Hjälp! Åt brieost i mängder och nu har jag plussat!
Hej!
Som rubriken säger så har jag ätit Brieost i mängder och nu har jag precvis plussat...
Hur farligt är det? Är så orolig att fostret är skadat nu...
Hej!
Som rubriken säger så har jag ätit Brieost i mängder och nu har jag precvis plussat...
Hur farligt är det? Är så orolig att fostret är skadat nu...
Min erfarenhet är att man ska leva på som vanligt fram tills man vet att man är gravid. Hur långt gången tror du att du är?
Jag tror inte att det är någon som helst fara! Grattis till graviditeten!
Nejdå, det är mest troligt ingen som hellst fara. Anledningen att man inte ska äta opastöriserade eller ädelostar när man är gavid är för att man kan få i sig bakterien Listeria som eventuellt kan ge fosterskador. Om du fått i dig listeriabakterien kommer du att bli sjuk själv också så du lär märka det.
Dessutom är det så att fostret inte ännu är helt ihopväxt med dig via moderkaka och navelsträng. Det betyder också att det är liten risk att en eventuell smitta skulle kunna gå över till fostret som det är nu...
Oroa dig inte men ring gärna till en barnmorska och prata om det hela så kan de hjälpa dig att reda ut alla begrepp.
De är inte farligt.. Jag äter sånt även om ja är gravid.. Va är problemet lixom.. Man ska inte lyssna på allt.. Förr i tiden fanns de ingen som sa va man fick äta och inte äta.. Jag äter de jag är sugen på.. dock så steker ja ju kött å sånt lite mer men annars äter jag de mesta.. fisk äter ja inte ens så.. Men brieost å sånt.. Mmmmmm :D
Jag har frågat 3 olika bm om man kan äta brieost (och sjukvårdsrådgivningen) och alla sa samma sak, att så länge den är pastöriserad är det ingen fara. Det brukar bara vara dyrare brieost som du köper bakom disk som är opastöriserad och då ska det stå tydligt på.
Så jag tror inte det är nån fara.
Tack för alla svar, det lugnade mig! Har inte kännt mig sjuk själv så då ska det nog inte vara någon fara.
Tror inte det är någon fara eftersom du inte verkar vara så långt gången.
Men däremot tycker jag inte du ska lyssna på dom som käkar brie fastän att dom vet att dom är gravida. Att det ska vara så svårt att hålla sig borta från något SOM KAN skada sitt barn är för mig ofattbart. Dör ni om ni inte käkar brie? Nej det tror jag knappast.
Tror ni dom varanar för brie och andra ostar för att dom tycker det är skoj? För att dom har för lite att göra? Nej, eftersom det KAN VARA FARLIGT FÖR BARNET.
Nu menar jag givetvis opastöriserad ost.
Du har absolut INGET att oroa dig för, det som du kan oroa dig för är om du äter mängder av det och röker och super efter vecka 10 :P
Det är ingen fara med barnet även att du åt brie ost ;)
För det första så börjar fostret inte att ta näring och annat från dig innan vecka 7 tror jag så det är ingen fara.
För det andra så har jag ätit både brieost, rå mozarella och parmaskinka under mina graviditeter och bebisarna har varit helt friska.
Det är så mycket man inte ska äta men om man bara äter med måtta och använder sunt förnuft kan du äta vad du vill.
Det enda som du ska avstå helt från är sprit, cigg och snus. Sen ska man vara noga med att skölja grönsaker och frukter och låta bli kattskit.
Grattis till ditt pluss och lycka till nu!
Nej det är ingen fara, du kan vara lugn.
När jag fick reda på att jag var gravid hade jag helgen innan varit ute och blivit kanon full.(visste inte då att jag var gravid).
Så säger som dem andra, innan man vet att man är gravid kan man leva på som vanligt.