• MissLaila

Mer näring till mina tomater?

Vi köpte 4 plantor på coop i slutet av april. Plantorna va ca 10cm höga.. Nu har jag plantor på ca 40cm och dom blommar som bara den.. När jag sådde glömde jag kogödsel, finns hur mkt som helst ute hos mamma.. Är det försent att lägga på nu? Behöver jag någon annan näring? Mina plantor står på balkongen, har sol några timmar på förmiddagen, är redan nu 25 grader på våran balkong och termometern sitter i skuggan.. Trots att inte plantorna får sol hela dagen så får dom värme.. Och det blir varmt på våran balkong.
    Är jätte tacksam för svar.. Det är cocktailtomater..

• Svar på tråden Mer näring till mina tomater?
  • Pumpkin

Jag blandar i lite flytande växtnäring i vattenkannan en gång i veckan, det funkar fint.

• MissLaila
    Pumpkin skrev 2009-06-24 10:21:08 följande:
    Jag blandar i lite flytande växtnäring i vattenkannan en gång i veckan, det funkar fint.
    Man ska ju vara jätte försiktig med växtnäring.. Framförallt vanlig blommnäring.. Har googlat lite.. Men det kanske funkar...
  • Lenagbg

har du planterat om dem med ny jord, då behövs ingen näring på en månad.

sen kan du ta vanlig växtnäring en gång i veckan.

• Pumpkin

Jag använder växtnäring som jag fått rekommenderat från vana tomat- och växtodlare. Och som sagt, det funkar fint - det blir många, goda tomater på mina buskar

• MissLaila
    Pumpkin skrev 2009-06-24 10:47:24 följande:
    Jag använder växtnäring som jag fått rekommenderat från vana tomat- och växtodlare. Och som sagt, det funkar fint - det blir många, goda tomater på mina buskar
    Vad heter växtnäringen?
  • KaeJ

Du ska vattna och göda dina tomater mycket.

!!Tomaterna vill ha mycket vatten!!

Vi använder chrysan till våra tomater. Det är
    ett långtidsverkande gödsel. Du har i en tesked i krukan sen när du vattnar åker de ned i jorden.

• MissLaila
    KaeJ skrev 2009-06-24 11:11:37 följande:
    Du ska vattna och göda dina tomater mycket. !!Tomaterna vill ha mycket vatten!! Vi använder chrysan till våra tomater. Det är ett långtidsverkande gödsel. Du har i en tesked i krukan sen när du vattnar åker de ned i jorden.
    Vart köper man det då?
  • KaeJ

Finns i stortsätt alla trädgårdsaffärer. Är övertygad om att de har det på Coop där du köpte plantorna.

• MissLaila
    KaeJ skrev 2009-06-24 11:41:56 följande:
    Finns i stortsätt alla trädgårdsaffärer. Är övertygad om att de har det på Coop där du köpte plantorna.
    Okej.. Då ska jag åka upp och kolla.. =)
  • 740tjejen

Har fått tipset om nässelvatten, plocka nässlor och lägga i blöt ett dyng, sen sila bort nässlorna. och vattna med vattnet 1 gång i veckan.

Svar på tråden Mer näring till mina tomater?