• caral

anknytningsproblem

hej alla
    är en hyfsat nybliven förälder som misstänker att min dotter på 5 månader inte knyter an till mig. Jag försöker på alla sätt att möta hennes behov men jag lyckas visst inte. har läst på men resultatet är detsamma. Min älskling tittar inte på mig och jag har testat främlingstestet i eget regi och hon bryr sig inte alls när jag kommer tillbaka, hon reagerar inte och tittar bort. Är nu i stort behov av hjälp. Vad göra?

• Svar på tråden anknytningsproblem
  • BlommyNess12

Tror du inte hon är lite förliten för främlingstestet? De brukar bli mer medvetna om omvärlden efter 6 månaders ålder.

Tecken på bristande anknytning för barn 0-9 månader hämtat från en hemsida.

? visar lite eller inget intresse för att vara hos dig.
    ? använder inte dig som en trygg bas vid nya erfarenheter.
    ? försöker ta kontroll över maten och äter utan din hjälp.
    ? har lite eller ingen ögonkontakt med föräldern.
    ? använder sina egna metoder för att lugna sig när det skall sova, t ex genom att dunka huvudet i sängen, vagga sig själv eller andra liknande metoder.
    ? söker inte dig när det blir ängsligt.
    ? vet inte hur det skall inleda/delta i lek med föräldern eller jämnåriga.
    ? slappnar inte av i kroppen när föräldern bär det.
    ? är motvillig inför din beröring.
    ? är överdrivet vaksam inför sin omgivning.
    ? har svårt att somna eller vaknar ofta.
    ? växlar snabbt humör.

• BlommyNess12

Tecken på god anknytning 0-9 månader

? Spädbarnet/barnet betraktar ofta dig när du förflyttar dig i rummet.
    ? Spädbarnet/barnet blir oftast lugnt när du griper in.
    ? Spädbarnet/barnet föredrar att vara med dig jämfört med att vara ensam.
    ? Spädbarnet/barnet ler tillbaka mot dig när du ler.
    ? Spädbarnet/barnet verkar gilla dig.
    ? Spädbarnet/barnet sträcker sig efter dig.
    ? Spädbarnet/barnet gillar att leka små lekar med dig.
    ? När spädbarnet/barnet är ängsligt eller ledset tittar det på dig och förväntar sig att du ska trösta det.
    ? Spädbarnet/barnet kryper upp i din famn och börjar klamra sig fast när du bär det.

Efter sex månaders ålder så kan barnet bli ledset när du försvinner står det också.
    Jag tror helt enkelt inte hon fattar att du är borta

• hjärtat82

ta kontakt med bvc, det kanske inte är du som gör fel, hon kanske har svårigheter att knyta an. ju tidigare ni får ett problem konstaterat desto tidigare kan ni få hjälp.

• Hervor 1

Menar du att hon alltid undviker ögonkontakt?

• emindy

Min lilla tittar sällan på mig när hon sitter i min famn. Däremot när hon sitter själv eller hos någon annan.

Tills relativt nyligen verkar hon inte brytt sig nämnvärt om vem hon fått sitta hos heller, utan det är först nu det börjar vara tydligt att hon föredrar sina föräldrar och särskilt då mig.
    Hon är alltså ca 5½ månad nu

Men jag håller med hjärtat82, om du tror att något är fel kanske du måste prata med bvc och se om det går att utreda. Om du är medveten om anknytningsteorier och liknande tror jag inte det är du som gjort något knasigt utan isf finns det väl risk att ditt barn har svårt med anknytningen

• Kalinka

Främlingstestet är väl avpassat för barn mellan 1 och 2 år, om jag inte kommer ihåg helt galet. Att testa det på en 5-månaders bebis verkar lite tidigt. I den åldern är det många bebisar som inte visar så mycket skillnad mellan föräldrarna och övriga.

Jag skulle ta det lugnt och avvakta. Att en 5-månaders bebis inte visar så mycket tecken till att vilja vara hos föräldrarna skulle jag inte ta så hårt. Om hon fortfarande är så när hon börjar närma sig året är det en annan sak.

Men om du är orolig finns ju nästan alltid en BVC-psykolog man kan få kontakt med.

• Birgitta L

Svar till caral:

Jag tycker att du omgående ska prata med din BVC-psykolog, inte om ditt barn i nuvudsak utan om din oro. "Läsa på" tycker jag inte du ska göra. Det finns risk för missuppfattningar med att läsa på egen hand. Främlingsrädsla kan man inte testa på en 5-månaders, den inträder tidigast vid 8 månaders ålder. Jag vet inte vad du menar med att din dotter inte tittar på dig men det betyder inte att hon inte knyter an. Det är mycket ovanligt att barn inte knyter an! Prata med din BVC-sköterska och be henne ordna en tid till dig hos psykologen på BVC så att du kan få hjälp med din oro.

Svar på tråden anknytningsproblem