Soltorka tomater på äkta vis...
Hur gör man bäst för att undvika både mögel och ohyra?
Hur gör man bäst för att undvika både mögel och ohyra?
Du kan själv torka tomater i vanlig ugn. Dela dem i halvor eller klyftor och torka på ca 80-90 grader i många timmar tills de är sega och nästan torra. Öppna luckan då och då för att släppa ut ånga, eller håll luckan aningen på glänt hela tiden. Pass på mot slutet så de inte blir alldeles stenhårda. Lägg dem sedan gärna att marinera i en burk med olivolja, vitlöksklyftor och örtkryddor, t.ex. basilika.
Fast jag vill gärna SOL-torka dom. =)
Men undrar vad jag bör tänka på så dom inte möglar etc under processen... =)
Tack ändå för tipset!
men nu när det är så varmt ute skulle jag nog testa att göra samma sak som ovan fast ställa dom ute i solen på en plåt kanske testa och skära dom i skivor (går nog fortare då)
Sant men eftersom dom skall torka långsamt tänkte jag att vätskan i dom kanske gjorde att möglet kommer innan dom hinner bli klara?
Att skiva dom kan man ju göra, för snabbare process. Kanske borde jag ta ut kärnhuset/allt det blöta med? Och med en "nätbula" över så inte alla urkelpurkel insekter kommer och förpestar? Och vända lite då och då?
Hur mogna tomater bör man välja förresten? Mer mot det omogna hållet kanske - igen för att undvika mögel? Och skall dom stå i direkt sol eller skuggig plats?
Vi har trots allt 35 i skugga för tillfället...
tror dom ska vara så hårda som möjligt och ja om du tar bort det blöta och bara lämnar skinn o kött så torkar dom fortare
skulle ng köra direkt i solen (testa med bara en tomat ena dagen, funkar det så kan du ju göra mer nästa dag (dvs om d e soligt)
Jag har lite hemma men dom är lite väl mogna kanske.. Naya, skall slänga ut en imorgon iaf och se hur det går. Verkar det inte flyta på smidigt får jag forska lite djupare. Haha. Kanske man skall flingsalta på dem också för att dra ur extra vätska?
Har du testat? HUr gick d isf??
Oj, inte hunnit än! Slänger ut imorgon om vi inte blir borta för helgen! =))
HUr har det gått? Funkade det??
Haha jag har inte testat! Vi var borta i helgen och nu är dom jag har hemma lite övermogna.
Imorgon kommer dock min (spanska) svärmor.
Tänkte kolla knep med henne men jag lovar att testa innan helgen!
Antingen som vi pratat om ovan eller a la svärmor.
va kul, håll mig uppdaterad!
I will! =)
Skall slänga ut antingen fredag eller lördag. Förhoppningsvis har vi svaret efter helgen. =)
Det blev inge bra alls... =/ Men jag tror det var för att jag hade dem på tallrik och hade Glömt saltet...
Iaf, svärmor hade ingen aning om hur man skulle göra så jag testade lite hastigt med nyinköpta "salladstomater". Jag tog bort det blöta så det bara var ringarna kvar, en 2 mm tjocka... Men som sagt glömde jag saltet och resultatet blev inge bra. Får väl testa igen med salt... kanske blir det bättre?