• Ung kvinna

vikinga-namn efterlyses!

Jag och min sambo tänkte döpa vårat barn till ett vikinga-namn. Vi vet inte om det blir kille eller tjej ännu. Någon som vet några fina vikinganamn eller nån sida där man kan hitta namn-"listor" eller liknande?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden vikinga-namn efterlyses!
  • teljeufo

Har hört att många som vill ha "vikinga namn" på sina barn gå lite efter den nordiska mytologin (Asatro) Tex: Oden, Tor, Frej, Freja, Idun, Loke, Aske, Embla, Saga...

• Lizza

Birk Robin?? Rovin?? Tova tove??? nä har ingen aning hoppas nått hjälpte

• nallea

ung kvinna
    de namn som teljeufo tar upp finns även på länken jag skrev tidigare.

vissa namn har även med betydelsen samt att de har en egen allmenacka om när de har namnsdag.

• nallea

"Listan över nordiska namn ger vi dig för att du ska kunna hitta namn i vår egen mylla, namn som är både traditionsrika, meningsfulla och vackra. De passar vårt språk och de bör få chansen att leva vidare i en nordisk och svensk framtid."

kommer från sidan.

misstänker de var något sådant du leta efter.

• vicks76

Håller på Loke..för det heter min son och lillith om det är en tjej(lillith var första häxan som brändes på bål tror jag)

• Ung kvinna

Tack! Jag var där och tittade på listan! Det fanns många fina namn där!

• nallea

vicks76
    OT men Lilith brukar annars vara till talas som Adams första fru, hon lämnade honom och Eva skapades.

Men första häxan kan också ha hetat Lilith, de vet jag inget om.

• nallea

var så lite så.

de tre godkända namnen (som jag och min sambo kommigt överräns om och har läst många många namnlistor, inte bara denna) är Embla, Freja och Thor (Thor är ej klart men så gott som ).

Men som de verkar som står de mellan Embla och Thor.. nu återstår bara och se vilket kön de är

Ok, namnen kan ändra sig men som de känns nu.

Svar på tråden vikinga-namn efterlyses!