• Kräfta2009

Tjockt självlockigt hår

Jag har tjockt självlockigt hår. Det blir väldigt "stort", burrigt och frizzit. Jag har det jämt uppsatt, men har börjat tröttna på det. Har jag det utsläppt så blir det så "stort". Någon som har tips på frisyr? Vill inte ha pojkkort.

• Svar på tråden Tjockt självlockigt hår
  • gagge

personligen tycker jag det är coolt om ett lockigt hår får lov att vara stort och busigt.
    Typ som hon den ljusa i äntligen hemma, e du med vem jag menar?!

Trixet här är ju att få lockarna samlade för att det inte bara så se ut som ett stort burr.
    Har du provat att styla det med inpackning?!
    Krama i inpackning när håret är borstat och nytvättat.
    Låt det sedan självtorka och kamma absolut inte i det.
    för att fräscha upp öockarna efter en dag lr så så spraya i balsamspray och krama upp det igen. Åter igen, kamma eller borsta det inte.

Lockiga hår är av nturen mycket torrare än ett rakt blankt hår, därför behöver håret produkter med massor av fukt.
    Gå in till en frisör och säg att du vill ha produkter med mycket fukt i.
    Dom borde kunna råda dig där.

Lycka till!

Mina älskade två prinsessor!
  • Mandragora
    Kräfta2009 skrev 2009-06-23 22:08:19 följande:
    Jag har tjockt självlockigt hår. Det blir väldigt "stort", burrigt och frizzit. Jag har det jämt uppsatt, men har börjat tröttna på det. Har jag det utsläppt så blir det så "stort". Någon som har tips på frisyr? Vill inte ha pojkkort.
    Jag tycker att du skall kolla upp no poo. Det innebär att man inte tvättar håret med schampo eller använder andra produkter som skadar och torkar ut håret. Det finns en sida med forum och information på svenska som är himla bra:
    www.lockig.se

Förr betraktade jag mig som en pudel i håret - stort burrigt och med massa volym. När jag tvättade det satte jag genast upp det i stram knut för att göra det mindre och rakare. Men för flera år sedan insåg jag att jag kämpade mot håret. Om jag vände på alltihopa och hittade ett sätt som främjade hårets skönhet skulle allt bli bra. Och där fann jag no poo. Sedan många år är jag hårmodell och får alltid höra att jag har världens vackraste hår.
  • Apmor2

platt tång gjorde sitt för mig nu kan jag ha lugg och rakare frisyrer (skriver rakare för det blir med twist liksom) och jag upptäckte att om man rullar håret så får man mer kontrollerade lockar.

• Karisma

Om man vill framhäva självfall i håret vad ska man då lägga i för produkter?

Både medans det är blött och för att få dem att hålla hela kvällen utan att håret blir frissigt.

/K

• Mandragora
    Apmor2 skrev 2009-06-24 11:20:09 följande:
    platt tång gjorde sitt för mig nu kan jag ha lugg och rakare frisyrer (skriver rakare för det blir med twist liksom) och jag upptäckte att om man rullar håret så får man mer kontrollerade lockar.
    Men ditt hår mår pyton av behandlingen.
    Har du hellre skadat rakt hår än friskt med självfall?
  • Apmor2
    Mandragora skrev 2009-06-24 11:32:24 följande:
    Men ditt hår mår pyton av behandlingen.Har du hellre skadat rakt hår än friskt med självfall?
    jag använder inga produkter på mitt hår och plattar mest luggen, men inte ens det gör jag varje dag och lockar gör jag mkt sällan (och tror inte att om man använder rullar eller spolar att det förstör håret).. Så mitt hår är väldigt väldigt friskt och snyggt!
  • stresss

Vill bara tipsa om den här hemsidan www.lockig.se
    finns jättemånga bra tips för lockigt hår. Kolla på de dom kallar plopp, då håller håret ihop på ett annat sätt.
    Jag har ändrat helt mitt sätt att ta hand om håret och är jättenöjd.

• Mrs Moneybags

Låt det växa långt så kommer tyngden att göra att håret hänger ner mer...
    Låt det självtorka och rör inte håret medan det torkar så blir det inte så stort.
    Älskar mitt lockiga, tjocka hår

• Kräfta2009

Tack allihopa för era tips och råd! Jag har tidigare funderat på detta med att endast använda balsam och inte schampoo. Kom dock inte längre än att jag köpte nåt som rekommenderades på lockig.se. Jag har så svårt att förstå hur man får en ren känsla om man inte använder schampoo. Mitt hårbotten kliar efter bara nån dag, särskilt om jag använt stylingprodukter. Ni som bara använder balsam, vilket balsam är bäst????

Jag var och klippte mig idag.... Det blev ganska bra. Det blev lite page-aktigt och inte uppklippt eller urtunnat. Känns lite ovant, jag är van att tunna ut håret och inte ha det jämnlångt som nu.

gagge: Jag har inte provat att styla med inpackning, ska absolut prova det! Däremot använder jag inpackning i stället för balsam väldigt ofta.

Frisören berättade att det finns olika sorts hårcremer som ska hålla ihop lockarna. Någon som vet nån bra sådan som inte är jättedyr????

Angående plattång så använde jag det en del förut, men oj vad mitt hår blev torrare och slitet!

Åter igen, tack allihopa!

