• Lillasystern

Progestron

Hej alla om väntar!

har påbörjat min utredning för ca två månader sedan. har tagit lite blodprover. idag fick jag svar på mitt progetron prov om jag tog ca en vecka efter trolig ÄL. Jag har ca 40 dagar i menscy. och BIM är i början på nästa vecka. Mitt progestron värde var bara 3,0 Jag frågade då vad ett normal värde ska vara då sa hon 20. Så hon sa att det tydde på att jag ej har haft ÄL. Men jag brukar testa varje månad och det brukar alltid ge utslag. Det tyckte hon var konstigt. Tyvärr var hon ej så pratför. Är det ingen här som kan lite mera om just progestron värde?

• Svar på tråden Progestron
  • Moomi

Om man tar progesteronprovet 1 vecka efter äl så får man ett tillförlitligt svar. För att man skall vara säkert att man har haft äl skall det vara över 20. Om du hade 3 så tyder det på att du inte har haft äl.
    Brukar äl-stickorna ge positivt utslag...alltså är teststrecket starkare än kontrollsträcket? I så fall kanske du har en LH-stegring men ägget släpper ändå inte sen.

• Lillasystern

Tack för ditt svar.
    Jag har kollat med CB ÄL test och sträcket ha varit lika starkt eller starkare.
    Nu väntar jag på BIM och då ska jag börja med Pergotime. Hoppas detta kan hjälpa med att höja upp mitt prog. värde. Någon som vet?

• mette

Nej vad hemskt, om man får utslag på äl testen så behöver det alltså inte innebära att man får äl!!! Hur ska man eg någonsin veta det då??

• Moomi

Lillasystern:
    Pergotime i sig höjer inte ditt progesteronvärde, men om du får äl av det så höjs ju värdet.

mette:
    Ja man kan få positivt på äl-stickan utan att för den skull få äl. Stickan reagerar på LH-hormonet som stiger 12-24 timmar före en eventuell äl. Men sen kan det hända att ägget inte losnar av en eller annan orsak. Så det enda säkra att veta att man har haft äl är ett progesteronprov ca 1 vecka efter äl.

• semlan78

Kan bra säga att jag hade ÄL med ett progesteronvärde som visade 12, är helt säker eftersom jag nu är gravid, testat gjordes på dag 20!!

• Moomi

semlan78:
    Får börja med att gratulera! Vilken dag hade du äl när du tog progesteronprovet på dag 20? Värdet är nämligen som högst 7 dagar efter äl...så om du tog det tidigare eller senare så fick du ett lägre värde...

• semlan78

Tack för ditt grattis! Precis på dag 13 hade jag ÄL!! Jag har följande värden att gå efter:

Progesteron i Follikelfasen (före ägglossning) 0.15-1.4
    mikro gram/l
    Progesteron vid Luthenfas (efter ägglossning) 3.3-25.6
    mikro gram/l
    Progesteron när man är i klimakteriet -0.73 mikro gram/l
    Progesteron vid graviditet:
    Första tre månaderna: 11.2-90 mikro gram/l
    Mellersta tre månaderna: 25.6-89 mikro gram/l
    Sista tre månaderna: 48-423 mikro gram/l

Kram!

• Moomi

semlan78:
    Hmmm...lite konstiga värden du har fått fram. Så här ser dom ut som används på sjukhuset här:
    follikelfas

Svar på tråden Progestron