. Men vill vara lite säkrare på att inte bli blåst så
    Precis, det är jättebra att göra!!
    Jag brukar passa på att berätta om detta för gäster och vänner eftersom man faktiskt KAN bli blåst på pengar annars - även om det inte är vanligt.
  • norgesessan

Nej Blir alltid bjuden...(fast det är ju mina pengar med, men sambons kort)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Danitra
    norgesessan skrev 2009-06-22 19:07:45 följande:
    Nej Blir alltid bjuden...(fast det är ju mina pengar med, men sambons kort)
    OK.
  • LittleMermaid

Det är klaaaaaaaaaaart..... Värre är dock med de nya kortmaskinerna som de kommer ut med till bordet på vissa restauranger, där man ska trycka sin kod själv. Vet servitriserna ens själva hur man ger dricks på dem? Går det?

Svar på tråden Vet du hur man ger dricks när man betalar med kort?