• Anonym (blåsan)

Varför kan man inte ha anti eller vectavir i underlivet vid herpes?

Nu är jag anonym av den enkla anledningen att jag inte vill att folk ska veta att jag har herpes i underlivet.

Har precis i dagarna fårr 4 blåsor precis dår blygdläpparna går ihop på ovansidan. Kliar som s***n!! Nu undrar jag varför man inte kan smörja med krämen man har till läpparna?? För det är samma typ av virus som har smittat mig där nere. Nån som vet varför?

• Svar på tråden Varför kan man inte ha anti eller vectavir i underlivet vid herpes?
  • Teskedsmamman

Nu står det iofs på www.fass.se att Anti endast skall användas på munsår och:
    Graviditet
    Erfarenhet av användning under graviditet är begränsad. Rådgör därför med läkare före användning av Anti under graviditet.

Så här står det om Vectavir:
    Försiktighet
    Krämen skall endast användas vid sår på läppar eller i ansiktet. Krämen skall inte användas på slemhinnor. Använd inte krämen i eller i närheten av ögonen.

Graviditet
    Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådgör därför med läkare vid bruk av Vectavir kräm under graviditet.

Har du tidigare pratat med läkare om att använda krämen i underlivet?!?! Om inte så ska du absolut göra det innan du använder den, och nu ska du definitivt prata med läkare innan nu använder!

• Anonym (blåsan)

*puffis* Är det ingen som vet vad som kan hända om man använder det? kreverar snart...

• jummie

det är olika typer av herpes...könsherpes är inte samma som det man har på munnen...därför är väl typ Vectavir verkningslös på könsherpes o jag kan tänka mig att det är lätt frätande o man är ju inte diret tjockhudad där nere...

• Themis

Slemhinnor är känsliga och immunförsvaret är mycket aktivt där.

Läkemedel som inte är avsedda att användas på slemhinnor (och heller inte är avsedda till behandling av denna typ av herpes) kan ge rejäla reaktioner om kroppen bestämmer sig för att antingen det aktiva ämnet eller någon av övriga kemikalier i läkemedlet är en fiende.

Du riskerar alltså att göra ont värre, så snälla ring vårdupplysningen istället och be om tips tills du kan ta dig till läkare och få rätt behandling.

• Anonym (blåsan)

jummie: På mig är det samma typ av virus. Det konstaterades vid ett prov när jag var på MVC. Därav min fråga.

Läpparna borde ju oxå tillhöra de känsliga delarna tycker man och då borde det funka.. men tack för svaret Bimsan.

• Cuthalion

Vanliga "arbetsblåsor" (som man får på händerna när man jobbat utan handskar t ex) läker ju ut efter att de torkat. Tycker det borde vara samma sak med herpesblåsor. Slemhinnor däremot skall ju bibehålla sin fukt varför det kanske inte riktigt är lämpligt att ha ett uttorkande ämne där.

Men hör av Dig till en läkare och fråga. Skriv gärna vad dU fick för svar så vi också får veta .

• Anonym (Ella)

det finns ju tbl som är super bra!
    jag har provat.

• Anonym (blåsan)

Anonym (Ella) : Vad för tablett?

Svar på tråden Varför kan man inte ha anti eller vectavir i underlivet vid herpes?