• Anonym (bekant)

bekant som fuskar med dagisplatsen

Ja en bekant till mig har sin dotter på på samma dagis som mina barn. Hon är lärare och därmed ledig under sommaren, hennes man jobbar normalt men är föräldraledig en dag i veckan. Så här har det valt att göra. Hon såg till att läsa en kurs på distans mest för skoj och för att hon inte orkar ha dottern hemma hela sommaren. Så hon är där mån-fre 8-16 , ja även när pappan är hemma för att vara föräldraledig. Vad hade ni gjort? Inte brytt er? sagt till dom? eller sagt till dagis? Känns som dom förstör förtroendet för oss andra som försöker följa reglerna. det hela är sorligt i sig kan jag tycka att man inte vill passa på och vara hemma med sin lilla när man är chansen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:43
    Känns som jag behöver tillägga några saker.
    Flickan är enda barnet och hon är 1 1/2 år. Hon är så vitt jag kan se inget jobbigt barn utan lugnast av dom vi umgås med. Aldrig sett henne gråta eller gnälla osv.
    Mamman har sagt rakt ut varför hon tog den extra kursen (att hon inte orkar ha dottern hemma hela sommaren) och pappan har sagt rakt ut att han tar FL men har henne på dagis ändå för det är så skönt att kunna grejja lite hemma i lugn och ro.
    Varför jag bryr mig om den delen som inte är olaglig (att mamman pluggar) är att dom har redan en väldigt stor barngrupp (20st 1-3åringar) och att mina barn som måste vara där blir lidande av att mamman bara är lat.

• Svar på tråden bekant som fuskar med dagisplatsen
  • kaksmulan

visst är det trist när folk fuskar. Men jag hade struntat i det. Vad din vänninna och hennes man väljer att göra är deras ensak, inte din!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • fetsnygg

Jo det är väl trist, men det är ju upp till dom.. jag hade inte skvallrat på dom.. Upp till var och en att slösa bort småbarnsåren tycker jag..

• norgesessan

Det är vel inget "fel" i det hon gör. (inte i lagen iallafall), Men är pappan föräldraledig för henne eller ett syskon? Man måste ju vara med barnet man är föräldraledig för..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • SmillaMilla

Snarare så kanske det är bättre för barnet att vara på dagis eftersom föräldrarna uppenbarligen inte orkar med henne.

• mormor 1965

Forstar att det kanns dumt, men jag skulle nog inte skvallra. Talar du nansin med henne? Kunde det ge nan forklaring att tala lite? Om inte, sa tyvarr. Vissa ar sana.

• Anonym (fusk?)

Det finns väl inget i förskolelagen som förbjuder barn vars föräldrar är på semester att nyttja sina platser i förskolan.

Dvs vaddå fuskar?

• April Mamma

Man kan inte ta ut fl och samtidigt ha barnet på dagis....

Ibland undrar man ju varför vissa sätter barn till världen...........

• kaksmulan
    Anonym (fusk?) skrev 2009-06-23 18:15:21 följande:
    Det finns väl inget i förskolelagen som förbjuder barn vars föräldrar är på semester att nyttja sina platser i förskolan. Dvs vaddå fuskar?
    Jag håller med. Pluggar man dessutom så är det ganska berättigat att ha barnen på dagis tycker jag. Sen kan det ju vara så att man som förälder håller på att jobba hemma med renoveringar och annat och därför kan det rent utav vara olämpligt att ha barnen hemma dagtid.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym

Anonym (fusk?) skrev 2009-06-23 18:15:21 följande:

Det finns väl inget i förskolelagen som förbjuder barn vars föräldrar är på semester att nyttja sina platser i förskolan. Dvs vaddå fuskar?
    Har man semester så har man väl sina barn hemma...

Förskolan är till när föräldrarna arbetar/pluggar osv......
  • sasssyy

måste bara infoga att som lärare är man INTE ledig under sommaren, man har precis som alla andra 4 el 5 veckors semester (lite beroende på hur mycket man har jobbat in och tagit ledigt under andra lov). Som lärare har man planeringstid under sommaren och således arbetar man då, även om man inte befinner sig på skolan...

MEN.. har pappan en föräldradag i veckan så ska ju barnet vara hemma åtminstone då.

Jag tycker det är sorgligt att systemet utnyttjas, men samtidgt är EN dag inte mycket att bråka över anser jag... kanske har de någon särskild deal med förskolan också. Min son går 9-14, 5 dagar i veckan och jag är arbetslös och går hemma, men han behöver den sociala stimulansen, jag betalar för en heltid (enskild förskola så man kan välja hel- eller halvtid när man är arbetslös) och han är ett positivt tillskott i barngruppen så de frågar till och med efter honom då de är få pojkar i hans ålder, om jag har honom hemma några dagar...

Vore det så att det fuskades konstant fem dagar i veckan kan man ju ta upp det.. men nää.. till och med jag som annars är en paragrafryttare tycker inte att det är värt besväret i detta fallet

Svar på tråden bekant som fuskar med dagisplatsen