• MajaMaria79

hur gör man en balansräkning för ett café

finns det någon som har en aning om hur man gör en balansräkning för ett café?
    Kanske har en gammal balansräkning att visa mig?

Jag vet inte vad som ska ingå och hur sjutton ska jag redovisa typ arbetsgivaravgifterna?`

Usch vad svårt och jag behöver verkligen göra en för att vi ska få lån till vårt nya café.

Hjälp mig, snälla!

• Svar på tråden hur gör man en balansräkning för ett café
  • FrkSommar

Vem gör en bokföring?
    Den som gör bokföringen borde lätt kunna plocka fram en balansräkning, det är inte så krångligt alls!
    --- förutsatt att bokföringen sker via dator .... hör av dig om det blir problem!!

• Niveas

Nu vet inte jag hur mycket du är insatt i den externa redovisningen och dess lagar. Vet du vilka poster som ska inkluderas i balansräkningen? Den indelas ju i Tillgångar samt Eget kapital och skulder.

Arbetsgivaravgifterna finns ju inte med i just balansräkningen utan de redovisas som Utgifter i resultaträkningen.

Menar du egentligen att du behöver visa upp både en balansräkning och resultaträkning?

• Niveas
    Anova skrev 2009-06-23 22:43:20 följande:
    Först och främst, vad är det för bolagsform?
    Ja, först och främst! Någonting måste ju ha bokförts då ni drivit ett café. Det är nog inte alls så krångligt som du tror.
  • Anova

Nu läste jag hela tråden....

Ska du verkligen göra en blansräkning?
    Det är väl först och främst budgets du ska göra.. Och då t.ex. en resultatbudget och en likviditetsbdudget.

• ThomasX

Hmmm, om ni ska starta eget företag, så läs på om bokföring, balansräkning, resultaträkning med mera. Jag blir minst sagt orolig för er skull när ni ställer den frågan på detta viset här (och jag menar inget illa). Ska ni lyckas är det viktigt att ni har koll på er ekonomi i företaget, att då kunna upprätta sin egen balansräkning och veta vad man gör är a och o. Det finns hur mycket litteratur som helst i ämnet. Köp en bok eller låna på biblioteket, skattemyndigheten har informationsdagar för nystartare gå på en sådan och det finns säkerligen mycket bra information på nätet, om ni bara söker lite.

Även om ni har någon som sköter er bokföring bör ni ha kunskap och förståelse för resultat och balansräkningarna, så ni förstår ert eget företags ekonomi och kan se hur det går för rörelsen.

Lycka till!

• Niveas

Haha, jag börjar också misstänka lite att det inte finns något café. Eller så är det en plan att öppna ett café ? Isf är det budget som du ska presentera, men annars finns det ju gamla bokföringar med balans- och resultaträkningar där du kan se vad som ska inkluderas.

• Niveas
    ThomasX skrev 2009-06-23 22:57:13 följande:
    Hmmm, om ni ska starta eget företag, så läs på om bokföring, balansräkning, resultaträkning med mera. Jag blir minst sagt orolig för er skull när ni ställer den frågan på detta viset här (och jag menar inget illa). Ska ni lyckas är det viktigt att ni har koll på er ekonomi i företaget, att då kunna upprätta sin egen balansräkning och veta vad man gör är a och o. Det finns hur mycket litteratur som helst i ämnet. Köp en bok eller låna på biblioteket, skattemyndigheten har informationsdagar för nystartare gå på en sådan och det finns säkerligen mycket bra information på nätet, om ni bara söker lite.Även om ni har någon som sköter er bokföring bör ni ha kunskap och förståelse för resultat och balansräkningarna, så ni förstår ert eget företags ekonomi och kan se hur det går för rörelsen.Lycka till!
    Ja, håller med! Lite mer koll än så där borde nog TS ha. Men jag börjar misstänka att det var ett litet skämt, hehe. Om inte, så är det nog bäst att läsa på lite.
  • Anova
    Niveas skrev 2009-06-23 23:03:34 följande:
    Ja, håller med! Lite mer koll än så där borde nog TS ha. Men jag börjar misstänka att det var ett litet skämt, hehe. Om inte, så är det nog bäst att läsa på lite.
    Jag har stött på egna företagare som knappt vet vad moms är . Inget förvånar mig längre.
Svar på tråden hur gör man en balansräkning för ett café