• Cico

Bila med 3-åring Stockholm-Öland?

Hej,
    Vi skulle gärna åka till Öland med vår 3-åring i sommar, men drar oss pga av bilresan. Vi bor i Stockholm så det blir 50 mil dit och 50 mil hem. Någon som brukar resa långa sträckor med småbarn och har några tips?

//Cico

• Svar på tråden Bila med 3-åring Stockholm-Öland?
  • Felizias

Halloj!
    Vi åkte samma sträcka när min dotter var ca 16 månader och det gick utmärkt.Man får stanna lite oftare för att sträcka på benen och man kan ha med sig mycket småsaker att roa barnet med + olika snacks som russin eller äppelklyftor eller vad nu barnet gillar.Det går finfint!=)Vi ska åka ner till Tommelilla i juli med dottern nu 5 år och sonen 1 år och 9 månader och tror de kommer gå galant!Har dock en bonus som är 15 år och han är de nog värre med,han e bra på att gnälla=)Så småbarnen behöver inte vara värst haha.
    Lycka till,de kommer gå jätte bra!Ha en skön sommar!

• Helena Gordon

Vi brukar bila Sverige - Kroatien och förra sommaren var barnen med. De var då 5 år och 10 mån. Fullpackad bil, kylväska fullproppad med mat och fika. Dvd skärmar på sätena och många pauser. Det gick kanon.

• jeeri74

Vår dotter var 3 förra året och vi har åkt Sthlm - Öland varje år sen hon föddes, nu har lillebror tillkommit också.
    Förra året åkte vi kväll och stannade och sov på halva vägen (har husvagn) och fortsatte på morgonen efter.
    Visst tröttnar hon ibland, men vi laddar upp med dvd/filmer, sagoCD, musikCD, papper och pennor, klistermärken, böcker, godis, dricka... Stannar några gånger och fikar, äter, sträcker på benen -kanske vid en lekplats, äter glass osv. Hon har ju som sagt åkt långa sträckor ganska mycker på somrarna och även om det är långsamt osv för henne, så har hon peppar-pepper inte klagat så mycket än. Hon vet att det blir roligt när vi kommer fram. Förra året satt hon med mig och lillebror bak, i år kommer hon sitta fram och det tror jag kommer gå lättare.

Låt det ta tid, stanna så ofta det behövs, om ni inte vill åka på natten så h*n sover hela vägen (om det är ett barn som kan sova i bilen).
    Sen är det bra vägar hela vägen, mycket motorväg och motorleder (heter det så), många 90 och 110sträckor, kan vara lite trögt vid Söderköping men annars tar det en 5-6 timmar effektiv tid (utan husvagn...).

• Lykketrollet

Vi åker Stockholm-Oslo flera gånger pr år. Barnen är nu fem år och tre år, och vi har gjort det sen äldste var under ett år gammal. Dvd-skärm är väldigt bra att ha, och kanske lite leksaker eller ritsaker att ha i bilen. Våra har dock sällan lekt eller ritat i bilen. Vi brukar köra på så länge barnen är nöjda. Vi har mellan ett och tre raster på sträckan som tar ungefär 9-10 timmar (med raster). Ätbart och drickbart är ett måste i bilen!

• Jess

Mitt besta tips er att inte ha nogot att roa barnen med. Titta ut genom fonstret och diskutera det ni ser.
    Vi er Australiensare och tycker inte 50 mil er so longt att oka. Vi har tre barn, 5 or och under och de elskar att oka bil. De blir excalterade over smo saker som att oka uppfor en backe, ett roligt tred osv.

• Annamaja

Hej! Jag har 3 barn och vi har bilat genom sverige mest varje sommar, och ibland lite oftare. Nu senast för 2 månaders sen åkte jag själv med ett av barnen från 250mil fram och tillbaka för några dagar i skåne (bor själv i norrland) för att vara med på min systers bröllop. Vi brukar åka ganska ofta och hälsa på släkten. och det går det kan vara bra att åka sent på kvällen eller väldigt tidigt på morgonen dels för att undvika den värsta trafiken sen så att det inte blir så varmt om det är riktigt fin väder. Sen är det ju bra att ta hyfsat bra med paus. Kanske stanna och köpa en glass eller något sånt. Sån där tavla som man kan rita med en "magisk" penna och sen sudda ut det genom att dra en "spak" (hoppas du förstår vad jag menar) dom har varit väldigt bra leksak på resan.

Lycka till och hoppas att ni får en bra semester

• AnnelieTyresö

Köp en MP4 så kna barnet titta på filmer :)

• Cico

Tack alla ni för postiva svar och bra tips! Öland, here we come!

Tackar /Cico

• linhen

Menar inte att låta som en besserwisser nu men i Norrland åker de ju typ 25 mil enkel för att handla mat

Vi åker till Skåne varje sommar och har alltid gjort. Nu har vi en 4-åring, en 2,5-åring och en 1-åring. Brukar funka bra! Äldsta blir åksjuk och kan inte titta på DVD, annars är det ju toppenbra!

• Gusman

Våra barn har alltid hatat att åka bil, redan som nyfödda skrek de hela tiden!
    Förra sommaren åkte vi från Borås där vi bor och enda till Öland.
    Laddade med dryck, russin, smörgås och lät de välja ut lite leksaker, typ böcker, pennor och målarbok. Har oxå DVD kärmar så de kan se sina favoritfilmer.
    Resan gick över förväntan och vi behövde inte stoppa så många gånger!

Lycka till!

• lövet

När vi åker längre sträckor brukar vi ha med lite leksaker, några bra sagoband & böcker. Äta i bilen får barnen göra i nödfall.
    Vi gör stopp som är så långa att barnen hinner springa av sig och bli trötta. Vi brukar försöka åka tider då barnen kan sova del av sträckan om det går. Exempel på en 1-dagsbilresa till Öland (5 ½ h effektiv kör tid) skulle jag lägga upp så här:
    * Avfärd 9:00
    * Lyssna på band, titta ut osv i ca 2 timmar
    * 11:00 stopp på busfabriken i Norrköping - lunch och rejäl lek i 3 timmar. Glatt och trött barn!
    * Senast 14:00 avfärd från Norrköping
    * Barnet glatt och uttröttat - somnar troligen - kör vidare i ca 3 timmar 15 min
    *17.15-tiden stannar och käkar i Kalmar om det behövs annars fortsätt till målet på Öland.

• Rosagul
    lövet: vilket bra tips med att stanna på "lekland" {#lang_emotions_smile} man kan ju kika ut lekplats eller annat roligt på den väg man passerar (om man inte ska just till Öland)
Svar på tråden Bila med 3-åring Stockholm-Öland?