• stresss

Jag har använt en del av tipsen på lockig.se. Bl a plopp och balsam/inpackningar i stället för schampo.
    Jag hade väldigt kliig och jobbig hårbotten med mjälleksem tidigare.
    Nu använder jag antingen Naturelle persika eller Naturelle honung (ca 15 kr på Netto) eller egengjorda inpackningar till att tvätta håret. Första 2-3 veckor kändes rent på en gång men ofräscht ganska snart, så jag fick tvätta ofta, men ändå inte varje dag.
    Nu känns det rent och mitt mjälleksem är borta, den rena känslan håller sig längre i och med att hårbottnet är frisk. Håret ser mycket bättre ut!
    Ngn gång känns det inte riktigt ok i hårbotten, då har jag tvättat med bikarbonat och gnuggat ordentligt, så har det blivit jättebra sen.

Styla gör jag med Aloe vera gel blandat med jojobaolja, eller med klick glidmedel.

Om du vill prova, så glöm inte att använda ett sista schampo för att få bort alla rester av stylingprodukter, och sen hålla dig till godkända produkter (hittar du på hemsidan, det är produkter som tvättas bort utan schampo).

• stresss
    grata skrev 2009-06-25 08:49:21 följande:
    Får jag bara fråga vad plopp är för något?
    Ett sätt att torka håret så att lockarna håller ihop. Vill du veta mer kan du se på lockig.se
  • Thaleya

Tipsen på lockig.se är jättebra.
    Jag har dock inte följt borstningen helt, jag borstar håret ofta när det är blött för jag får så lätt tovor annars. Håret blir inte fett av att använda oljor och bara balsam heller, hårbotten vänjer sig och mår bättre.

om ni vill se så kan jag lägga upp bilder i mitt galleri på mitt hår borstat, plattångat och vanligt samt hur det såg ut innan jag började få mer lockar och inte kunde gå med utsläppt oborstat hår.

• Kräfta2009

Nu har jag skrivit upp en lista på olika "sista-schampoo", tvättbalsam, vårdbalsam och stylingprodukter som rekommenderas på lockig.se. Ska bli spännande att prova!

Thaleya: Lägg gärna upp bilder!

• Thaleya
    Kräfta2009 skrev 2009-06-25 23:20:52 följande:
    Nu har jag skrivit upp en lista på olika "sista-schampoo", tvättbalsam, vårdbalsam och stylingprodukter som rekommenderas på lockig.se. Ska bli spännande att prova! Thaleya: Lägg gärna upp bilder!
    Jag har försökt lägga upp några men de bilder jag egentligen ville visa med får jag inte upp, de är för stora tydligen :(

Det ska väl vara balsam och produkter utan silicon eller nått har jag för mig. Oliv serien luktar inte så gott men är jättebra för håret.
  • Thaleya

Har lagt några bilder, jag vet inte om ditt hår är ungefär som mitt men jag tror att lockig.se är bra för de flesta lockiga hårtyper.

Jag är så glad att vissa frisörer äntligen har snappat upp att man inte gör likadant med lockigt hår som man gör med rakt hår. Jag är så irriterad över de gångerna man skulle klippa håret. Frisören blötte håret kammade ut det klippte av en bit och sen drog håret upp sig när det blev torrt och lockigt och blev 10 cm kortare än vad det skulle blir - tack liksom.

• Kräfta2009

Thaleya: Ditt hår är verkligen jättefint!!!!

Jag klippte mig tyvärr alldeles för kort för ett par veckor sedan. Fattar inte hur jag tänkte.......Det blev precis som du skrev: håret drog upp sig!!! Jag var nöjd till en början,men har nu insett att det bara ser tjockare och hemskare ut än innan. Kan nu inte bestämma mig om jag ska klippa det "pojkkort" eller ha tålamod tills det blir långt igen....

Du skrev tidigare att Oliv-serien är bra. Menar du den som Åhlens har? Är lite nyfiken på seriens balsamspray. Har du provat det???

• Thaleya
    Kräfta2009 skrev 2009-07-05 23:20:56 följande:
    Thaleya: Ditt hår är verkligen jättefint!!!! Jag klippte mig tyvärr alldeles för kort för ett par veckor sedan. Fattar inte hur jag tänkte.......Det blev precis som du skrev: håret drog upp sig!!! Jag var nöjd till en början,men har nu insett att det bara ser tjockare och hemskare ut än innan. Kan nu inte bestämma mig om jag ska klippa det "pojkkort" eller ha tålamod tills det blir långt igen.... Du skrev tidigare att Oliv-serien är bra. Menar du den som Åhlens har? Är lite nyfiken på seriens balsamspray. Har du provat det???
    Tack :)
    Min kompis har lockigt hår och hon klippte det pojkkort och blev ursnygg i det, jag skulle dock inte bli det - beror lite på vad man har för ansikte :P
    Ja precis Åhlens olivserie. har dock inte prövat balsam spray, men det lär väl funka bra ändå, balsamet är iaf bra :)
  • gumma

Klipp ur och ha etapper även om det verkar 80 -tal men det fick ner mitt vilda burr, jag fönar det aldrig inge annat än spraybalsam för då ställer det sig upp. Alltid separat balsam och schampo, gärna de dyrare som finns hos frissan. Borsta när det är blött ochsom sagt var på med spray balsam och låt det sedan självtorka.

Det är vad jag gjort för att få ner det funkar bra förutom när det regnar eller väldigt fuktigt i luften då är det kört.

Svar på tråden Tjockt självlockigt hår