• Liiii

Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10

Startar en ny tråd då den gamla stängt.

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Lukas 070530, Linnea 090613
  • Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10
  • Mamma S

Hoppar in här då jag har en 5-årig dotter som har reflux. Hon får Nexium varje dag. Är det fler som har lite äldre barn som har reflux? Vilka mediciner får era barn, och med vilket resultat?

• Skumboll

Tack för ny tråd Lie! Hänger kvar här lite trots att vi inte vet om sonen lider av reflux längre... han får iaf medicin mot det!

• Liiii
    Skumboll skrev 2009-06-23 20:57:38 följande:
    Tack för ny tråd Lie! Hänger kvar här lite trots att vi inte vet om sonen lider av reflux längre... han får iaf medicin mot det!
    Klart du ska hänga kvar här.

Sonen är ju fri från sin reflux men det ser ju ut som om dottern har fått det så jag hänger kvar här oxå
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Ellen71

Hallloj!
    Mamma S: jaghar en dotter som fyller fem i höst som går på omeprazol sedan dec 2006. Vi har gjort tusen och en undersökningar, men de har inte hittat något synbart fel. Men losec mår hon bra, men såfort vi försöker trappa ner så reagerar hon kraftigt. Vi försökte ta bort medicinen nu i maj, hann bara en vecka innan hon fick så mycket besvär att vi fick öka på dosen igen. Det tog typ en månad innan hon var som vanligt igen. Suck.
    Hur mår din dotter? Har ni fått någon förklaring till hennes problem?
    /L

• ulbjo

Mamma S skrev 2009-06-23 20:49:21 följande:

Hoppar in här då jag har en 5-årig dotter som har reflux. Hon får Nexium varje dag. Är det fler som har lite äldre barn som har reflux? Vilka mediciner får era barn, och med vilket resultat?
    Hej! jag har en dotter på 7 år som har reflux och hon har dagliga besvär från magen. Hon började med nexium men fick daglig huvudvärk, bytte till omeprazol med tveksam effekt. Hon kommer ej till ro på kvällarna då hon har buksmärta, sura uppstötningar samt ibland kräk i munnen. Får Panodil varje kväll för att över huvudtaget kunna somna... Det är verkligen jobbigt för henne...
  • Mamma S
    Ellen71 skrev 2009-06-24 21:55:07 följande:
    Hallloj!Mamma S: jaghar en dotter som fyller fem i höst som går på omeprazol sedan dec 2006. Vi har gjort tusen och en undersökningar, men de har inte hittat något synbart fel. Men losec mår hon bra, men såfort vi försöker trappa ner så reagerar hon kraftigt. Vi försökte ta bort medicinen nu i maj, hann bara en vecka innan hon fick så mycket besvär att vi fick öka på dosen igen. Det tog typ en månad innan hon var som vanligt igen. Suck.Hur mår din dotter? Har ni fått någon förklaring till hennes problem? /L
    Det är samma sak här, min dotter klarar sej inte heller utan medicin, så fort vi försöker sluta med den blir hon slemmig och rosslig i luftrören så fort hon äter eller dricker något och får uppstötningar då och då samt sveda i bröstet och ont i magefokusera Hon har gjort en ph-mätning och en gastroskopi när hon var bebis men det visade inget. Men hon har ju symptomen och läkarna är rätt säkra på att hon har en reflux. Dom vill utreda det vidare, men hon ska opereras snart för en cysta i ryggmärgen så vi måste fokusera på det först.

Vad säger läkarna till er då?
  • Ellen71

Mamma S skrev 2009-06-25 19:28:55 följande:

Det är samma sak här, min dotter klarar sej inte heller utan medicin, så fort vi försöker sluta med den blir hon slemmig och rosslig i luftrören så fort hon äter eller dricker något och får uppstötningar då och då samt sveda i bröstet och ont i magefokusera Hon har gjort en ph-mätning och en gastroskopi när hon var bebis men det visade inget. Men hon har ju symptomen och läkarna är rätt säkra på att hon har en reflux. Dom vill utreda det vidare, men hon ska opereras snart för en cysta i ryggmärgen så vi måste fokusera på det först. Vad säger läkarna till er då?
    De kan inte förklara det, säger att vissa barn har besvär. Oftast växer det bort, men en del går på losec hela livet ): Det blir möjligtvis lite bättre med åren, framförallt har hennes astma börjat bli bättre och det har en positiv effekt även på refluxen.
    Låter jobbigt med cysta och operation, verkar vara en tuff tjej!
    /L
  • Doldis987

Nu har jag googlat i flera timmar här, men hittar inte vad jag söker. Sonen har gjort en 24 h PH-mätning och kunde ju inte låta bli att kika på den där mätaren mest hela tiden. Ofta var den väldigt hög, dvs basisk, upp mot 9, ibland 10 som var det högsta. Vad kan det bero på? Och hoppar PH-värdet väldigt mycket hela tiden, eller tyder det på refluxer även om dom inte är sura?

Han var ju som vi misstänkte också väldigt sur mellan varven, runt 0,9 som lägst.

Nån som har frågat ut sin läkare som kan ge mig några svar. Vi har återbesökstid nästa måndag och så länge kan jag ju inte vänta

• Trulis78

Hej allihop!

Tack lie för ny tråd och för meddelandet!

Hos oss är det peppar peppar bra! Vi försökte sänka Lovisas losec-dos innan sommaren men hon blev dålig direkt och det har tagit lång tid att återhämta sig för henne men nu är hon på topp igen. Sover som en gud och matlusten är kanon så jag är så GLAD! Och så har vi haft en härlig semestervecka med husbilstur till kolmården och astrid lindgrens värld också.

Ellen71: Precis sådär är min tjej också. De hittar inga fel på gastroskopin utan allt ser ok ut men ph-mätningen visar reflux och hon blir jätte dålig och slutar äta och sova när medicinen tas bort eller sänks och det tar lååång tid innan hon blir sig själv igen efter höjning. Undrar varför det tar så lång tid? Medicinen ska ju ha maximal verkan redan inom några dagar och enligt gastroskopin har Lovisa inga sår eller så som man ju kan tänka sig tar tid att läka?!

MammaS: Nja, min tjej är tre år så inte lika stor som din men heller ingen bebis eller hur man ska säga. Hon äter 30 mg losec per dag och det funkar jätte bra. Vi har inte märkt av några biverkningar heller på henne. Ibland får vi komplettera med gaviscon om hon ätit något särskilt för hon är väldigt känslig för en del ätbart.

ulbjo: Min dotter har också alltid sovit bättre på alvedon, märkligt men det dämpar väl smärtan. Innan vi visste att det var reflux som Lovisa led av så märkte vi i samband med andra smärtgrejor att hon mådde generellt bättre när hon åt smärtstillande. Vi hade förresten otillräcklig effekt av losec från början och först efter två höjningar blev det bra för Lovisa. Vilken dos har din tjej?

Neolotta: Önskar jag kunde ge dig några svar men jag har aldrig hört eller sett några av Lovisas resultat från ph-mätningen överhuvudtaget så jag vet inte hur det ska se ut.

Vinkar till skumboll också! Hur går det för er tjejen?

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofageal refluxsjukdom #10