• sär skriven

Inlines till barn..

... är inte det JÄTTEFARLIGT?

Jag brukar inte fråga FL om råd när det gäller sådant här, men min son önskar sig hett ett par inlines. Själv håller jag regelmässigt på att slå ihjäl mig på mina egna inlines och att utsätta sonen för samma makalösa risk känns onödigt och dumt.

Har ni erfarenheter av barn och inlines?

• Svar på tråden Inlines till barn..
  • Bakeapple

Båda våra har. 9-åringen fick förra året och iår skulle 6-åringen prompt ha. Han fick prova brorsans först och det funkade jättebra, så vi köpte ett par egna åt honom också. De är ute på gatan där vi bor och spelar hockey, naturligtvis har de ordentligt med skydd på sig, armbågsskydd, knäskydd, hockeyhandskar och hjälm. Ska de ut på längre turer får de dock inte åka själva, utan vi vuxna är med, antingen till fots eller på inlines.
    Min erfarenhet visar att det går mycket bättre för barnen än för deras gamla morsa som håller på att slå ihjäl sig om hon inte har något att hålla i ;)

• sunsed1

dottern fick sina vid 4 års ålder, men kunde inte åka felfritt förrän ett år därefter. Grannbarnen som är i samma ålder samt något år äldre har också inlines. De brukar åka tillsammans på gården och är jätte duktiga på det. Dock med all möjlig skydd, knä och armbågsskydd, handskydd, hjälm. Samma regler gäller ju för skridskoåkning. Dottern lärde sig åka skridsko först och sen bar det av på inlines.

• sär skriven

Så det borde vara relativt riskfritt att köpa inlines till pojken? Han önskar sig det sååå mycket och nu är det sommar och fint väder.

Kan han ha cykelhjälmen när han åker inlines eller är det bättre med en special?

• Bakeapple

Våra använder cykelhjälm.

• sunsed1

cykelhjälmen är OK om den sitter som den ska och inte glider på sneden. Vi har alltid använd bara cykelhjälm men nu tjatar tjejen om en skatebord också så jag ska nog kolla lite extra på speciella hjälmar också.

Och det finns väl inget som är helt riskfritt. Din kille kommer säkert att slå sig och trilla några gånger innan han finner rätt teknik. Och kan ni åka tillsammans i början är det väl ett underbart sätt att umgås på.

ha en skön sommar.

• sär skriven
    sunsed1 skrev 2009-06-25 23:09:05 följande:
    cykelhjälmen är OK om den sitter som den ska och inte glider på sneden. Vi har alltid använd bara cykelhjälm men nu tjatar tjejen om en skatebord också så jag ska nog kolla lite extra på speciella hjälmar också. Och det finns väl inget som är helt riskfritt. Din kille kommer säkert att slå sig och trilla några gånger innan han finner rätt teknik. Och kan ni åka tillsammans i början är det väl ett underbart sätt att umgås på. ha en skön sommar.
    Hahaha! Jag ser framför mig... mamma kommer stapplande/trillande omkring på mina inlines i full skyddsmundering och försöker leda Liam i hans åkande.
  • Harmoni123

Min dotter fick såna när hon var 6 år men då var hon fullt utrustad med allehanda skydd oxå *s* (något hon fortfarande är)

Svar på tråden Inlines till barn..