PUNGVRED!
Hallå alla killar!
Har min sambo i soffan jämte som har ont i pungen, men han vägrar ju åka in till sjukan! Han känner sig sjuk, mår lite illa å har ont i huvet och har haft ont i pungen hela dagen! Någon som kan hjälpa?
Hallå alla killar!
Har min sambo i soffan jämte som har ont i pungen, men han vägrar ju åka in till sjukan! Han känner sig sjuk, mår lite illa å har ont i huvet och har haft ont i pungen hela dagen! Någon som kan hjälpa?
hallå
Ts: Måste inte va nån fara, men om d e pungvred ÄR det farligt, hoppas du får iväg han, blodtillförseln stryps om han inte får hjälp vid pungvred, låter inte bra iaf
Hååler tummarna för att förnuftet vinner, kramar om
tack för svar!
Någon mer??
om det är "pungvred" är det en vridning som är akut, en torsion, som kräver vård snabbt för att testikeln inte ska gå i nekros(dö). Då får man ta bort den. Sök på testistorsion!!!
Jag gjorde min praktik till ssk några mån på urologen, var med om det några ggr.
Symtom:
? Akut insättande skrotal smärta.
? Skrotalt ödem och skrotal hudrodnad.
? Smärtor i nedre delen av buken.
? Illamående och kräkningar.
Från praktiskmedicin.com
Tack för era svar!
Nu har mannen gått upp och lagt sig, han vill vänta tills imorgon säger han (så envis!!)
Men han har mått illa hela dagen säger han, känt sig "sjuk" i kroppen, hängig, ingen ork...
Han fick ont i pungen imorse, och har knappt kunnat sitta ner på hela dagen, och smärtan blev värre nu ikväll tyckte han =(
Med akut, är absolut och då drar jag nog det till den högsta gränsen, ett dygn.. Skulle nog gissa 12 timmar innan testikeln gått i nekros.
Han kan väl åtminstone ringa sjukvårdsupplysningen, eller blir han hellre utan en del av pungen?? Om det nu är det, som sagt ovan, men bättre att ta det säkra före det osäkra!!
Ja då blir det inga envisa ungar iaf ;)