• anniebananie

Förkyld vid förlossning?

Börjar känna att jag har ont i halsen och har en vecka kvar till BF. Vad händer om förlossningen sätter igång och jag är sjuk, blir det nån skillnad från annars? Får jag amma och ha barnet hos mig ändå eller måste jag vänta? Nån som vet?

• Svar på tråden Förkyld vid förlossning?
  • Mor till Elsa

Barnet brukar aldrig bli smittat av sin mamma i början.
    Bara bra att amma, alla antikroppar sitter ju i bröstmjölken.
    Men försök allt vad du kan att kurera dig.
    Jag var sjuk när jag blev igångsatt och dom sa att pga min förkylning så kunde inte värkarna bli tillräckligt effektiva för att få ner mitt (stora) barn så det slutade med snitt...
    Fick dock då antibiotika och blev frisk :)

• FruStolpe

Samma morgon min förlossning med dottern började vaknade jag av att jag hade ont i halsen. Fick mer och mer ont och efter nån timmer hade jag även nästan täppt och lite feber. Förlossningen hade börjat och jag åkte till bb och dottern föddes på kvällen. Jag var mer koncentrerad på ont i halsen än på värkarna till först. Så det kanske var riktigt bra. Förlossningen gick bra och fort och jag orkade bra iaf.
    2 dagar efter att dottern kom så hade hon också samma förkylning...de ska väl egentligen inte kunna bli sjuka men riktigt snorig var hon. Ingen feber men jätte snorig och täppt i näsan var hon. Men de sprutade in lite koksaltlösning med jämna mellanrum i näsan på henne så det öppnade, funkade bra. Fick hem också av det så vi kunde öppna näsan här hemma också. Ingen större panik alltså!

Lycka till!!

• Tjohalia

självklart får du ha ditt barn hos dej även om du är förkyld, förutsatt att barnet är fullgånget och friskt, annars kan det säkert finnas situationer då det inte är lämpligt att eventuellt smitta ner barnet, men det ska nog mycket till.
    Jag var förkyld när jag födde sonen, förkylningen tänkte jag inte på när förlossningen var igånr, man har en tendens att glömma allt annat runt i kring då
    Däremot smittade jag ner honom (trots amning) så han blev förkyld, endast 3 dagar gammal! Tack och lov så brukar det vara väldigt lingdrigt med förkylningar när dom är spädbarn, han blev liiite smorig och täppt, men nåt mer var det inte.

Svar på tråden Förkyld vid förlossning?