• FinastE2010

Mycket fruksocker i jordgubbar och kiwi?

Då jag är typ 1 diabetiker och inte vill få i mig för mycket socker, undrar jag om det är mycket fruktsocker i jordgubbar och kiwi?

Vet att det är mycket fruktsocker i vindruvor, banan och ananas, men jordgubbar och kiwi har jag ingen aning om hur det ligger till.

• Svar på tråden Mycket fruksocker i jordgubbar och kiwi?
  • milli79

Fruktsocker är ju långsammare än glukos & druvsocker så det borde inte vara så farligt. Jordgubbar har långsamt GI värde vilket är bra vid diabetes. Däremot tror jag kiwi har högre GI men är inte säker, den är ju lite sur oxå vilket sänker GI.

• FinastE2010
    milli79 skrev 2009-06-22 21:47:04 följande:
    Fruktsocker är ju långsammare än glukos & druvsocker så det borde inte vara så farligt. Jordgubbar har långsamt GI värde vilket är bra vid diabetes. Däremot tror jag kiwi har högre GI men är inte säker, den är ju lite sur oxå vilket sänker GI.
    Ok, tack. Jo fast banan, ananas och vindruvor höjer mitt blodsocker jätte mycket! Jag kan ha ett blodsocker på 3,9 och så äter jag en banan/vindruvor och kan få över 13,0 mmol i blodsocker. Så det är som att äta rent godis för min del.
  • milli79
    FinastE2010 skrev 2009-06-22 21:51:45 följande:
    Ok, tack. Jo fast banan, ananas och vindruvor höjer mitt blodsocker jätte mycket! Jag kan ha ett blodsocker på 3,9 och så äter jag en banan/vindruvor och kan få över 13,0 mmol i blodsocker. Så det är som att äta rent godis för min del.
    Mm ja vindruvor är nog inte så bra. Hade lite högt socker för ett tag sen när jag var hos BM, då hade jag ätit havregryn & russin bla... men nu äter jag mest frusna jordgubbar el blåbär/hallon vilket ju inte är så sött. Kollade lite i en bok om GI där det stod endel intressant.

Äter man surt vid måltid så sänker man blodsockret.
  • FinastE2010
    milli79 skrev 2009-06-22 21:56:09 följande:
    Mm ja vindruvor är nog inte så bra. Hade lite högt socker för ett tag sen när jag var hos BM, då hade jag ätit havregryn & russin bla... men nu äter jag mest frusna jordgubbar el blåbär/hallon vilket ju inte är så sött. Kollade lite i en bok om GI där det stod endel intressant. Äter man surt vid måltid så sänker man blodsockret.
    Okej ja havregrynsgröt är ju bra som de flesta vet men russin är ju extremt mkt kolhydrater i. Och 10 gram kolhydrater är ju 3 sockerbitar och sen gäller ju det per dl eller 100 g. Visste däremot inte att surt sänker blodsockret, så kanske är bra att jag dricker limevatten till maten då. :)
  • milli79
    FinastE2010 skrev 2009-06-22 22:04:33 följande:
    Visste däremot inte att surt sänker blodsockret, så kanske är bra att jag dricker limevatten till maten då. :)
    Läste iallafall i Paulins bok att man gärna ska äta tex sallad med vinäger el lime/citron innan maten pga att det sura sänker det glykemiska indexet vilket påverkar blodsockret så att dricka vatten med lime måste ju ha samma effekt.
  • MissJulie

Jordgubbar innehåller ju mkt vatten och borde väl därför inte höja blodsockret så mkt MEN jag mår mer illa när jag har ätit jordgubbar så jag vet inte... Älskar jordgubbar så det är riktigt trist :( Jag håller mig därför till hallon istället...

• MissJulie

Förresten, SLV har en sida där man kan kolla innehåll i olika livsmedel:

192.121.81.11/livsmedelsok/

Vet inte om det hjälper dig att veta andel kolhydrater? Eller om man ska titta på kolhydrater tillsammans med fibrer?

Här är kolhydratprocenten för vissa frukter:

Russin 69,4 %
    Banan 22,0 %
    Vindruvor 15,7 %
    Kiwi 10,2 %
    Jordgubbar 8,3 %
    Hallon 4,1%

Förresten kan det hjälpa (blodsockermässigt) om du äter protein samtidigt som frukt, då höjs inte blodsockret lika mkt (iaf inte hos en person utan diabetes). `Värt att testa kanske, om du är sugen på nåt speciellt?

• FinastE2010
    MissJulie skrev 2009-06-23 16:40:57 följande:
    Förresten, SLV har en sida där man kan kolla innehåll i olika livsmedel:192.121.81.11/livsmedelsok/ inte om det hjälper dig att veta andel kolhydrater? Eller om man ska titta på kolhydrater tillsammans med fibrer?Här är kolhydratprocenten för vissa frukter:Russin 69,4 %Banan 22,0 %Vindruvor 15,7 %Kiwi 10,2 %Jordgubbar 8,3 %Hallon 4,1%Förresten kan det hjälpa (blodsockermässigt) om du äter protein samtidigt som frukt, då höjs inte blodsockret lika mkt (iaf inte hos en person utan diabetes). `Värt att testa kanske, om du är sugen på nåt speciellt?
    Tack vad snällt! Ja som sagt det är just kolhydraterna jag är ute efter, eftersom man kan säga att det är "samma" som socker, som jag skrev tidigare, dvs 10 g kolhydrater = 3 sockerbitar. :)
Svar på tråden Mycket fruksocker i jordgubbar och kiwi?