• Anna83 m Juline och Vincent

Fråga ang. potatisgratäng?

Finns det "gammal" potatis att få tag på i affärn nu?Eller kan jag göra potatisgratäng på färskpotatis?Ge mig ett riktigt gott recept på potatisgratäng:)Jag ska bjuda på det.Jag vill att dem ska minnas den:)Gräddig och god....Vitlök ost?

• Svar på tråden Fråga ang. potatisgratäng?
  • Sigrid

Jag såg gammal potatis på Coop för några dagar sen.

Vill du ha gratängen god så ha riktig vispgrädde i. Det blir krämigt och gott.

• Tess76

Det finns ju alltid potatis på påse man kan köpa. Att göra på färskpotatis tror jag bara blir vattnigt, men jag har aldrig provat så jag är inte helt säker. Jag brukar skiva potatis, hacka lök och vitlök, salt och peppar på varje potatislager, sedan i med grädde (riktig 36-40%) så det nästan täcker. När gratängen börjar bli klar häller jag på någon dl grädde till så den blir riktigt krämig och god. För att få en starkare vitlökssmak kan man ha i en vitlöksklyfta på slutet också.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Kisekatt

nä färskpotatis är alldeles för vattnig. det brukar finnas potatis som kan köpa i påse.
    Jag brukar använda fast potatis, och ALLTID grädde. Inget försök att vara nyttig och använda lättmjölk. Och det ska vara massor med grädde, typ en halv liter eller mer.
    Sen brukar jag pressa ner vitlöken i grädden, skakar om och varvar potatis, salt å svartpeppar, lite grädde.
    Använder aldrig ost..

• Bonanza
    Tess76 skrev 2009-06-22 20:22:41 följande:
    Det finns ju alltid potatis på påse man kan köpa. Att göra på färskpotatis tror jag bara blir vattnigt, men jag har aldrig provat så jag är inte helt säker. Jag brukar skiva potatis, hacka lök och vitlök, salt och peppar på varje potatislager, sedan i med grädde (riktig 36-40%) så det nästan täcker. När gratängen börjar bli klar häller jag på någon dl grädde till så den blir riktigt krämig och god. För att få en starkare vitlökssmak kan man ha i en vitlöksklyfta på slutet också.
    Ost? Har du ingen ost i? Det är ju halva gratängen?
  • Ariel o Melodys Mom

Nej! Ingen ost. Det är misstag nr. 1 folk gör.

Du ska ha skivad potatis, lökringar och ev morötter fint skivade i stavar. Blanda!

Sen rör du ihop grädde, lite senap, pressad vitlök, salt, svartpeppar och häller över. Sen strör du lite skorpmjöl ovanpå och vips in i ugnen på 200 grader till potatisen och morötterna är mjuka.

Gott med fläskfilé eller kyckling till och en god sallad.

• Bonanza

Ariel o Melodys Mom skrev 2009-06-22 20:29:02 följande:

Nej! Ingen ost. Det är misstag nr. 1 folk gör. Du ska ha skivad potatis, lökringar och ev morötter fint skivade i stavar. Blanda! Sen rör du ihop grädde, lite senap, pressad vitlök, salt, svartpeppar och häller över. Sen strör du lite skorpmjöl ovanpå och vips in i ugnen på 200 grader till potatisen och morötterna är mjuka. Gott med fläskfilé eller kyckling till och en god sallad.
    Misstag och misstag. Jag gillar min potatisgratäng god. Och god blir den med ost, inte med morötter, lökringar och senap! *ryser*
  • Tess76
    Bonanza skrev 2009-06-22 20:23:49 följande:
    Ost? Har du ingen ost i? Det är ju halva gratängen?
    Nä,ingen ost
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • längtan09

Finns dom som skivar hårt margarin eller smör tunt och har överst på gratängen istället för ost. Jag däremot kör på ost, men vet inte om min potatisgratäng är godare än andras, kör potatis, purjolök, salt, peppar och grädde. och ost då såklart.

• ThisIsMe

Det går att göra potatisgratäng på färskpotatis omman river potatisen och inte använder för mycket vätska. Det smakar dock inte som vanlig potatisgratäng utan mer som rösti.

• siamusen

Använder inte heller ost men tipsar om att blanda i pepparrot istället för vitlök.

Mycket gott till vilt.

Svar på tråden Fråga ang. potatisgratäng?