• Culete

    Vad kan jag hitta på med alla brödkanter?

    Jag skär alltid bort kanterna till barnens smörgåsar och det blir en del att kasta.
    Nu stod jag och lekte i köket igen och kom att tänka på att det måste finnas massvis med saker man kan göra med dessa överblivna delar?
    Ngt som slagit mej är ju krispiga fattigaminiriddare. Sen kan man ju dryga ut maträtter med dem med eftersom jag alltid fryser ner mina formbröd så kan jag ju inte frysa om igen... Så tips på snabba, goda, lätta saker att göra med brödkanterna tas tacksamt emot! =)
    Kanske kan man få barnen att äta dom med... =)

  • Svar på tråden Vad kan jag hitta på med alla brödkanter?
  • Luddvar

    Mata änder med? Har ni inte nån pöl i närheten med lite fåglar i?

  • Culete

    Kastar gör jag redan, nu söker jag alternativ till det. =)
    Ingen pöl här... Brukade mata änderna i dammen där vi bodde förr men det blir en bit att åka nu

    Soppkrutonger, bra! =)

    Fler tips? Det blir mycket kanter här

  • Luddvar
    zasata skrev 2009-06-23 15:10:49 följande:
    lär barnen äta kanter eller köp bröd som inte har så hårdkant?
    Det försökte jag lära min minsta son men han föll ihop på golvet i en liten ledsen hög och eftersom han är minst kommer han undan med en massa trams så jag har en massa kanter att mata fåglarna med.
  • zasata

    jag brukar skära i bland stora kanter, så kan jag äta upp dom
    eller dela mackan i 4a delar så dom äter inot mot kanten, ibland slinker den ner ibland inte. köper även mycket av dom runda bröden och 4kantiga som är utan kant :)


  • Culete

    Min son ger jag brödkanterna ibland om han inte orkar en hel macka. Det går bra.
    Men om jag gör en smörgås och det är med kant blir det bara massa gegg över hela golven. Dom äter ur mitten och brödet faller i sär och dom spottar ut "klumparna" som är mer svårtuggade på golvet.. (eller sonen gör det iaf)

    Dom är 13.5 mån resp 2.5 år och vana att inte äta kanterna om det inte är "endast" kanter.

    Jag föredrar själv inte kanterna på brödet så om dom inte vill äta det, slipper dom. =)

    Det finns bröd att köpa utan kanter här - det gjorde jag förr men varför betala mer för mindre bröd liksom? Hehe

Svar på tråden Vad kan jag hitta på med alla brödkanter?