• jessin

Vågar jag chansa?

Jag har ett litet dilemma som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa, så jag skriver här och hoppas på lite kloka råd.

Just nu planerar jag en möhippa som ska äga rum om två veckor. De aktiviteter som jag har bokat rekommenderas ej för gravida.
    När jag bokade dem så var jag inte gravid. Testade + för nästan två veckor sedan.
    Jag får inte komma till barnmorskan förrän den 3 augusti så jag har inte fått min graviditet bekräftad på annat sätt än med hemma test.

De aktiviteter som jag har bokat är en höghöjdsbana samt backstapling. Jag frågade varför gravida inte ska vara med på dessa aktiviteter och fick då till svara att selsen som sitter runt benen och midjan kan spänna åt om magen....
    Är det så farligt om det spänner åt på magen så här tidigt i graviditeten?
    Jag vill ju helst inte avslöja min graviditet innan jag träffat en barnmorska och jag vet inte hur jag ska lösa det om jag inte är med. Till saken hör att man måste vara minst 6 personer som går banan och flera andra är höjdrädda.... Folk skulle verkligen börja undra om jag som har bokat helt plötsligt inte ska delta...

Hjälp mig. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Vågar jag chansa?
  • RoseMarie Nielsen

Det bästa är väl ändå att säga som det är...jag skulle inte våga chansa!

• lena86

men de måste vara när man större inte i början så där.. de ligger ju så in bäddade... man har ingen jätte mage...

• Tvåbarnsmorsan

Jag skulle inte ha gjort det, skulle inte riskera att få mf bara för en möhippa! Kan du inte avboka och hitta på något annat? Frågar nån varför så säg att det vart en dubbelbokning så du var tvungen hitta på något annat!

• SABL

Jag skulle inte tro att det är någon fara, livmodern är ju inte alls stor så tidigt. Ring och fråga om du oroar dig, de flesta BVC har telefontider för rådgivning på morgonen. Då kan du försäkra dig om huruvida det skadar eller inte.

• lilmil

Grattis till pluset!

Du ska ju inte göra något som du blir orolig av men jag kan tänka mig att aktiviteterna /selen kanske inte lämpar sig om man har kommit längre i graviditeten och har en stor mage som ska spännas fast i selen...

Om jag var du skulle jag ringa och höra med en barnmorska. Även om du inte varit där än kan de ju ge dig tips, råd och stöd... Det kanske inte är någon fara alls och då är det ju bara att njuta av höghöjdsbanan!

• jessin

Jag vacklar fram och tillbaka i frågan. Jag skulle gissa att det är så att det inte är så bra om man har fått lite större mage...
    Till saken hör att jag har tjatat om att jag vill gå hög höjdsbanan i flera år...
    När man kommit längre i graviditeten så kan man ju absolut inte göra sådana här aktiviteter och efter att man fått barn så kan ske man heller inte kan.
    Har en kompis som har en dotter på fyra år. Hon har jätte problem med sina fogar så hon kan inte vara med och köra banan därför..

Snacka om löjligt problem men trist just nu....

• jessin

Ringde barnmorskan men blev inte ett dugg klokare...

Hon svarade att hon inte hade någon aning eftersom hon inte förstod vad det var för aktivitet... Hon svarade att jag måste avgöra det själv.
    Ena sekunden sa hon att det är ingen fara
    och i nästa tyckte hon att jag skulle linda in min fot i bandage och ljuga för mina kompisar att jag skadat foten..... Trodde hon skämtade men hon menade det på fullt allvar

• lilmil

Svårt.. Men du är ju bra sugen på att köra höghöjdsbanan =)
    Jag förstår det.

Jag vill inte påverka ditt beslut men aktiviteten i sig är väl inte så fysiskt krävande?! Det som gör det svårt och spännande är väl att det är så högt upp, men man har selen som säkerhet ifall man ramlar... Eller?

• Sousafon

Det låter inte som att det skulle vara farligt, men gör inget som oroar dig. Det är bara onödigt!

• Helstsyskonnu

Jag har en bekant som är bm, om jag kommer ihåg så ska jag fråga henne

• Hallon123

Jag tror inte du behöver oroa dig. Det är väl skyddat i magen och att en sele sitter åt lite är inte farligt så tidigt i graviditeten. Då skulle alla med tajta byxor ligga illa till;).

• jessin

Tack för att ni är så gulliga och försöker ge mig goda råd. Skönt att kunna bolla med folk utan att svslöja för sina vänner att man är gravid.

Helstsyskonnu
    Fråga gärna din kompis.

Hallon123
    Jag tycker också att det skulle va konstigt om det skulle vara farligt för mig att hänga i en sele som mestadels balastar runt låren och höfterna. Jag sover ju på mage samt går i tajta jenas... Och det är det ingen som har varnat mig för.

lilmil du har helt rätt. Jag är jätte sugen på banan och den är inte fysiskt jobbig men som sagt man åker linbana ner från banan och då hänger/sitter man i selen och då kan den spänna över magen, låren. höftena och ryggen.

Svar på tråden Vågar jag chansa?