• Outoftouch

Ni som brukar äta quornprodukter, hjälp mig!

Jag har köpt quornfileer och jag ska äta det imorgon tänkte jag. Men jag undrar, när jag tar fram den frysta fileen, ska jag steka den direkt då, djupfryst som den är? Eller ska jag koka den innan jag steker den? Det står något om det på baksidan, men hur länge ska jag koka den isåfall?

Massa frågor, jag är ny på det här med quorn. Hoppas någon kan hjälpa mig! Vore hemskt tacksam över det!

• Svar på tråden Ni som brukar äta quornprodukter, hjälp mig!
  • skorpionen80

Det går bra att steka direkt, det brukar jag göra!

• Pollyanna

Jag brukar låta den tina i stekpannan! Fast om du vill marinera den innan så får du tina den innan också. Lägg den i kylskåpet över natten så tinar den lagom långsamt.

• Trivia

Samma svar som ovan: stek direkt eller tina om du ska marinera. Tips är att marinera! Det är inte jättespännande smak på dom bara som dom är.

• skorpionen80

Fast jag brukar hälla på marinad på frysta filéer...

• Outoftouch
    Trivia skrev 2009-06-23 21:59:18 följande:
    Samma svar som ovan: stek direkt eller tina om du ska marinera. Tips är att marinera! Det är inte jättespännande smak på dom bara som dom är.
    Hur marinerar du dom? Gör du det innan du steker dom alltså?
  • Trivia
    Outoftouch skrev 2009-06-23 22:04:25 följande:
    Hur marinerar du dom? Gör du det innan du steker dom alltså?
    Det blir bäst om man marinerar ganska länge. Kan man ha framförhållning så kan man lägga dom i marinad i kylen över natten. Annars kan man lägga dom i marinad nån timme tills dom tinat och sen steka.
  • Trivia
    skorpionen80 skrev 2009-06-23 22:01:26 följande:
    Fast jag brukar hälla på marinad på frysta filéer...
    Jag brukar inte tycka att dom blir tillräckligt marinerade. Det blir som en "hinna" med smak och smaklöst inuti. Men det är väl olika, såklart! Jag gillar när det smakar mycket.
  • Challe N

Jag brukar ta dem direkt ur frysen och steka och krydda.. Har aldrig hört nåt om att koka dem först..

• Zanna1983

Något som är jättegott:

Lägg önskad mängd tinade qournfileér i en ugnsfast form.
    Strö på salt och rikligt med citronpeppar och dill.
    Häll på grädde tills det täcker.
    In i mitten av ugnen i 225 grader i ca 20 min.

Servera med kokt potatis och en sallad.

• Outoftouch
    Trivia skrev 2009-06-23 22:09:45 följande:
    Det blir bäst om man marinerar ganska länge. Kan man ha framförhållning så kan man lägga dom i marinad i kylen över natten. Annars kan man lägga dom i marinad nån timme tills dom tinat och sen steka.
    Brukar du göra någon speciell marinad?
Svar på tråden Ni som brukar äta quornprodukter, hjälp mig!