• my family

sockerfri kladdkaka

ngn som har recept på sockerfri kladdkaka....
    eller ngt annat lätt man kan bara utan socker

tacksam för hjälp

• Svar på tråden sockerfri kladdkaka
  • Mamba

kan man baka en kladdkaka utan socker så är jag också intresserad
    Jag bakade en gång och insåg att jag missat sockret (men insåg det i tid som tur är...)
    Innan degen hade socker, smakade det skit-äckligt.
    Efter, gudomligt..
    Så ja, jag är också intresserad i så fall

• trollungar

man kan väl baka med sötningsmedel.det brukar stå på sötningsmedlerna att det går att använda vid bakning.

• my family

men e det inte sockret i vanliga recept som gör lite av det kladdiga..jag e ingen expert

• E l l a

Vill bara tipsa om att det finns en del sockerfria recept ( med sötningsmedel) på www.suketter.cederroth.com/, man kan även beställa en receptbok med 97 sockerfria recept för bara 30 kr. Väl värt det tycker jag. Fast om där är något recept på kladdekaka vet jag ej, jag har ett magrare recept på kladdekaka från Viktväktarna om det kan intressera, men helt sockerfritt är det ju inte - fast gott är det!

• trollungar

snälla ge mig receptet på kladdkakan från viktväktarna!

• mumlan1

hittade lite recept på muffins som inte innehöll socker.

Här är ett förslag:

Lyxiga bärmuffins

Ingredienser
    200 g mandelmassa
    100 g smör eller margarin
    2 ägg
    1 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2 dl valfria bär

--------------------------------------------------------------------------------

Beredning
    Riv mandelmassan grovt och blanda den med matfett. Tillsätt äggen, ett och ett, och rör noga samman. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ned i smeten. Rör om. Fördela smeten antingen i muffinsformar (använder du pappersformar så ta två- eller tredubbla, så blir muffinsen höga och fina) eller muffinsbleck. Lägg på bären. Grädda i 225 i nedre delen av ugnen cirka 15 minuter, tills muffinsen blir vackert bruna.

--------------------------------------------------------------------------------

Näringsvärden
    Energi 1352 kJ / 323 kcal
    Protein 6,7 g
    Fett 21,8 g
    Kolhydrater 25,5 g
    Fibrer 2,1 g

Receptets näringsvärden avser 100 gram smet och är beräknade av Gabriella Hilme Brusquini med hjälp av

HÄR KOMMER ETT RECEPT TILL!!!
    Bananmuffins med nötter

Ingredienser
    2 mogna bananer
    1 ägg
    1 dl apelsinjuice
    1 1/2 dl farin
    75 g smält smör eller margarin
    3 dl vetemjöl
    1 dl hackade valnöts- eller hasselnötskärnor
    1 1/2 tsk bakpulver
    1/4 tsk bikarbonat
    1/2 krm mald muskot

Beredning
    Skala och mosa bananerna. Blanda moset med ägg, apelsinjuice, farin och smält matfett i en skål. Ställ det åt sidan. Blanda vetemjöl, nötter, bakpulver, bikarbonat och muskot i en skål. Blanda ned de torra ingredienserna i banansmeten. Rör inte för mycket, utan bara så att smeten blir blandad. Fyll muffinsformar till hälften med smeten. Grädda i 200-225 grader 15-20 minuter eller tills muffinsen är genomgräddade. Lägg dem på galler och låt dem svalna.

KIKA PÅ www.dagensmuffins.se sök utan socker ochdu får massor av träffar!!!

• E l l a

Smal kladdkaka med lime från Viktväktarna 10 portioner 3 points/portion
    3 medelstort Ägg
    2 1/2 dl Socker
    1 dl Mjöl, vete
    1/2 tsk Bakpulver
    1/2 dl Kakaopulver
    2 tsk Vaniljsocker
    2 krm Salt
    1 st Lime, rivet skal
    250 g Kesella lätt 1%
    2 tsk Florsocker
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Vispa ägg och socker poröst.
    Blanda övriga torra ingredienser i en skål och vänd sedan ner detta i äggsmeten med kesella och limeskal.
    Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
    Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 minuter. Tänk på att den skall vara kladdig i mitten. Låt kallna.
    Pudra över florsocker och garnera med limeskivor.

• E l l a

Man kan prova sig fram med mindre socker i kakan, jag har för mig att någon tog 1½ dl istället för två. Du kan kanske ersätta en del med sötningsmedel, och behålla en del socker så kanske det blir bra.

• Juniphé

Viktväktarkladdkakan är inte god. Bläää
    Kesellan gör den så syrlig i smaken.

• E l l a

Smaken är som baken jag tyckte den var urgod!

Svar på tråden sockerfri kladdkaka