• Syster mia

Tidigare nöjd 6-veckors bebis som nu bara skriker

Min lilla kille blir 6 veckor i morgon och pga strul med amningen har jag sedan 2 veckor endast gett honom ersättning (Semper). Han har varit mkt nöjd och glad på det och sovit bra nattetid och även ca 1,5 timme x 3 i barnvagn under dagtid. Pga rädsla för att han ska få ont i magen har vi även gett honom Minifom 20 dr i förebyggande syfte och han har fått ersättningen i Dr Browns-flaska.

Nu de senaste 3 dagarna har han varit missnöjd mellan målen och endast sovit 10-15 minuter i stöten i vagnen, sedan måste vi ut och köra vagnen för att han ska sova en snutt till. Han sover dock fortfarande bra nattetid. Under dagtid upplever vi att det är något som "stör" honom och som gör att han blir missnöjd. Från att tidigare varit helnöjd i bilen, börjar han nu gråta så fort bilen står stilla.

På kvällarna kring 20.00 då han brukar få ersättning börjar han gråta vid flaskan och därefter otröstligt gallskrika. Han skriker konstant och går inte att lugna.
    Han är mkt svår att få att rapa, vilket tidigare inte har varit något större problem.

Vad ska jag göra? Byta ersättning?

• Svar på tråden Tidigare nöjd 6-veckors bebis som nu bara skriker
  • kiiwin

Har själv haft 1 barn med liknande beteende , halvammade och gav ersättning men jag provade NAN 1 ( av Nestle ) har hört att den ska vara lite skonsammare mot magen.
    Jag jobbar även med för tidigt födda bebisar och på våran avdelning är det Nan 1 som gäller eftersom deras magar är känsligare.

Testa även att värma en handuk (ej jättevarm) rulla den runt din killes mage lite tajt så han känner värmen och ge det en stund , då brukar en del bebisar lugna sig, men det är olika, värt att prova iallafall.
    Lyck till hoppas att det blir bättre snart

• Gravid2008

Jag har ingen erfarenhet av ersättning, men min dotter har aldrig sovit på dagen, men hela natten. Hon är nu fyra månader och har just börjat sova på dagen (och därmed lite kortare på natten. Kan det vara en fas?

Vår dotter hatar också när bilen står still, speciellt om hon är lite trött, håller på att somna när man åker också kommer ett rödljus i vägen och hon "vaknar" och blir arg.

Förr kunde hon somna med bara en skiva, nu måste hon äta eller ligga brevid mig för att somna sedan ett par veckor.

om han inte har magont kanske det är något annat i utvecklingen.

• Blå Flygare

Om inte nan hjälper så testa ersättning för mjölkallergiker, mjölkallergi debuterar ofta när man börjar med ersättning och kan ge symtom som magont, sömnstörningar mm mm.

• Micjah

Bebisarna går igenom 7 olika faser under sitt första levnadsår.
    Finns en pocketbok som beskriver detta väldigt tydlig, kan inte komma på vad den heter, men ska leta lite och återkomma..
    Kostar 39:- på adlibris men finns även i bokhandeln.
    Den hjälpte mig väldigt mycket när min son va liten och har hört många fler med samma uppfattning.

• Micjah

www.adlibris.com/se/product.aspx
    Denna var det
    Det måste ju inte vara fel på maten utan kan vara en fas, det är helt klart värt att ge boken en chans och bilda sig en egen uppfattning.

• LillaFlingan

vår son hade en sådan fas vid 5v ungefär, lite före kanske.. men det brukar vara omkring 5v... och han var Enormt gnällig, vi trodde han hade ont i magen osv.. men det gick över efter någon vecka sen..

• GrönaDruvan

Låter så som min son hade när han fick mjölkallergi. Då var han 4 veckor.
    Han sov bra på nätterna, i bilen och i vagnen, men skrek otröstligt där emellan.
    Får han ont när han äter? Böjer han upp benen mot magen? Spyr han? Utslag?

• Mayasmamma

hade samma problem som du med min dotter, det gick över när hon var 3 månader och vi testade allt!lite magont får dom och matar du mera när han skriker så får han mer ont i magen. jag satte mej en dag i sängen oh gubben skulle skoja till det och hoppade ner i sängen brevid mej...hon blev tyst!prova att sitta på sängkanten och hoppa, inte för hårt och inte mesigt heller....
    provade minifom, semper magdroppar och bytte ersättning.
    sedan har jag hittat detta som jag ska köpa och ha hemma nu till nästa barn www.windi.nu

ha tålamod!!!

• Mayasmamma

glömde säga, min väninnas son hade riktig kolik, alltså han skrek dygnet runt...tillslut gick hon på akupunktur med honom och han blev bra efter 3 gånger!!har hört av många att det fungerar men man kan inte gå till vem som helst utan de måste ha "utbildning/tillstånd att få göra på barn och bebisar vad jag fattade det som

• GrönaDruvan

Det var någon här på fl som sa att en läkare hade sagt till henne att man inte ska ge för mkt minifom, för det kan få motsatt effekt. Man ska högst ge 5 ggr per dygn. Om det är sant eller inte vet jag inte.

• Mayasmamma
    GrönaDruvan skrev 2009-06-23 08:58:41 följande:
    Det var någon här på fl som sa att en läkare hade sagt till henne att man inte ska ge för mkt minifom, för det kan få motsatt effekt. Man ska högst ge 5 ggr per dygn. Om det är sant eller inte vet jag inte.
    det räkande jag ut på egen hand LOL, råkade ge ngra droppar för mykt i stressen en gång när hon grät, jädrar vad hon skrek sedan stackarn!
    efter det var jag super noga med dropparna!man lär av sina misstag....men stackars liten som fick så ont...ush vad jobbigt!
  • Syster mia

Tack för alla fina tips. Under värsta skrikilet igår kväll åkte vi iväg och köpte NAN-ersättning för att prova. Han har svit bra inatt och verkar vara mer rofylld idag. Vi får se till kvällen om han verkar må bättre.

Svar på tråden Tidigare nöjd 6-veckors bebis som nu bara skriker