• Vitros

preventivmedel för en som har PCO?

Jag har PCO och har under en lång tid försökt bli gravid. Efter försök med pergotime och senare puregon så blev jag gravid med tvillingar!
    Nu är de små underverken snart 2 månader och det börjar bli dags att tänka på hur man ska skydda sig vid sex framöver.

Som det var tidigare lär jag inte ha behövt något skydd alls eftersom jag troligtvis inte haft egen ÄL mer än någon enstaka gång, men jag tror att vi just nu inte skulle vilja bli gravida OM jag nu skulle ha ÄL (har ju hört att det kroppen ibland kan kicka i gång efter en graviditet) utan vill fokusera på våra små underverk ett tag innan vi ev funderar på syskonverkstad.

Min fråga är alltså vilket preventivmedel som kan vara lämpligt när man har PCO.
    Jag har tidigare ätit P-piller i massor av år (visste inte om att jag hade PCO...) men vill helst undvika dem då jag tycker jag mår bättre utan hormonerna.
    Funderar på om kopparspiral kan vara ett alternativ, eller finns det några nackdelar med det när man har PCO?

• Svar på tråden preventivmedel för en som har PCO?
  • LillaFlingan

du kan ha kopparspiral om du vill..

har du bara pco? eller pcos? (dvs pco äggstockar med syndrom såsom övervikt,ökad behåring,acne osv)..

jag har pcos och äter Yasmin nu, ammar ej..

• Vitros

jag vet inte helt vad jag har ;)
    har definitivt de klassiska äggstockarna, men jag har inte problem med övervikt, diabetes eller ökad behåring. Är snarare smal än något annat.

Är Yasmin bättre än andra p-piller? Skulle helst slippa p-piller då jag tycker jag fungerar bättre utan :/ Annars har jag ätit desolett i massor av år så jag vet ju att de fungerar, men mår helt klart bättre utan

Andra tips?

• Kaldorei

Minipiller? brukar sägas att dem e bättre, det e nåt annat hormon i dem än i p-spruta,p-piller,p-plåster och allt det.

• längtar1

Jag kör kopparspiral och är jättenöjd!

• Vitros

Längtar1: finns det några nackdelar med kopparspiral tycker du?

Kaldorei: minipiller är kanske ett alternativ, men nackdelen är ju det där exakta tidsmatchandet. För visst måste man ta dem inom ett par timmar (utifrån när man brukar ta, tex morgon eller kväll) för att de ska fungera? Hur fungerar det om man lägger sig senare en kväll tex?

• Kaldorei

Ja, jag har faktiskt ingen aning om det där med minipiller. men man kan ju säkert ta dem till lunchen eller så istället (alltså att man alltid tar dem till lunchen). alltid se till att ha nåt piller i plånboken ifall man glömmer kartan.

Vitros skrev 2009-07-03 10:05:43 följande:
    Längtar1: finns det några nackdelar med kopparspiral tycker du?Kaldorei: minipiller är kanske ett alternativ, men nackdelen är ju det där exakta tidsmatchandet. För visst måste man ta dem inom ett par timmar (utifrån när man brukar ta, tex morgon eller kväll) för att de ska fungera? Hur fungerar det om man lägger sig senare en kväll tex?
  • Vitros

några andra som har kunskap om det här?
    Fick rådet av min BM att äta de nya "mini-pillerna", dvs inte en kombo-tablett och utan östrogen, men det är väl fel om man nu ska lindra något av de symptom PCO ger.

Svårt det här :(

• Humlet

Jag har PCOS och har tidigare reagerat väldigt på p-piller (destolette, trionetta,) som jag åt i flera åt. Kände mig håglös, på gränsen till deppig och allt annat än sugen på sex.

Hade kopparspiral i 5 år och trivdes utmärkt med det. Min PCOS upptäcktes i samband med p-pillerstop och spiralen då jag snabbt gick upp i vikt och inte fick mens på 9 månader.

Nu inför ett IVF-försök äter jag Yasmin. Jag påpekade att jag hade mått ganska kymigt av p-piller tidigare och min läkare sa direkt att jag var en av de där kvinnorna som har en överkänslighet mot ett hormon. Yasmin var ett piller för oss, allt enkombinationspiller som mini-piller.

Har ätit dem i 6 veckor och har ärligt inte märkt några biverkningar värre än ganska ömma bröst.
    Kan alltså rekommendera dem.

• Vitros

Humlet: Låter som du har lite samma biverkningar som jag, åt Desolett under 18 år typ... Har dock inte testat kopparspiral än, men bävar lite för vad det ska göra med min hy (har mer problem med än vikten)
    Yasmin är väl ett av pillren i serien med Yas etc? Vet du varför du fick just Yasmin? Varför är den bättre än andra piller?

• Humlet

Yasmin fick jag enbart för att jag hade mått dåligt av de p-piller jag tidigare ätit, alla kombinationspiller. När jag talade om vilka märken det var, plus att meddelade att jag mått ruggigt av Provera, var min IVF doktor mycket bestämd i valet av Yasmin.
    Hon sa faktiskt precis vilket hormon det var som jag med största sannolikhet var överkänslig mot (tror att det var så mycket som 20% kvinnor som reagerade på det), men det var så mycket information under den stunden vi träffade henne så det slank ut ut huvudet lika snabbt.

Nu äter jag Yasmin mycket kort period och det för att de inte med 100% kunde utesluta eventuell endomitrios. De är till 99% säkra, men med mig på p-piller kan jag köra igång med IVF efter ett datum som passar mig och kliniken i stället för att gå och vänta på "naturlig" mens

• Vitros

Humlet: det låter ju som ett jättebra val då.
    Vad har du för gyn? (och i vilken stad?) Skulle behöva ha en bra gyn som kan PCO känner jag. Har visserligen fått hjälp med att bli gravid (vilket jag är otroligt tacksam för!) men nu när jag har två underverk vill man ju veta hur man ska hantera sin PCO framöver...

• Humlet

Jag rekommenderar www.pco-s.com/
    Kolla i deras forum om det kan finnas någon information om gynekolog i Sthlm.
    Jag går i andra änden av Sverige :)

Svar på tråden preventivmedel för en som har PCO?