• juliajulia

Sjukskriven och semster??

Någon som har koll på hur det blir om man blir sjukskriven på halvtid för tex foglossningar och diverse besvär, hur gör man under semestern? Tar man halvtid semester? eller hur funkar det, för man kan ju inte ha semester och få pengar från försäkringskassan samtidigt.

• Svar på tråden Sjukskriven och semster??
  • Helstsyskonnu

Ja, då har du semester på halvtid.

• juliajulia

ha ha låter lite lustigt! Går det vekligen? Vad bra då spar man ju semesterdagar

• Billabong
    juliajulia skrev 2009-06-22 21:26:13 följande:
    ha ha låter lite lustigt! Går det vekligen? Vad bra då spar man ju semesterdagar
    Nej. Antalet semesterdagar som går åt blir detsamma eftersom att din semesterkoefficient ökar. Beroende på hur ditt schema ser ut kan du t o m förlora på det...
  • HLinna

Hej!

Man tar inte halv semester, jag har frågat facket om detta och fått svar, läs min fråga och det svar jag fick nedan!

---------------------------------------------------------------------------------
    FRÅGA:
    Jag arbetar normalt 100%. När min semester ska börja kommer jag dock att ha varit deltidssjukskriven i tre månader (först sjukskriven 25% några veckor, därefter 50% i ca 8 veckor). Sjukskrivningen tar slut i samband med att jag planerar att börja min semester, men jag kommer antagligen påbörja semestern några dagar innan sjukskrivningen går ut.

- vilken ersättning får man om man tar semester under pågående deltidssjukskrivning 50%? Får man fortfarande ersättning från försäkringskassan för dessa dagar, eller har man rätt till vanlig semesterlön?

- om man tar semester direkt efter att en period med deltidssjukskrivning avslutats, har då antalet berättigade semesterdagar minskat? Får man full lön (100%) under semestern eller är den påverkad?

----------------------------------------------------------------
    SVAR FRÅN FACKET:
    Om jag utgår ifrån att du har vanligt semesterår från 1/4 till och med 31/3 året därpå (och intjänandeår året innan) kommer din sjukskrivning inte alls att påverka årets semester. Du har då rätt till 25 semesterdagar med lön på 100 %.

Tar du ut en semesterdag medan du fortfarande är sjukskriven på 50 % ska du ha fullt betalt samtidigt som du får halv sjukpenning från Försäkringskassan. Detta är enda gången som man kan ha ersättning från Försäkringskassan och arbetsgivaren samtidigt och det beror på att semesterlönen redan är intjänad.

Din sjukskrivning kan däremot påverka din semester nästa år beroende på hur länge din sjukskrivning varar.
    -----------------------------------------------------------------------

• Sessilou

jag undrar oxå för jag är sjukskriven 100% fram till förlossningen och min chef vill tvinga mig ta ut semester nu i sommar fast jag är sjukskriven.

får hon verkligen göra så??

Less is more=)
  • 3 barns mor
    Sessilou skrev 2009-07-03 23:12:02 följande:
    jag undrar oxå för jag är sjukskriven 100% fram till förlossningen och min chef vill tvinga mig ta ut semester nu i sommar fast jag är sjukskriven. får hon verkligen göra så??
    jag har hört att sjukskrivning går före semester. i alla fall om man redan är sjukskriven. men hör med facket eller FK kanske vet antar att du varit sjukskriven längre än 2 v så det är FK som betalar.
  • CeeJay

Man FÅR ta semester under sjukskrivningen. Man bör INTE avbryta sin sjukskrivning för att ta semester - så börjar hela "processen" om och arbetsgivaren får betala nya 14 dagar osv.

Semester är intjänad tid och vill man så får man "slösa" sina dagar och vara semesterledig även om man får sjukpenning samtidigt = helt ok med FK.

Däremot så är jag osäker på vad som gäller åt andra hållet men jag tror att man "måste" ta ut ett visst antal semesterdagar per år eftersom man inte får spara alla sina semesterdagar.

På mitt jobb (FK) måste man ta ut minst 20 dagar per år (resten får sparas). Jag VET att man FÅR ta semester samtidigt som man är sjukskriven eftersom jag gjort så själv och pratat både med FK och FK som min arbetsgivare

• Jeppsson 75

Hej, undrar hur det funkar om man varit sjukskriven en lång period o börjat arbeta 25% nu iår den 16/6-30/7 o ska börja 50% 1/8-14/9 . Om jag vill ha semester 21/7-10/8 (har dagar o ta ut) kan man ta ut semester på 25% el 50% eller vad ska jag göra?

Svar på tråden Sjukskriven och semster??