• Norahs mamma

Flytta till hus. Vad tänka på??

Ska flytta till hus 15e oktober... har tidigare bott i lägenhet...

Vad ska man tänka på vid flytt??
    Vad är lätt att glömma? Andra tips??

• Svar på tråden Flytta till hus. Vad tänka på??
  • bambigirl

Vi flyttar till hus den 1. Du ska adressändra, flytta telefonen och skaffa hem och villa försäkring. I övrigt är det nog bara att skaffa möbler och flytthjälp

• tovelito

Glöm ej säga upp barnomsorgen(2 mån innan) om det är så att du har dagis.
    Ska själv flytta till hus...vet inte hur mycke man ska tänka på men ett tips är att du rensar innan flytt. Se till att ni försöker få bort massa onödiga utgifter innan flytt för sen är det lätt att få dubbelräkningar pga sluträkningar....

• Norahs mamma

oki...

Hittills har jag kommit på:

-adressändra
    -Tele, bredband, el (flytta)
    -skaffa parabol

Hur funkar det med vatten å sophämtning? Måste man "anmäla" det nånstans?

• tovelito

hhmmm det har inte ja ens tänkt på....själva bygger vi nytt men annars borde väl alla hus ha soptunna...kommer kanske en räkning...ska ta reda på det.

• LuddeMor

Jag ringde till kommunen och anmälde att vi ville ha sophämtning och vatten/avlopp när vi flyttade till hus. Tyckte att man kom på lite eftersom vad som behövde fixas.

• Karisma

När vi flyttade så kom de och kollade elmätaren så vi inte skulle behöva betala för förra ägarens elräkning och tvärtom..Förra ägaren ringde om allt...Tror de kollade vattenmätaren åxå är inte säker..VI har kommunalt vatten...Vi ringde ingenstans ang sophämtning och så..utan vi fick bara hem räkningen..Sedan kommer jag inte på ngt mer just nu..Kram K.

• väntar o längtar

Soptunna bör rimligtvis finnas på plats - däremot så finns det två olika storlekar. Som småbarnsförälder är det väl att föredra en stor. Jag råder dig att kontakta nuvarande husägare för att få veta vilken storlek befintlig tunna har och även få information om vilken vecka och dag som sopbilen kommer. Passa på att fråga hur ni ska ställa tunnan så att sopbilen kommer åt.

Ytterligare en sak att tänka på är uppvärmningen. Beroende på vilken metod som används i ert hus så bör ni kolla upp hur mycket eldningsolja som finns kvar (ev. beställa mer), kontakta fjärrvärmeleverantör för anmälan (tror att man måste säga till där med faktiskt vid byte av ägare), är det ved/pelletsuppvärmning så se till att ni har energi till vintern.

• fortabilar

Tänk på att allt som kan krångla och gå sönder förmodligen också gör det. Vi hade ett hus men till slut sålde vi skiten och flyttade tillbaks till en lägenhet med varmhyra. Det är som att bo på hotell, man behöver inte tänka på nånting. Och billigare är det med. Nu tänker alla idioter: "Men har man hus så betalar man ju i alla fall till sig själv och inte till nån hyresvärd!" Det är helt och hållet fel! När man har hus så betalar man i stort sett bara till banken. Det lilla som går till en själv märks inte på lånet. Lånar man 1 miljon så har man betalat minst 10 når huset är färdigbetalt. Om det nånsin blir det... Så mitt råd är: Köp inte hus.

• väntar o längtar

fortabilar

Så kan man ju också resonera... MEN som husägare kan man påverka sitt boende mycket mycket mer än i en hyreslägenhet. Och det i sig är värt massor för mängder av oss husägare.

Jag personligen skulle ha mycket svårt att bo i lägenhet någonsin igen. Men skulle man behöva av någon anledning så får man så klart gilla läget och anpassa sig.

Men sätta mig där frivilligt - ICKE SA NICKE!

• fortabilar

Det är möjligt, men i en lägenhet slipper man köpa ny diskmaskin, köpa ny tvättmaskin, köpa ny torktumlare, kyl och frys, man slipper köpa ny panna, man slipper laga läckande avlopp, man slipper avlägsna liggande träd och laga skorstenen när orkanen Gudrun dragit förbi mm. Allt detta hände oss inom loppet av 1,5 år. Vi gav upp. Det är helt underbart att bo i lägenhet. Jag kommer ALDRIG mer att köpa ett hus. Hyran på lägenheten är värd varenda öre.

Svar på tråden Flytta till hus. Vad tänka på??